بگوویچ: مربیان لیگ نمی‌توانند برای تیم امید تصمیم‌گیری کنند

گروه ورزش- سرمربی تیم فوتبال امید ایران گفت: با به نمایش گذاشتن فیلم غرور آفرین دیدار تاریخی ایران و استرالیا که منجر به صعود تیم ایران به رقابت‌های جام‌جهانی سال ۱۹۹۸ فرانسه شد ضریب روحی بازیکنان امید را در آستانه بازی با تیم امید استرالیا بالا می‌بریم. وینگو بگوویچ در ادامه نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های گروهی که صبح دیروز در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد‌، در پاسخ به این سوال که نتایج و ناکامی‌های احتمالی تیم امید در کارنامه شما تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: قصد دارم برای این سوال یک پاسخ قطعی و نهایی بدهم. از روزی که هدایت تیم امید را بر عهده گرفتم همیشه این پرسش از من پرسیده می‌شود. اما می‌خواهم بگویم آدمی‌هستم که دوست دارم با افتخار زندگی کنم اگر بدانم با وجدان و قلبم کار می‌کنم و بتوانم بگویم کارهایم را تمام و کمال انجام داده‌ام، هیچ وقت از کارنامه خود و آنچه که بر جای گذاشته‌ام ناراحت نخواهم شد. تا به اینجا در تیم امید من و دستیارانم خوب کار کرده‌ایم و می‌توانیم در چشمان همه نگاه کنیم و بدون خجالت و اینکه سرمان را پایین بیاندازیم بگوییم هرآنچه که لازم بود برای تیم امید انجام داده‌ایم.

او ادامه داد: بهتر است با یک بازی عملکرد ما را مورد قضاوت قرار ندهند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تیم امید به موفقیت برسد باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در راه موفقیت پاره‌ای از مشکلات وجود دارد که تحت کنترل ما نیست.

بگوویچ معتقد است: پیروزی تاریخی ایران و استرالیا و صعود این تیم به جام جهانی ۹۸ فرانسه می‌تواند به برتری روحی بازیکنان ما کمک کند. به همین خاطر فیلم این بازی را آماده کرده و با خود به استرالیا می‌بریم تا قبل از برگزاری بازی به نمایش بگذاریم. البته بهتر است در این مورد آقای سعداوی که جزئی از این تیم بوده اظهار‌نظر کند.

بگوویچ تاکید کرد: تا به امروز تنها یک باشگاه بازیکنان خود را در اختیار ما قرار نداده است. البته بعضی از باشگاه‌ها نیز با توجه به مشکلات خروجی و آسیب‌دیدگی بازیکنانشان نتوانستند همکاری لازم را با تیم امید داشته باشند که برای ما قابل درک است. اما نکته‌ای که باید به آن اذعان کنم این است که من به عنوان یک مربی به شخصه مشکلات کادر فنی استقلال اهواز را درک می‌کنم آنها در یک گروهی هستند که به سوی قهرمانی یورش می‌برند اما من سرمربی این تیم نیستم که بخواهم همه مشکلات را برای موفقیت مجموعه‌ام به کار برم.

او ادامه داد: تیم فوتبال امید ایران تیم شخصی و باشگاه من نیست. یک تیم متعلق به ۷۰‌میلیون ایرانی است بحث ملی و باشگاهی به طور کامل مجزا از هم هستند. من خود حاضرم هر آنچه در جهت خدمت به فوتبال ایران است انجام دهم و به هر تصمیمی ‌که فدراسیون فوتبال در این رابطه اتخاذ کند تن در می‌دهم.

بگوویچ تاکید کرد: بضاعت حال حاضر ما ۱۴ بازیکن به همراه ۲ دروازه‌بان است و ظاهرا با همین توان به استرالیا خواهیم رفت.

او درباره اینکه آیا تیم امید ایران برای در اختیار گرفتن بازیکنان استقلال اهواز همکاری لازم را با این تیم خواهد داشت گفت: از نظر فنی این برای من قابل قبول نیست که باشگاه استقلال اهواز از ۴ بازیکن دعوت شده به تیم امید تنها ۲ نفر را به اردو معرفی کند. مگر فیروز کریمی، ‌سرمربی و تصمیم‌گیرنده تیم امید است که هر بازیکنی را تمایل داشته باشد به اردو بفرستد. من تاکید دارم تمامی بازیکنان باید در اردو حضور داشته باشند و در این رابطه تصمیم‌گیری را به فدراسیون فوتبال محول کرده‌ام هر تصمیمی ‌که مسوولان بگیرند یک تصمیم جمعی و قابل احترام برای من است که در جهت منافع فوتبال ایران اتخاذ شده است.

سرمربی تیم امید ایران با تاکید دوباره بر اینکه مربیان باشگاهی نمی‌توانند برای تیم‌ملی تصمیم‌گیری کنند، گفت: اگر با مشکل کمبود بازیکن مواجه نبودم کوچک‌ترین شانسی برای حضور بازیکنان استقلال اهواز در اردوی تیم امید نمی‌دادم و فورا آنها را از فهرست تیم خارج می‌کردم. اما با توجه به اینکه در شرایط سختی قرار داریم و از ۳۵ بازیکنی که به اردو دعوت شده اند تنها ۱۴ بازیکن خود را به ما معرفی کرده اند ناچاریم به خواسته باشگاه استقلال اهواز تن در دهیم و بازیکنان این تیم را شاید با تاخیر در اختیار بگیریم.

او با اشاره به برنامه تیم فوتبال امید ایران در استرالیا ادامه داد: مطابق برنامه ۱۸ اردیبهشت‌ماه به استرالیا می‌رویم و ساعت ۳۰/۶ به وقت محلی وارد سیدنی خواهیم شد. فقط برای اینکه گردش خون بازیکنان طبیعی شود در همان روز یک جلسه تمرین سبک را برگزار خواهیم کرد و دو جلسه تمرینی نیز طی روزهای ۱۹ لغایت ۲۱ اردیبهشت ماه در سیدنی برگزار می‌کنیم پس از این تاریخ به آدلاید سفر کرده و با برگزاری جلسات تمرینی نهایی خود را آماده بازی با استرالیا خواهیم کرد. پر واضح است که با این شرایط حضور دیرهنگام بازیکنان استقلال اهواز را در اردوی تیم امید آنها را از روند آماده‌سازی تیم امید عقب می‌اندازد.

بگوویچ معتقد است: من فردی هستم که به اصول پایبندم و بدون سیاست صحبت می‌کنم. نمی‌خواهم برای هیچ باشگاهی نارضایتی و شکایت بوجود آورم. نمی‌خواهم با تصمیمات خود به خوزستان ضرر بزنم و تیمی ‌از این استان را که مدعی قهرمانی است با مشکل مواجه سازم به همین‌خاطر در چارچوب اختیارات فدراسیون فوتبال با باشگاه استقلال اهواز برای حضور بازیکنان این تیم همکاری خواهم کرد.