علی آبادی: مشکلی با آمریکا نداریم

مهندس محمد‌ علی‌آبادی در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سمینار مدیران ورزش کشور گفت: ما و مردم ایران مشکلی با مردم آمریکا نداریم و تنها مشکل با سیاست‌های خصمانه و آشوب طلبانه دولت آمریکاست، به طور قطع نمی‌خواهیم از موضع ذلت وارد ارتباط ورزشی با آمریکا شویم و تا جایی که منزلت و شان ورزشکاران ایرانی زیر سوال نرود، حاضریم با ورزش آمریکا ارتباط داشته باشیم. به گزارش ایسنا وی تصریح کرد: اگر قرار بر رفت و آمد باشد، اجازه هیچ گونه انگشت‌نگاری از ورزشکاران ایرانی را نخواهیم داد و در اینجا نیز از دولت و مجلس درخواست خواهیم کرد تا این اقدام صورت نگیرد، کما اینکه تاکنون نیز دو یا سه بار تیم‌های آمریکایی به ایران آمده‌اند و این اقدام در مورد آنها انجام نشده است.

وی با بیان این که هیچ کس در خارج از ایران نمی‌تواند در خصوص نحوه رفتار ما آیین‌نامه تعیین کند، در پاسخ به این سوال که آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اعطای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا، آزاد بودن ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را به عنوان یکی از شروط خود اعلام کرده است، افزود: هر ملتی در چارچوب فرهنگ خود عمل می‌کند، ما تابع شرایط فرهنگی خود هستیم و به طور قطع افرادی که در «AFC» حضور دارند، عاقل بوده و مسائل فرهنگی ملت‌ها را درک می‌کنند.

علی‌آبادی تاکید کرد: اگر داخلی‌ها شیطنت نکرده و به خارج از کشور خط ندهند، قصدمان تعامل مثبت با کنفدراسیون آسیاست که تاکنون نیز چنین بوده و هیچ شرطی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از سوی این کنفدراسیون برای ما تعیین نشده است.

او در خصوص وضعیت باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: در طول هفته جاری به طور قطع جلسه هیات مدیره این باشگاه برگزار و در خصوص کلیه مسائل از جمله انتخاب مدیرعامل بحث خواهد شد.

علی آبادی همچنین از جامعه داوران کشور به خاطر اتهاماتی که در روزهای اخیر به آنها وارد شده است، عذرخواهی کرد و گفت: مایه تاسف است که یک فرد به خودش اجازه می‌دهد بدون هیچ سند و مدرکی، طیف زیادی از جامعه داوری ما را که با حداقل امکانات بیشترین زحمت را می‌کشند به بدترین و بی‌اخلاقانه‌ترین شکل ممکن زیر سوال برده و متهم کند.

علی‌آبادی از رسانه‌ها نیز به خاطر انتشار این اخبار گلایه‌ کرد و اظهار داشت: ممکن است یک فرد به خاطر مشکلات شخصی و اینکه سمتی را از او گرفته باشند، آزرده خاطر بوده و بحث‌هایی را مطرح کند اما سوال اینجاست که چطور یک رسانه کشور به خود اجازه می‌دهد تا حرف‌های بی محتوا و بی مدرک یک فرد را در مجموعه اطلاع‌رسانی خود نوشته و یا پخش کند؟ این حرکت بسیار ناپسند بود و امیدواریم در آینده شاهد تکرار آن نباشیم.

مهندس علی‌آبادی با تاکید بر این که بودجه‌ای که برای فدراسیون‌های مختلف تعیین شده کافی است، گفت: نحوه توزیع بودجه از چند شاخص برخوردار است که میزان توسعه آن ورزش در سطح کشور، میزان موفقیت آن در عرصه قهرمانی، مدال‌آوری و علمی کار کردن از جمله آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌های مانند کشتی، ورزش‌های رزمی و رشته‌هایی که مدال‌آوری خوبی دارند به طور طبیعی از بودجه بیشتری برخوردار خواهند بود و ورزش‌های پایه نیز مخصوص خودشان اعتبار دریافت خواهند کرد، ‌البته آنچه مسلم است تا زمانی که فدراسیون‌ها برنامه‌ یک ساله و پنج ساله خود را ارائه نکنند، بودجه‌ای در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت.

او ادامه داد: هم اکنون بودجه‌ای که برای ورزش قهرمانی فدراسیون‌های مختلف تعیین شده در حد نیاز آنها بوده و کافی است و گرچه رقم تعیین شده عالی نیست ولی مطلوب است.

