ایران یک قدم تا رسیدن به فوتبال درجه سه آسیا فاصله دارد

کارشناس فوتبال گفت: با شرایطی که پیش می‌رود، ایران یک قدم تا نزدیک شدن به فوتبال درجه سه آسیا فاصله دارد.

مرتضی محصص گفت: شک نکنید تیم‌های عربستان و استرالیا به دلیل تمرین نیست که به اینجا رسیده‌اند، بلکه به دلیل برنامه‌ریزی بهتر و اعتماد به نفس بالا توانستند ایران را پشت سر بگذارند. ساختار تیمی قبل از ورود به هر رقابتی بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساختار تیم در مرحله مقدماتی، انتخاب بازیکن است و سپس اردو و دیدارهای دوستانه. او ادامه داد: تیم امید دیدار دوستانه‌ای نداشت که بگوویچ بتواند بازیکنانش را بشناسد. تا زمانیکه برنامه نداشته باشیم، اوضاع همین است. اکنون هم اگر برای المپیک آینده برنامه نداشته باشیم، باز به المپیک نمی رویم.

محصص به کادر فنی اشاره دارد و معتقد است: کادر فنی ما در سطح عالی نبود. کادر فنی ما بد نبود، اما شرایط فراهم نبود. مربیان به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مربیانی هستند که انتخاب‌کننده‌های خوبی هستند، دسته دوم تمرین‌دهنده‌های خوبی هستند که نیاز به مشاوران خوب دارند و دسته سوم، بازیکنان را صاحب‌انگیزه می‌کنند. غیرممکن است که یک مربی هر سه ویژگی را با هم داشته باشد.

او تصریح کرد: باید قبل از انتخاب بگوویچ، دلیل مطرح کردن نام او را بیان می‌کردیم و می‌دیدیم در کدام دسته قرار می‌گیرد. هنوز نمی‌دانم چرا و چطور شد بگوویچ را برای سرمربیگری تیم امید انتخاب کردیم. در جلسه‌ای که برای انتخاب سرمربی تیم امید داشتیم، گفتم اگر نمی‌خواهیم از مربیان مطرح خارجی استفاده کنیم، مربی ایرانی بیشتر به کارمان می آید. مربیانی داشتیم که تجربه بین‌المللی داشته‌اند. البته فراموش نشود که با تیم ۵۰ روزه هیچ مربی نمی‌تواند موفق شود.

این کارشناس فوتبال افزود: در شیوه گزینش خود بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. یک مربی هرگز بدون کمک اطرافیان نمی‌تواند موفق شود. نمی‌توانیم به قلعه‌نویی و بگوویچ یک شمشیر بدهیم و بگوییم به جنگ بروید. یک مربی که نتواند دستیارانش را انتخاب کند، اولین شکست را خورده است. اگر می خواهیم به امثال بگوویچ‌ها در فوتبالمان راه بدهیم، حداقل بگذاریم خودشان دستیارانشان را انتخاب کنند.

محصص اشاره‌ای به تیم جوانان کرد و گفت: درباره این تیم هم باید تعمق کنیم. دلیل انتخاب نناد نیکولیچ چیست؟ اگر استعدادیاب خوبی است، چرا در این سال‌ها تیم‌های مطرح دنیا مثل چلسی و بارسلونا از او استفاده نکرده‌اند و چرا باید شروع کارش در خوزستان باشد. باز با این شرایط امید دارم چون معتقدم رسانه‌ها دست از قلم نمی‌کشند و این ماجرا را پیگیری می‌کنند.

محصص ادامه داد: با این شرایط، فوتبال ما تا رسیدن به تیم‌های درجه ۳ آسیا چیزی کم ندارد. بازیکنان خوبی داریم، اما برنامه نداریم. در همین تیم امید، بازیکنان خوب زیاد داشتیم؛ اما هیچگاه تیم خوبی نبودیم.