جهنم نفت!

اکبر خان‌محمدی

در کادر تصویر دوربینی که نزدیک جایگاه خبرنگاران، روی نقطه‌ای زوم کرده، اتفاق تلخی نمایان است. پرچم کمک داور روی زمین افتاده و جمعیتی او را «نوازش» می‌دهند. تصویربردار روی صحنه زوم می‌کند. کمک، سعی می‌کند از لابلای جمعیت به سمت رختکن برود. اما قدرت حرکت ندارد. اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است. تنها چند دقیقه از لحظه‌ای می‌گذرد که داور، سوت پایان بازی استقلال اهواز و مس را به صدا در آورده، جای سوزن انداختن نیست. ماموران نیروی انتظامی، گنگ و سردرگم به نظر می‌رسند. از ۸هزار نفری که در ورزشگاه حاضر هستند، نزدیک به ۱۰۰ نفر به زمین ریخته‌اند. بازیکنان مس کرمان به سمت رختکن فرار می‌کنند، این اتفاق مشابهی است که برای استقلال اهوازی‌ها رخ می‌دهد. پلیس سعی می‌کند، اوضاع را تحت کنترل گیرد اما تعداد کسانی که به زمین هجوم آورده‌اند، هر لحظه بیشتر می‌شود.

تماشای این صحنه برای خبرنگاران و ناظران فدراسیون فوتبال، غم‌انگیز است. طرفداران ناراضی در هر گوشه، پی داوران هستند. خداداد افشاریان و کمک‌هایش اوضاع نابسامانی دارند.

علیرضا یزدانی و بابک داوری کمک‌های او تا بجنبند، کتک را خورده‌اند. افشاریان نه راه پیش دارد و نه پس. ماموران نیروی انتظامی سعی می‌کنند داوران را اسکورت کنند اما از هر طرف مشت و لگد پرتاب می‌شود.

وضعیت بسیار بحرانی است و در این هنگام «گاز اشک‌آور» لابلای جمعیت پرتاب می‌شود. طرفداران جنب و جوش خود را دو چندان می‌کنند و به هر سو فرار می‌کنند تا در معرض گاز قرار نگیرند.

آمبولانس از گوشه جنوبی استادیوم به حرکت در می‌آید و به سمتی می‌رود که داوران آنجا هستند. پلیس سعی می‌کند، ۳ داور را با آمبولانس به سمت رختکن ببرد. اوضاع قمر در عقربی است. هنوز بازیکنان مس کرمان از دیدن این صحنه خشکشان زده. ماموران با ضرباتی که به طرفداران عصبی می‌زنند، برای دیگران خط و نشان می‌کشند.

انگار نه انگار ۱۵ دقیقه از پایان بازی گذشته. سناریوی تلخ همچنان ادامه دارد. بازیکنان با ترس وارد تونل می‌شوند و با شتابزدگی به سمت رختکن می‌روند. داوران با اسکورت آمبولانس به تونل خروجی نزدیک می‌شوند.

پلیس هنوز اوضاع را تحت کنترل نگرفته. در این هنگام، اتفاق تلخ دیگری رخ می‌دهد. کمک دوم زمانی که قصد دارد وارد رختکن شود مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

تمام این اتفاقات روی کاغذی که در دست رودنیل ناظر فدارسیون فوتبال است، ثبت می‌شود. حالا، ۳۰دقیقه از اتمام بازی گذشته. پلیس، طرفداران ناراضی را به خارج از استادیوم هدایت کرده و ورزشگاه نفت اهواز شب تلخی را پشت‌سر گذاشت.

در این بحبوحه ماموران از سرمربی دو تیم می‌خواهند در کنفرانس حاضر نشوند و برای امنیت جان طرفین، دو تیم و داوران یک ساعت در رختکن می‌مانند. این، توصیفی از تمام اتفاقاتی بود که پنجشنبه گذشته در اهواز رخ داد...

برخورد با استقلال اهواز

اما علت این اتفاقات چه بود؟ ناظری که در ورزشگاه حضور داشت، می‌گوید: «تماشاچیان معتقد بودند گل مس، گل نبود و داور یک پنالتی را برای استقلال اهواز نگرفت.»

در توضیح باید گفت، البته هر داور دیگری هم بود امکان داشت این توپ را گل، اعلام کند. طرفداران از این ناراضی بودند که چرا کمک داور دوم با یک داوری آن را گل اعلام کرده. درست دقایقی بعد از این اتفاق، بازیکن استقلال اهواز بدون هیچ دخالتی در محوطه جریمه مس خود را به روی زمین می‌اندازد تا افشاریان پنالتی بگیرد.

اما این بار کمک اول علیرضا یزدانی که به صحنه نزدیکتر بود به داور می‌گوید خطایی اتفاق نیفتاده. این دو اتفاق در حساس‌ترین شب فوتبال اهواز کافی است تا طرفداران ناراضی از در خشونت وارد شوند.

فیروز کریمی، سرمربی استقلال اهواز اما بی‌توجه به تمام این اتفاقات می‌گوید: «داوران آرزوهای یک استان را به باد دادند.» به عقیده او، علت تمام ناامنی‌ها در استادیوم تنها و تنها قضاوت نادرست کادر داوری بود.

قطعا حرکات طرفداران استقلال اهواز محرومیتی سنگین برای این تیم در پی خواهد داشت. رودنیل ناظر فدراسیون در این باره می‌گوید: «بنده تمام اتفاقات را دیدم و نوشتم. همه چیز به فدراسیون گزارش داده می‌شود.»

طرفداران ناراضی استقلال اهواز البته ناآرامی را به خارج از ورزشگاه هم کشاندند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی شیشه شکسته شد و طرفداران ناراضی به چند خودرو آسیب رساندند.

سر‌جمع این اتفاقات قطعا محرومیت سنگینی برای باشگاه خصوصی استقلال اهواز در پی خواهد داشت.

مقامات رسمی در فدراسیون فوتبال واکنش خاصی نسبت به آنچه در ورزشگاه نفت رخ داد، نشان نداده‌اند با این همه گفته می‌شود تنها محرومیتی که فعلا فدراسیون فوتبال برای این باشگاه در نظر می‌گیرد، محرومیتی مالی است. رودنیل می‌گوید: «آخرین بازی استقلال اهواز خارج از خانه است و نمی‌توان محرومیتی برای این باشگاه در نظر گرفت.»

استقلال اهواز آخرین بازی خود را مقابل فولاد انجام می‌دهد. هر چند این دیدار در اهواز برگزار می‌شود اما دیدار خارج از خانه برای آبی‌ها محسوب می‌شود. به احتمال فراوان محرومیت اصلی این باشگاه به فصل آینده لیگ برتر موکول خواهد شد.