صفایی فراهانی : FIFA , AFC در مورد من اشتباه می‌کنند

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، ابهامات حقوقی را به اساس‌نامه ایران وارد کرد. محسن صفایی فراهانی گفت: فیفا نامه‌ای را برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد و در آن یک سری ابهامات حقوقی را به اساس‌نامه ما وارد کرد. همچنین فدراسیون بین‌المللی فوتبال متوجه بعضی از خلاصه‌نویسی‌های ما نشده بود. به عنوان نمونه ما از ITC استفاده کرده بودیم که این عبارت برای آنها نامشخص بود.

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال از تشکیل تیمی حقوقی خبر داد و گفت: این گروه پس از بررسی ابهامات، آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف خواهند کرد.

صفایی فراهانی درباره اینکه فیفا به اساس‌نامه ارسالی فدراسیون فوتبال اشکالات فنی وارد نکرده است، گفت: خوشبختانه فیفا اشکالات فنی مطرح نکرده و تنها به یک سری از توصیه‌ها کفایت کرده است. آنها این کار را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی انجام داده‌اند.

او درباره ارسال پاسخ نهایی فیفا به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران گفت: پس از آن که فیفا ابهامات حقوقی را اعلام کرد ما تیمی حقوقی را برای بررسی و در نهایت برطرف کردن این ابهامات تشکیل دادیم و امیدواریم که در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانیم پاسخ خود را به نامه فیفا ارسال کنیم و هر زمان که فیفا این اساس‌نامه را به تایید رساند در زمان قانونی مجمع فدراسیون فوتبال تشکیل خواهد شد.

صفایی فراهانی درباره انتقاد دادکان از کمیته انتقالی به دلیل اجازه صعود تیم صنعت نفت به لیگ برتر گفت: صعود این تیم به لیگ برتر به قبل از تشکیل کمیته انتقالی باز می‌گردد. صورت جلسه پذیرش صنعت نفت پیش از حضور ما در فدراسیون وجود داشته و این تصمیمی است که فدراسیون قبلی گرفته است.

او افزود: طبق قوانین بین‌المللی دخالت دادگاهی بیرونی در امر فوتبال خلاف است و هیچ دادگاه بیرونی نمی‌تواند درباره فوتبال تصمیم‌گیری کند مگر آنکه این تخلف ملی باشد. برای مثال تخلفی که در فوتبال ایتالیا رخ داد تخلفی ملی بود و به همین دلیل دادگاه ایتالیا در این باره تصمیم گرفت.

صفایی فراهانی ادامه داد: به دلیل اینکه تصمیم حضور صنعت نفت آبادان از قبل گرفته شده بود ما نمی‌توانستیم به عقب بازگردیم. ضمن آن که سازمان تربیت بدنی هم در این باره پیگیری انجام نداد و این، بحث داخلی فدراسیون فوتبال بود. او گفت: وقتی که بنا بر تصمیم قبلی صنعت نفت به لیگ برتر بازگشته بود امکان برگزاری لیگ برتر با هفده تیم وجود نداشت، به همین دلیل پس از بررسی مجبور شدیم که تصمیم به برگزاری لیگ با هجده تیم بگیریم و اگر این کار را انجام نمی‌دادیم با توجه به حضور صنعت نفت و هفده تیمی شدن لیگ، هر هفته یک تیم باید استراحت می‌کرد و این کار ناشدنی بود.

صفایی فراهانی عنوان رییس که جلوی نام او در کتاب مرجع فیفا در سال ۲۰۰۷ آمده است را یک «اشتباه» خواند و گفت: این اشتباهی است که رخ داده چرا که در نامه نگاری که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز انجام می‌دهد، سمت من را رییس ذکر می‌کند که این اشتباه است. من رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال هستم و نه رییس آن.