فینال‌هایی که قهرمان مشخص می‌کند

گروه ورزش- برگزاری دیدارهای معوقه از هفته بیست و هشتم مسابقات لیگ برتر که امروز برگزار می‌شود می‌تواند تا حدود زیادی چهره قهرمانی ششمین دوره لیگ را مشخص کند. هر یک از سه تیم استقلال، سایپا و استقلال اهواز با پیروزی در بازی امروز می‌‌توانند قهرمانی در لیگ برتر را از آن خود کنند. اما چه تیمی در این فصل قهرمان می‌شود؟ این سوالی است که این روزها دوستداران فوتبال از یکدیگر می‌پرسند. شاید تا به حال لیگ ایران به این وضعیت دچار نشده که سه تیم در کورس قهرمانی باشند و همه چیز تا روز آخر لیگ روی هوا باشد. معمولا در لیگ‌های اروپایی، تیم‌ها چند هفته قبل از پایان لیگ چهره قهرمان را مشخص می‌کنند. منچستر دو هفته قبل از پایان لیگ قهرمانی‌اش را در لیگ برتر انگلستان ثابت کرد. اما در ایران، با برنامه‌ریز‌ی‌های نادرست هنوز هم هیچ چیز مشخص نیست. البته این موضوع پیشرفت تیم‌هایی نظیر سایپا و استقلال اهواز را نشان می‌دهد و این موضوع می‌تواند نوید خوبی برای فوتبال ایران باشد.

استقلال- پیکان

استقلال امروز باز هم در خانه به میدان می‌رود. حریف این تیم همان پیکانی است که در نیم‌فصل اول با یک گل بازی را واگذار کردند. شکست و تساوی برای استقلال در این بازی حکم پایان داستان قهرمانی است و فقط پیروزی است که این تیم را در کورس نگه می‌دارد. اما آیا استقلال می‌تواند از این حریف سرسخت بگذرد؟ با وضعیتی که استقلال در روزهای پایانی لیگ داشته، بعید به نظر می‌رسد این تیم پیکان را در خانه شکست دهد. بعد از بازی با سایپا، استقلال کاملا به هم ریخت. بازیکنان این تیم هر روز با یکدیگر دعوا می‌کردند و تمرین را نیمه‌کاره رها می‌کردند و می‌رفتند. مرفاوی هم در این شرایط نمی‌داند چه کار کند. یک روز قربانی با دکتر نوروزی دعوا می‌کند. روز دیگر منصوریان به خاطر بازی نکردن مقابل سایپا قهر می‌کند و می‌رود. این آخرها هم یونگ علیه مرفاوی مصاحبه می‌کند و می‌گوید: «آنهایی که می‌خواهند افتخار قهرمانی را به نامشان ثبت کند، این وضعیت را درست کنند. در تمرین کسی از سرمربی حرف شنوی ندارد». این مصاحبه سه‌شنبه روی خروجی سایت ISNA قرار گرفت.

این‌طور که پیدا است استحکاک بین دو مربی به وجود آمده و این موضوع در این شرایط برای تیمی مثل استقلال که در کورس قهرمانی قرار دارد، خوب نیست.

به هر حال استقلال برای بازی امروز فقط فکری را به خاطر محرومیت در اختیار ندارد. در آن طرف میدان پیکان که ماندنش در لیگ قطعی شده، نیازی برای گرفتن امتیاز ندارد. اما دارا بیضیان سرمربی این تیم می‌گوید: «ما تا آخرین روز لیگ فقط برای گرفتن سه امتیاز به میدان می‌رویم. تیم من به اینکه استقلال به امتیاز احتیاج دارد توجه نمی‌کند و ما برای برد به زمین می‌رویم».

پیکانی‌ها در این بازی بیاتی‌نیا را به خاطر محرومیت در اختیار ندارند. این خبر می‌تواند برای مدافعان استقلال خوشایند باشد.

