دیسک حدادی به اوج رسید

بدون اغراق هر کارشناس و ناظر آگاهی نخستین مرحله‌‌ لیگ دوومیدانی ایران را تاریخی‌ترین روز دوومیدانی کشور قلمداد می‌کند. در این روز نه تنها رکورد آسیا دو بار پیاپی شکسته شد، بلکه سه ورزشکار سهمیه‌‌ ورودی به بازی‌های المپیک و مسابقه‌های جهانی را کسب کردند و ۵ رکورد جدید برای ایران ثبت شد. این درحالی است که ۵ رکورد لیگ دوومیدانی هم فرو ریخت. کاوه موسوی با رکورد ایران بازگشت

مسابقه‌های لیگ دوومیدانی از صبح پنجشنبه با ثبت رکورد جدید آغاز شد. جایی که پرتاب گران چکش کشور در ورزشگاه شهید قیانوری گرد هم آمده بودند، کاوه موسوی از چهره‌های جوان و خوب پرتاب چکش ایران که مدتی به علت‌های مختلف درمسابقه‌ها حضور نمی‌یافت، این بار حتی با درد کمر رکورد پرتاب چکش ایران را ۹۶‌سانتی‌متر بهبود بخشید. او در این رقابت با رکورد ۶۴‌متر و ۷۶‌سانتی‌متر و با بیش از ۵‌متر اختلاف با نفر دوم، به عنوان قهرمانی دست یافت.

بوعذار باز هم رکورد ایران را ارتقا داد

در حالی که ورزشکاران پرتاب وزنه در گوشه‌ای از ورزشگاه به کار خود، البته با کمی‌فریاد، ادامه می‌دادند، نوبت به رضا بوعذار رسید که تماشاگران را به تکاپو وادار کند. او دیروز در یک دوی استثنایی در کنار دونده‌هایی هم چون احسان مهاجر شجاعی و محمد عاکفیان، رکورد ۴۰۰‌متر ایران را دوباره فرو ریخت. بوعذار رکورد ایران را که در اختیار خودش بود به میزان ۲۱ صدم‌ثانیه بهبود بخشید و فریاد زنان به در جلوی تماشاگرانی که او را تشویق می‌کردند، رژه رفت. در کنار او عاکفیان و مهاجر شجاعی خوب دویدند اما بوعذاری که هنوز ۵ روز است ازدواج کرده، رکورد بسیار خوبی را به نام خود ثبت کرد. هدف بعدی او کسب رکورد ورودی المپیک است.

سجاد مرادی تنهایی به المپیک راه یافت

پس از مسابقه‌های ۴۰۰‌متر و در حالی که در ضلع شمالی ورزشگاه شهید شیرودی پرتاب گران دیسک به مصاف هم رفته بودند، سجاد مرادی رکورددار ۸۰۰‌متر ایران در حالی که هیچ حریف جدی‌ای نداشت، در نقطه‌‌ شروع قرار گرفت. سجاد مرادی دیروز (پنجشنبه) نشان داد که از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. او در رقابت ۸۰۰‌متر در حالی که بیش از ۵۰‌متر از حریفان خود پیش افتاده بود، به رکورد یک دقیقه و ۴۶‌ثانیه و ۴۰ صدم‌ثانیه رسید تا بتواند رکورد ورودی B مسابقه‌های جهانی دوومیدانی و بازی‌های المپیک را کسب کند. او حتی در شرایطی که حریف خوبی در کنارش بود، می‌توانست بهتر هم بود. مرادی در نهایت با هفت‌ثانیه اختلاف با حریفانش اول شد.

حدادی دیسکش را به اوج رساند

حضور برادران صمیمی‌که از ماه‌ها پیش در سکوت آماده می‌شدند و احسان حدادی در یک مسابقه‌‌ پرتاب دیسک در کنار هم، آن هم با حضور نماینده‌‌ فدراسیون جهانی، نشان می‌داد که این مسابقه آبستن حوادث بسیاری است. البته همین طور هم شد. در این رقابت احسان و عباس هر دو کار خود را با خطا آغاز کردند. اما حدادی در پرتاب دوم به رکورد ۶۴‌متر و ۷۰‌سانتی‌متر رسید. این یعنی رکورد ورودی A به مسابقه‌های جهانی و بازی‌های المپیک. صمیمی‌هم در پرتاب دوم به رکورد ۶۳‌متر و ۸۲‌سانتی‌متر رسید. این هم یعنی رکورد ورودی B به مسابقه‌های جهانی و بازی‌های المپیک. اما تا همین جای کار دو بار رکورد لیگ ایران در پرتاب دیسک شکسته شده بود. پس از آن هر دو خطا کردند. در حالی که هنوز بهترین پرتاب محمد صمیمی‌۵۵‌متر و ۸‌سانتی‌متر بود. حدادی در پرتاب چهارم به رکورد ۶۴‌متر و ۱۱‌سانتی‌متر رسید. صمیمی‌هم ۶۲‌متر و ۲سانتی‌متر پرتاب کرد. اما حدادی در پرتاب پنجم خود با رکورد ۶۶‌متر و ۸۳‌سانتی‌متر رکورد ایران و آسیا را که در اختیار خودش بود به میزان یک‌متر و ۷۸سانتی‌متر بهبود بخشید. صمیمی‌هم به همان رکوردهای قبلی خود بسنده کرد.

البته محمد صمیمی‌در آخر کار به رکورد ۶۰‌متر و ۵۶‌سانتی‌متر که برای او بسیار ارزشمند است رسید. در این لحظه احسان حدادی بود که در آخرین پرتاب خود، همه‌‌ تماشاگران را به وجد آورد. او در آخرین پرتاب رو کرد به مربی‌اش و به زبان روسی گفت: «این را هدیه می‌دهم به ویرجیلیوس الکنا (قهرمان جهان والمپیک)». سپس فریادکشان دیسک را پرتاب کرد. آن دیسک در فاصله‌‌ ۶۷‌متر و ۸۸‌سانتی‌متری فرود آمد. رکوردی که اشک را در چشمان احسان و بسیاری از تماشاگران و دست‌اندرکاران دوومیدانی جاری کرد. او باز هم رکورد آسیا را زد. این بار حدادی ۲‌متر و ۶۳سانتی‌متر رکورد آسیا را شکست. این اتفاقی نادر بود که در دوومیدانی ایران افتاد، حدادی پس از آن با چشمانی پر از اشک به سمت تماشاگرانی که به شدت او را تشویق می‌کردند رفت.

این رقابت برای دوومیدانی ایران از چند جهت ارزشمند بود. نخست این که حدادی رکورد آسیا را آن هم با این اختلاف شکست. دوم این که دو پرتابگر ایرانی هم زمان رکورد ورودی المپیک و مسابقه‌های جهانی را کسب کردند و عباس صمیمی‌پس از مدت‌ها به شرایطی نسبتا مطلوب بازگشت و سوم این که سه پرتابگر دیسک ایرانی یک باره بالاتر از ۶۰‌متر پرتاب کرده‌اند. هر سه مورد‌ برای دوومیدانی ایران ارزشمند بود.

در امدادی هم رکورد شکست

تنها ماده‌‌ امدادی که دیروز در شیرودی انجام شد، دوی ۱۰۰ در ۴‌متر بود. در این ماده تیم نفت تهران با رکورد ۴۰‌ثانیه و ۶۸صدم‌ثانیه، رکورد لیگ را به میزان ۲۰ صدم‌ثانیه شکست.