برانکو: ایران با این بازیکنان باید قهرمان جام ملت‌ها شود

برانکو ایوانکوویچ از جمله مربیان خارجی فراموش‌نشدنی در تاریخ فوتبال ایران است. شاید ماندگاری برانکو را بتوان در شرایطی و رقابت‌های مهمی که تیم‌ملی در آن حاضر بود، جست‌وجو کرد که بی‌تردید مهم‌ترین آن جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود. آخرین وارث ویچ‌ها در تیم ملی بزرگسالان هنوز منتقدان و دوستداران سرسختی دارد. نکته جالب وفاداری ایوانکوویچ با کسانی است که روزگاری با آنها در دفتر پر سر و صدای خیابان سئول کار می‌کرد. قهرمانی با دیناموزاگرب در کرواسی

برانکو که موفق شد پنج هفته پیش از پایان رقابت‌های لیگ کرواسی با دیناموزاگرب قهرمان این کشور شود گفت: اگر به یاد داشته باشید پیش از جام جهانی نیز گفته بودم که دوست ندارم دیگر در تیم‌ملی کار کنم. دوست داشتم که به صورت روزمره در باشگاه‌ها کار کنم و به همین دلیل به بهترین شکل ممکن به کار مربیگری در سطح باشگاه بازگشتم. من توانستم بهترین تیم کرواسی را در اختیار بگیرم.

سرمربی تیم دیناموزاگرب رکوردهایی که این تیم در لیگ کرواسی بر جای گذاشته را شگفت‌انگیز نامید و گفت: در اروپا پس از سلتیک و بنفیکا با ۱۹ برد پیاپی بهترین رکورد قاره را در اختیار گرفتیم. من هدایت ۱۹ بازی تیم را در لیگ بر عهده داشتم و توانستم با این تیم ۱۹ برد پیاپی را کسب کنم، در پنج مسابقه جام‌حذفی نیز چهار برد و یک تساوی را کسب کردیم و در دیدار رفت مرحله نهایی جام حذفی نیز یک بر صفر اسلووان بلاپو را شکست دادیم. از زمانی که من به دینامو آمدم ۹۰ درصد امتیازات را کسب کردیم و این رکوردی جدید در فوتبال کرواسی است.

آینده ایوانکوویچ

ایوانکوویچ درباره آینده‌اش در فوتبال کرواسی گفت: یک سال دیگر با دینامو قرارداد دارم.

هر‌چند که پیشنهادهایی نیز برایم مطرح شده است اما به دلیل قراردادی که دارم غیر‌حرفه‌ای است که بخواهم درباره این پیشنهادها صحبت کنم.

بازیکن ایرانی در دینامو

ایوانکوویچ درباره علاقه‌اش به استفاده از بازیکنان ایرانی در تیم دیناموزاگرب به ایسنا گفت: علاقه‌مند هستم که تعدادی از بازیکنان ایرانی را به دینامو بیاورم اما، نمی‌توانم نامی از آنها ببرم. احتمالا پس از پایان رقابت‌های لیگ درباره حضور بازیکنان ایرانی در تیم دینامو تصمیم‌گیری می‌کنم، ولی دوست دارم که چند بازیکن ایرانی را در فصل بعد در اختیار داشته باشم.

یک‌سال بدون ایران

برانکو ایوانکوویچ که پنج سال در ایران حضور داشت، از حدود یک سال بدون ایران سخن گفت: من پنج سال زیبا را در کنار مردم ایران زندگی کردم و این پنج سال به حدی زیبا بود که هرگز نمی‌توانم آن را فراموش کنم و در واقع دوران زندگی‌ام در ایران به بهترین بخش زندگی‌ام تبدیل شده است.

حسرت از جام‌جهانی

سرمربی پیشین تیم ملی ایران که کمتر به اشتباهات خود اذعان دارد درباره اینکه آیا هم‌اکنون که یک‌سال از جام‌جهانی می‌گذرد پی به اشتباهات خود برده‌اید یا خیر؟ گفت: مدام بازی‌های ایران در جام جهانی را آنالیز می‌کنم و با خودم این بحث را مطرح می‌کنم که آیا می‌توانستم کاری انجام دهم که تیم ملی موفق‌تر شود اما می‌بینیم در آن شرایط به دشواری می‌توانستیم اقدامی را عملی کنیم. در واقع بزرگ‌ترین مشکل ما این بود که بازیکنان کلیدیمان نظیر کریمی، هاشمیان، مهدوی‌کیا و زندی مصدوم بودند و در واقع ما آنها را در آمادگی کامل در اختیار نداشتیم. با این شرایط من نمی‌توانستم معجزه کنم. هر چند که اگر نتیجه بازی با مکزیک را به آن صورت واگذار نمی‌کردیم شاید اتفاقات بهتری برای فوتبال ایران رخ می‌داد.

پیگیری فوتبال ایران

با اینکه برانکو در لیگ کرواسی درگیر بازی‌های دیناموزاگرب است اما با این حال این دلیلی نمی‌شود که او از اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران غافل باشد. ایوانکوویچ گفت: می‌دانم که بعد از پایان جام‌جهانی تغییرات وسیعی در فدراسیون فوتبال انجام شد و برخی از کسانی که بر مسند کار قرار گرفتند، تلاش کردند تا حد امکان فوتبال ایران را نابود کنند! خدا را شکر می‌گویم که فیفا سریعا دست به کار شد و اجازه نداد که فوتبال ایران به روند نزولی خود ادامه دهد.

پیش‌بینی از نتایج تیم‌ملی در جام ملت‌ها

برانکو که معمولا در زمان حضورش در تیم ملی هیچ‌گاه نتایج را پیش‌بینی نمی‌کرد باور دارد که نتیجه‌ای غیر از قهرمانی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا نمی‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالای فوتبال ایران باشد: ایران در جام ملت‌ها بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد‌. چرا که تیمی که علی کریمی، مهدوی‌کیا، تیموریان، نکونام، نصرتی، هاشمیان و ... را در اختیار دارد نباید نتیجه‌ای غیر از قهرمانی در آسیا به دست آورد.»