سایپا- پاس

داستان سایپا کاملا با استقلال متفاوت است. سرنوشت قهرمانی می‌توان گفت تا حدودی دست این تیم است. به قول دایی سرمربی سایپا دو فینال باقی مانده، فینالی که در‌ آن تیم برنده قهرمان است و بازنده محکوم به رسیدن به عنوان ظاهری نیابت قهرمانی.

سایپا این روز شرایط تقریبا خوبی دارد. بازیکنان این تیم بعد از برد استقلال تقریبا روحیه گرفته‌اند. البته آنها همیشه مقابل پاس بازی نزدیکی داشته‌اند. در بازی رفت هم پاس بهتر از سایپا بازی کرد، اما نارنجی‌پوشان تهرانی با حرفه‌ای‌گری نتیجه را به نفع خودشان عوض کردند. سایپا در این بازی هیچ غایبی ندارد، اما پاس خسروحیدری و کوشکی را در ترکیب خود ندارد. شاهرخی سرمربی پاس درباره بازی امروز می‌گوید: «خب بازی سختی است. اما ما به سه امتیاز این بازی احتیاج داریم. متاسفانه پاس خطر سقوط را احساس می‌کند. ما برای ماندن در لیگ برتر باید سایپا را ببریم.

با احترامی که برای دایی و تیمش قائلم اما نمی‌توانم تیمم را بازنده ببینم. ما برای برد مقابل سایپا حاضر می‌شویم.»

سایپا اگر بتواند پاس را شکست دهد، تقریبا تمام راه قهرمانی را طی کرده. آنها در بازی آخر با یک مساوی مقابل مس هم می‌توانند قهرمان شوند. البته اگر تفاضل گلشان را با استقلال اهواز حفظ کنند.

استقلال اهواز- مس کرمان

در میان سه تیم مدعی قهرمانی، راه استقلال اهواز از بقیه رقیب‌ها برای قهرمانی هموارتر است. چون آبی‌های اهوازی در خانه با تیمی بازی می‌کنند که به آنچه می‌خواسته در اولین حضور لیگ برتریش رسیده. این نشان‌دهنده آسانی کار یاران فیروز کریمی است. نکته جالب توجه این بازی تقابل استاد و شاگرد است.

فرهاد کاظمی، سرمربی مس کرمان باید با استادش یعنی فیروز کریمی روبه‌رو شود. در فصل جاری کاظمی یک‌بار با صباباتری مقابل استادش ناکام ماند. باید دید این‌بار با مس می‌تواند شکست اول فصل را جبران کند یا نه.

کاظمی چند سال پیش در تیم پاس، دستیار فیروز کریمی بود. خیلی از کارشناسان معتقدند که کاظمی به همین خاطر به استادش امتیاز می‌دهد تا استقلال اهواز قهرمان لیگ برتر شود. اما کاظمی، سرمربی مس کرمان می‌گوید:‌ «اینها همه شایعه است. ما برای برد به اهواز می‌رویم. استقلال اهواز تیم خوبی است، اما مس نمی‌خواهد زنگ تفریح این تیم باشد.»

اما استقلال اهواز این روزها افت کرده. این تیم در چند بازی گذشته، درست است که سه امتیاز بازی را گرفته، اما نتوانسته فوتبال خوبی را به نمایش بگذارد. خود کریمی می‌گوید:‌ «ما درست بعد از بازی با سپاهان افت کردیم. اما نمی‌خواهیم به این روش ادامه بدهیم. استقلال اهواز به قهرمانی فکر می‌کند و هیچ تیمی نمی‌تواند در این دو بازی آخر جلوی پیشرفت ما را بگیرد».

برنامه بازی‌های امروز

پنج‌شنبه ۳/۳/۸۶

* پیکان - استقلال تهران (ورزشگاه آزادی تهران)

* سایپا - پاس (ورزشگاه انقلاب کرج)

* استقلال اهواز - مس کرمان (ورزشگاه نفت اهواز)

- تمامی دیدارها ساعت ۱۶:۳۰ آغاز خواهد شد.