لیگ برتر به روزهای حساس خود رسید

فرهاد احمدی- در ادامه رقابت‌های هفته بیست و هشتم مسابقات فوتبال لیگ برتر (خلیج‌فارس) امروز دو دربی در تهران برگزار می‌شود. استقلال تهران در ورزشگاه آزادی میزبان پیکان است و سایپا در ورزشگاه انقلاب کرج از پاس پذیرایی می‌کند. استقلال در‌حال‌حاضر با ۵۱امتیاز از ۲۷بازی در صدر جدول لیگ قرار دارد و پیکان با همین تعداد بازی با ۳۶امتیاز در مکان هشتم قرار گرفته است. استقلال برای تداوم صدرنشینی خود و رسیدن به قهرمانی احتیاج به بردن این بازی دارد و باید در ۲بازی باقیمانده دیگر خود مقابل سایپا و پاس نیز به پیروزی برسد. برای اینکه استقلال بتواند در این بازی‌ها موفق شود، سازمان تربیت‌بدنی فتح‌ا... زاده را به کادر این تیم تزریق کرد.

علی فتح‌ا... زاده که به تازگی از سوی رییس سازمان تربیت‌بدنی به عنوان سرپرست جدید باشگاه استقلال منصوب شده توانسته تا حدودی به وضعیت این باشگاه سر و سامان دهد و این باعث افزایش روحیه بازیکنان استقلال شده تا آنان را برای رسیدن به قهرمانی مصمم‌تر از قبل شوند. مرفاوی درباره فتح‌ا...‌زاده می‌گوید: «حضور دوباره او را به فال نیک می‌گیریم و مطمئنیم در آینده استقلال شرایط خوبی خواهد داشت».

استقلال به واقع یکی از خوش‌شانس‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ برتر است که امسال توانسته با چاشنی شانس در صدر جدول لیگ قرار بگیرد. برای اثبات این ادعا همین بس که هر موقع تیم‌های تعقیب‌کننده می‌خواهند از استقلال سبقت بگیرند نتیجه را به حریف خود واگذار می‌کنند تا همچنان استقلال یکه‌تاز لیگ باشد. استقلال اهواز که با بردن سپاهان می‌توانست صدر جدول را از آن خود کند با ۴گل از این تیم اصفهانی شکست خورد تا باز در آینده استقلال امتیازی از دست دهد تا به صدر جدول خود را نزدیک کند. پیکان که امسال با نوسان فراوان رقابت‌های خود را در لیگ دنبال کرده توانسته نتایج خوبی مقابل تیم‌های مدعی پرسپولیس و استقلال کسب کند آنها در دور برگشت لیگ با ۴گل پرسپولیس را شکست دادند و در دور رفت رقابت‌ها با تک‌گل عزیز محمدی از سد استقلال گذشتند.

مرفاوی درباره بازی پیکان گفت: «آنها غیرقابل پیش‌بینی هستند با تمام توان به مصاف آنها خواهیم رفت و سعی می‌کنیم بازی تماشاگر پسندی را به نمایش بگذاریم نتیجه شکست بازی قبلی پیکان مقابل پاس برای ما ملاک این بازی نیست!»

پیکان در مقابل پاس تن به شکست سنگین ۳ بر صفر داد تا معلوم شود که همه تمرکز خود را برای دیدار برابر صبا باتری در جام حذفی گذاشته و انگیزه‌ای در لیگ ندارد. البته این تیم کمی هم بدشانس است. آنها برای بازی با استقلال پنج بازیکن خود را در اختیار ندارند. حسین معمار و جلال امیدیان به دلیل مصدومیت و میثم رضاپور به دلیل اخراج در دیدار قبلی و پولادی و عزیز محمدی به دلیل حضور در تیم ملی امید در مقابل استقلال حضور ندارند. تقریبا با این شرایط سمت چپ تیم دارابینیان با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. بر خلاف پیکان، استقلال فقط امیر حسین صادقی را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت و با تمام قوا به مصاف این تیم خواهد رفت. فرزاد مجیدی که به دلیل مصدومیت چند هفته‌ای برای استقلال به میدان نرفته با رهایی از بند مصدومیت احتمال دارد از اول بازی در ترکیب ثابت استقلال به میدان برود و محمود فکری کاپیتان این تیم با توجه به محرومیت صادقی در قلب دفاع استقلال قرار می‌گیرد و انصاریان و قربانی در دفاع جلوزن بازی می‌کنند. محسن بیاتی‌نیا بهترین گلزن پیکان با ۱۱ گل زده که در رده چهارم جدول بهترین گلزنان لیگ قرار دارد می‌تواند نقش کلیدی را در این بازی ایفا کند و خط دفاعی استقلال را حسابی آزار دهد.

