فوتبال ایران شایسته‌ المپیک نبود

تیم فوتبال امید ایران با قبول شکست برابر استرالیا نتوانست به مرحله‌ دوم رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۰۸ چین صعود کند.

در این دیدار که بعدازظهر روز چهارشنبه در ورزشگاه آدلاید برگزار شد، تیم ایران با ارایه‌ نمایشی ضعیف و پرانتقاد با نتیجه‌ سه بر یک از استرالیا شکست خورد تا نتواند به طلسم غیبت سی و دو ساله‌ ایران برای صعود به رقابت‌های المپیک پایان دهد. در ابتدای این بازی همانطور که از قبل قابل پیش‌بینی بود، تیم استرالیا میانه‌ میدان را در اختیار داشت و حمله‌های پردامنه‌ این تیم خطرات بسیاری را بر روی دروازه‌ ایران ایجاد کرد تا این که در دقیقه‌ سوم بر روی یک ضربه‌ کرنر «برایان ریجر» موفق شد با ضربه‌ سر دروازه‌ ایران را باز کند اما، به محض این گل تیم ایران در یک ضد حمله و با پاس حسین کعبی و ضربه ی تمام کننده‌ امرایی گل تساوی را وارد دروازه‌ استرالیا کرد. پس از این گل بازی مستقیم ایران سبب شده بود که مدافعان استرالیایی نتوانند در حمله‌های این تیم شرکت کنند و این مساله باعث ایجاد تعادل در بازی شده بود.

پس از گذشت دقایقی استرالیا بار دیگر نبض بازی را در اختیار گرفت. هفت ضربه‌ کرنر این تیم در مدت ۲۱ دقیقه نشان داد که استرالیا تیم برتر زمین است. در همین دقیقه بود که میرترابی توپ را از روی خط دروازه‌ ایران بیرون کشید اما، ده دقیقه بعد ضربه‌ عزیزمحمدی را دروازه‌بان استرالیا دفع کرد. پنج دقیقه‌ بعد پاس در عمق حمودی به امرایی رسید اما، خروج به موقع دروازه‌بان استرالیا اجازه نداد که موقعیت خوب برای ایران ایجاد شود.

در دقیقه‌ ۴۳ پس از فرار مارکیس، حسین کعبی در شرایطی که نیازی به خطا نبود، بر روی بازیکن میانی استرالیا خطا کرد و سعد کمیل، داور کویتی این بازی بی‌درنگ نقطه‌ پنالتی را نشان داد و مارک بریج موفق شد بر خلاف حرکت سوشا مکانی گل دوم استرالیا را وارد دروازه‌ ایران کند و این چنین نیمه‌ نخست بازی با نتیجه‌ دو بر یک به سود استرالیا به پایان رسید.

نیمه‌ دوم در حالی آغاز شد که انتظار می‌رفت با توجه به شکست ایران تیم امید کشورمان حملاتی را بر روی دروازه‌ استرالیا ترتیب دهد اما، بازی سر در گم بازیکنان تیم ایران باعث شد تیم ملی نتواند موقعیت‌های مناسبی را بر روی دروازه‌ حریف ایجاد کند. در دقیقه‌ ۴۹ مهاجمان استرالیا پس از استفاده از اشتباهات متعدد مدافعان ایران موقعیت خوبی را بر روی دروازه تدارک دیدند اما، سوشا مکانی با واکنشی مناسب این موقعیت را از حریف گرفت اما، در ادامه‌ اشتباهات سریالی مدافعان ایران جیمز ترومسی بازیکن نیوکاسل انگلستان با ضربه‌ای زمینی دروازه‌ ایران را برای سومین بار گشود. پس از این گل بگوویچ با به میدان فرستادن میلاد می‌داوودی و حمید گودرزی قصد داشت که خط حمله‌ ایران را تقویت کند اما، کمبود تمرکز در میان بازیکنان خط میانی ایران سبب شده بود که آنان نتوانند برای مهاجمان خلق موقعیت کنند. در دقیقه‌ ۶۶ مارک بریج پس از خطا بر روی میرترابی به وسیله‌ سعد کمیل اخراج شد تا امیدواری‌ها برای کسب نتیجه‌ ایران بیشتر شود.

اشتباهات بازیکنان ایران تمامی نداشت و در دقیقه‌ ۶۸ استرالیا تا آستانه‌ رسیدن به گل چهارم پیش رفت اما، ضربه‌ ترومسی با اختلاف کم نسبت به دروازه‌ ایران به بیرون رفت. دو دقیقه‌ بعد حمید گودرزی در شرایط خوبی صاحب موقعیت شد ولی تعلل وی این فرصت مناسب را از ایران گرفت. موقعیت دقیقه‌ ۹۲ امرایی آخرین فرصت ایران برای رسیدن به گل بود اما، بی‌دقتی مهاجم ایران در نواختن ضربه‌ آخر اجازه نداد که ایران به گل دوم دست یابد. این چنین تیم ایران با قبول شکست برابر استرالیا از راهیابی به مرحله‌ دوم رقابت‌های انتخابی المپیک بازماند.

پس از این برد استرالیا ۸ امتیازی شد و در مکان دوم جدول رده‌بندی گروه چهارم قرار گرفت. عربستان پیش از این با کسب ۹ امتیاز خود را به عنوان مهم‌ترین شانس برای صعود از این گروه معرفی کرده بود.