رییس سازمان تربیت‌بدنی کشور با تاکید بر اینکه سیاست کلی سازمان حمایت از خصوصی سازی در ورزش کشور است، افزود: بخش‌خصوصی می‌خواهد از سرمایه‌گذاری خود سود ببرد، در حالی که ورزش ما اقتصادی نیست و چندان سودی برای آنها ندارد لذا علاقه و انگیزه در این زمینه کم است.

او خاطرنشان کرد: قصد داریم با همکاری دولت از طریق اختصاص وام‌های بسیار کم بازده، اعطای کمک‌های بلاعوض و نیز تسهیلات مالیاتی بخش خصوصی را نسبت به سرمایه‌گذاری در ورزش کشور ترغیب کنیم.

مهندس علی‌آبادی از شروع صد‌درصدی پروژه‌های عمرانی دولت تا اواخر ماه آینده خبر داد و گفت: ۷۰۰ پروژه عمرانی حاصل مصوبات ورزشی سفرهای استانی رییس‌جمهور بوده است که بیش از ۸۰‌درصد آن آغاز و بقیه هم از یک ماه آینده آغاز خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال ۸۶ تمام این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

او ادامه داد: اولین پروژه عمرانی حاصل از سفر‌های استانی رییس‌جمهور ماه گذشته در تربت جام با افتتاح سالن ورزشی بانوان به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان تربیت بدنی کشور با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی ورزشی به بهره‌برداری نرسیده‌اند، افزود:‌ اکثر آنها با پیشرفت ۱۰‌درصدی رها شده بودند که آثار روحی بسیار منفی بر مردم کشور داشت، سعی کردیم آنها را به پایان برسانیم که در همین زمینه تاکنون ۹۰۰ پروژه به اتمام رسیده و امیدواریم به زودی با بهره‌برداری از مجموعه ورزشی بزرگ بم در استان کرمان هزارمین پروژه را نیز افتتاح کنیم.

او سرانه ورزش در کشور را پایین دانست و تاکید کرد: هنوز زیر خط فقر ورزش هستیم و زمانی می‌توانیم به سمت رفاه پیش رویم که حداقل به سرانه یک متر مربع فضای ورزشی برای هر نفر برسیم.

معاون رییس‌جمهور مشخص شدن ردیف اعتبار برای سازمان تربیت بدنی را مهمترین اتفاق رخ داده در این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته سازمان تربیت بدنی ردیف اعتباری نداشت و باید برای گرداندن چرخ ورزش از سازمان‌ها و نهادهای دیگر سهم می‌گرفت که خوشبختانه امسال با اختصاص ردیف بودجه از سوی دولت این مشکل حل شد.

او افزایش چشمگیر اعتبارات سازمان را از دیگر اتفاقات مهم این سازمان برشمرد و گفت: در گذشته نهایتا بودجه سازمان تربیت بدنی ۱۰۰‌میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ۴۰۰‌میلیارد تومان رسیده است، در گذشته در بخش هزینه‌های جاری که مربوط به فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی بود ۵۰‌میلیارد تومان اعتبار داشتیم، اما امروز این رقم افزون بر ۱۰۰‌میلیارد تومان است که به طور قطع می‌تواند بسیاری از نیازهای هیات‌های ورزشی کشور را بر طرف کند.

رییس سازمان تربیت بدنی بر حرکت در مسیری سالم و پاک در ورزش کشور تاکید کرد و افزود: باید فضای ورزش را از آلودگی‌هایی چون دوپینگ و مسائل دیگر پاک کنیم که در حال حاضر پیگیر این مساله هستیم و امیدوارم تلاش‌هایمان به سرانجام خوبی برسد.

علی‌آبادی همچنین در خصوص علت برگزار نشدن رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی و یادگار امام در مشهد اظهار داشت: میزبانی را باید به استان‌هایی داد که در آن رشته فعال باشند، خراسان چند سالی است که افت فاحشی در کشتی داشته است، البته مسوولان استان قول داده‌اند هر چه زودتر این افت را جبران کنند و ما نیز امیدواریم این استان کشتی خیز کشور به جایگاه اصلی خود برگردد.

او در پایان گفت: از تمامی فدراسیون‌های خود خواسته‌ایم تا رقابت‌های حساس و ارزشمند خود را در استان‌ها برگزار کرده و در تهران نباشد تا بدین طریق از تمام پتانسیل ورزشی کشور استفاده شود.