اما در آن طرف هم میثم بائو بهترین گلزن استقلال با ۶ گل زده است که اگر مرفاوی از اول بازی به او میدان دهد می‌تواند گره‌گشای استقلال باشد! اما ساموئل دارابینیان سرمربی ارمنستانی پیکان استاد تاکتیک دفاع، ضد حمله است. او با همین روش توانست استقلال را در دور رفت با شکست بدرقه کند. مرفاوی برای اینکه در این بازی موفق شود باید از مدافعان خود بخواهد که زیاد در حملات تیم شرکت نکنند تا دیدار دور رفت دوباره تکرار نشود. دربی شهر تهران بین دو تیم سایپا و پاس برگزار می‌شود که حساسیت فراوانی دارد. به‌خصوص برای سایپا که در کورس قهرمانی قرار دارد و برای جا نماندن از استقلال به پیروزی در این دیدار می‌اندیشد.

سایپا که در نیم فصل اول نتایج خوبی کسب کرده بود با آغاز نیم‌فصل دوم دچار افت فراوان شد و نتوانست مثل دور رفت نتایج خوب خود را تکرار کند. علی دایی بعد از چند هفته‌ها ناکامی بالاخره با دو پنالتی مقابل ذوب‌آهن به پیروزی رسید تا روزهای ناکامی را کم‌کم به فراموشی بسپارد و به قهرمانی در لیگ همچنان امیدوار باشد! پاس شاید یکی از بدترین سال‌های حضور خود در لیگ را تجربه می‌کند و امسال با قرارگرفتن در رده یازدهم نشان داد که از روزهای اوج سال‌های قبل خود بسیار فاصله گرفته است. پاسی که در ابتدای فصل با مربیگری مجید جلالی برای سومین بار پیاپی خود را مدعی قهرمانی می‌دانست در میانه راه جلالی را برکنار کرد تا با آوردن همایون شاهرخی شاید در آخر فصل جایگاهی در میانه جدول برای خود دست و پا کند. پاس هر چند که در بازی قبلی خود موفق شد پیکان را شکست دهد ولی بعید به نظر می‌رسد در مقابل تیم مدعی سایپا بتواند کاری از پیش ببرد و احتمالا به قول همایون شاهرخی با بدشانسی! این بازی را از دست می‌دهد و توپ‌های تیم خوش‌شانس به گل تبدیل می‌شود. غایبان تیم سایپا در این بازی کاظم برجلو، محسن ارزانی و شکوری هستند و تیم پاس ۵بازیکن خود را در اختیار ندارد. اسماعیل نظر، میرترابی، منیعی، نصرتی و امید خورج غایبان پاس در این بازی هستند. البته احتمال اینکه این بازی‌ها انجام نشود زیاد است. تیم‌های مدعی در صدر جدول به خاطر نحوه بازی نکردن استقلال اهواز اعتراض کرده‌اند و خواستار لغو بازی‌ها شدند.

علی کاظمی دبیرکل سازمان لیگ در این باره می‌گوید: «به دلیل اینکه ۴بازیکن استقلال اهواز در تیم ملی امید حضور دارند مقابل مس بازی نمی‌کنند. به این خاطر باشگاه استقلال تهران و سایپا خواستار لغو بازی‌هایشان شدند که به احتمال فراوان با درخواست آنها مبنی‌بر لغو دیدارشان موافقت خواهد شد!»

شایان ذکر است دو دربی شهر تهران راس ساعت ۳۰/۱۶ برگزار می‌شود.