در حالی که اعضای کمیته انتقالی با خوشبینی از تایید اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال ظرف روزهای آینده خبر می‌دهند، شواهد و قرائن بیانگر آن است که بدلیل رعایت نکردن برخی از موارد تاکید شده از سوی فیفا‌، احتمال تایید نشدن و ادامه وضعیت تعلیق همچنان فوتبال ایران را تهدید می‌کند.

فیفا در آخرین اظهارنظر رسمی‌خود نسبت به اساسنامه پیشنهادی ایران خواهان تغییر و اصلاح قطعی برخی از مفاد اساسنامه فدراسیون و تطابق آن با دستورالعمل‌های خود شده بود که مهم‌ترین تاکید فیفا دخالت نداشتن دولت و سازمان‌های وابسته در تصمیمات اجرایی فوتبال بود. کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال پس از برگشت خوردن اساسنامه در مرحله اول‌، با دقت نظر و حساسیت بیشتری کار تدوین اساسنامه را پیگیری کرد و با وجود برخی اختلاف نظر بین اعضای کمیته، تمامی‌آنها تلاش کردند این تغییرات مطابق با خواسته فیفا صورت بگیرد که هر چند در این مسیر مقاومت‌ها و اصطحکاک‌هایی به وقوع پیوست ولی در نهایت همگان پذیرفتند که برای حضور در عرصه جهانی باید به خواسته‌های این نهاد بین‌المللی تن داد و در مسیر انتظارات آن پیش رفت.

کمیته انتقالی در بازنگری و اصلاح اساسنامه موارد اساسی را مورد تجدید نظر و بازبینی مجدد قرار داد که حذف نماینده کمیته ملی المپیک از مجمع از جمله این موارد بود.

ولی به نظر می‌رسد همچنان مواردی وجود دارد که نتوانسته فیفا را نسبت به تایید اساسنامه متقاعد سازد و وجود این اشکالات روند تایید اساسنامه را با اشکال مواجه ساخته است‌. این موارد هرچند برای مسوولان داخلی جزیی و تاحدودی فرعی به شمار می‌روند ولی مسوولان فیفا حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی از آنها چشم پوشی کنند و برای ایران استثناء قائل شوند.

موضوع ریاست مجمع عمومی‌فدراسیون فوتبال در انتخابات آینده این فدراسیون و تاکید فیفا بر اینکه باید ریاست مجمع را رییس فدراسیون فوتبال بر عهده داشته باشد و مخالفت سازمان با چنین دستورالعملی‌، چالشی است که به نظر هنوز در اساسنامه فدراسیون فوتبال بصورت موضوعی لاینحل باقی مانده و هیچکدام از طرفین حاضر به پذیرش دیدگاه‌های طرف مقابل نیستند.

در این میان گویا فیفا حتی با راهکار پیشنهادی کمیته انتقالی مبنی بر انتخاب رییس ازسوی اعضاء مجمع در جلسه انتخابات نیز مخالفت و صراحتا اعلام کرده تنها ریاست صفایی فراهانی به عنوان رییس موقت فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی‌را می‌پذیرد.

رعایت نشدن این موضوع با اهمیت از سوی فیفا و عبور از خط قرمزهای تعیین شده در اساسنامه بار دیگر فوتبال ایران را در شرایط بحرانی قرار داده که در این موقعیت خطر تعلیق باز هم فوتبال ایران را تهدید می‌کند.

به هرحال با وجود اینکه امیدواری‌های زیادی برای تایید اساسنامه وجود دارد و همگان انتظار دارند تا وضعیت بلاتکلیفی فوتبال ایران با تایید اساسنامه از سوی فیفا و آغاز انتخابات فدراسیون فوتبال پایان یابد ولی حساسیت‌هایی دوسویه از سوی سازمان تربیت بدنی و فیفا وضعیت مبهمی‌را پیش روی فوتبال ایران قرار داده که می‌تواند تبعات تازه‌ای را همراه داشته باشد.