بازی مرگ و زندگی

فرهاد احمدی

با رسیدن مسابقات لیگ برتر به هفته‌های پایانی رقابت درصدر جدول و انتهای آن داغ‌تر از هفته‌های قبل شده. فانوس بدستان ته جدول برای بقا می جنگند و بالانشینان برای قهرمانی. مسابقه روز جمعه پرسپولیس با ملوان از جنس همین رقابت‌های هیجانی لیگ است هر چند که پرسپولیس شانس کمی برای قهرمانی دارد ولی ملوان فقط از این بازی برد می‌خواهد تا خود را از رده چهارم جدول بالا بکشد. ملوان در هفته قبل می توانست با یک برد راحت مقابل راه‌آهن ته جدولی تا حدودی خیال خود و هوادارانش را از بابت عدم سقوط به دسته پایین‌تر راحت کند ولی آنها از عهده این کار ساده هم برنیامدند تا خطر سقوط را بیخ گوش خود همچنان احساس کنند.

بردن پرسپولیس در تهران آن هم مقابل هواداران متعصب این تیم کار خیلی سختی است که احمدزاده، سرمربی ملوان خوب می داند و در این رابطه می‌گوید: «تیم پرسپولیس از حمایت مستقیم تماشاگرانش بهره می‌برد و این می‌تواند برای ما دردسر ساز شود. به همین دلیل فکر می کنم بازی سختی برای ما خواهدبود ولی ما برای گرفتن امتیاز به تهران می‌آییم.»

اوضاع پرسپولیس اصلا مساعد نیست و هر لحظه از این باشگاه خبری دردسرساز به بیرون درز پیدا می‌کند. بعد از استعفای محمد‌حسن‌انصاری‌فرد از سمت مدیرعاملی این باشگاه حالا نوبت به استعفا دو عضو جدید این باشگاه، آقایان کاشانی و بیادی که از اعضای شورای شهر تهران نیز هستند پرسپولیس را در کما فرو برده است.

برای اثبات این ادعا کافی است بازی صبا باتری با پرسپولیس را دیده باشید که از آن تیم هجومی هفته‌های قبل فقط این باقی مانده که در کل بازی آنها تنها صاحب دو موقعیت گل شدند که یکی از آنها پنالتی بود که آشوبی تک گل پرسپولیس را به ثمر رساند.

سر تمرین پرسپولیس بازیکنان تمرکز سابق را دیگر ندارند به طور مثال در یکی از تمرینات این هفته پژمان نوری با شیث رضایی بر سر تصاحب توپ با هم درگیری لفظی پیدا کردند که ختم به خیر شد!

هر چند که بازیکنان پرسپولیس معتقدند که حرفه‌ای‌اند و این مسائل در روحیه آنها تاثیری نداشته! با همه این تفاسیر بردن تیم ملوان که درانتهای جدول قرار دارد برای پرسپولیس نباید کاری داشته باشد هر چند که ملوان روزگاری گربه سیاه این تیم بوده و نتایج غیر قابل پیش‌بینی را مقابل پرسپولیس کسب کرده است.

احمدزاده درباره مشکل مدیریتی پرسپولیس و بازیکنان محروم تیمش گفت: « این معضل روی انسجام تیمی پرسپولیس اثری ندارد و این تیم در همه حال خطرناک است و ما با انگیزه فراوان مقابل این تیم ظاهر می شویم.»

هر چند که ۴مصدوم تیم ما گیاهی، یوسف‌زاده، بیگی و قباخلو به این بازی نمی رسند.» پرسپولیس برای این بازی کریم باقری و محمد پروین را به دلیل مصدومیت و ابوالفضل حاجی زاده را به خاطر ۳ اخطاره بودن در اختیار ندارد.

دوئل لوکا و فیروز کریمی

دیدار معوقه سپاهان با استقلال اهواز از هفته بیست‌ودوم لیگ برتر ساعت ۳۰/۱۴ روز جمعه در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود.

سپاهان سراپا آماده است. آنها توانسته بودند در طی هفته‌های گذشته دو مدعی قهرمانی لیگ، استقلال تهران و سایپا را با یک گل شکست دهند. اما بالاخره در ورزشگاه سلیمی‌کیا کرمان و در مقابل مس تیم فرهاد کاظمی زانو زد و با دو گل از این تیم میانه جدولی شکست خورد. حالا باید دید این سپاهان بی‌انگیزه در لیگ می‌تواند جلوی تیم سرحال و سرپنجه استقلال اهواز باز هم برنده بازی شود یا بازی جور دیگری رقم خواهد خورد و استقلال مدعی که هم در خانه و هم در بیرون از خانه خوب نتیجه می‌گیرد سپاهان را غافلگیر می‌کند و بازی را می‌برد. لوکابونا چیچ سرمربی حال حاضر سپاهان و اسبق استقلال اهواز درباره این بازی می‌گوید: «انگیزه‌های خودم برای پیروزی بر استقلال اهواز زیاد است و می‌خواهم تیمم در جایگاه بهتری قرار گیرد و از طرفی با پیروزی در این بازی اعتماد به نفس بازیکنان برای رقابت‌های آسیایی بیشتر می‌شود».

استقلال اهواز در حال حاضر در جایگاه دوم جدول رده‌بندی با یک بازی کمتر قرار دارد به خاطر بهره‌مندی از وجود سرمربی باهوش و زیرک به نام فیروز کریمی است که می‌داند از بازیکنان جوان تیمش چه جوری بازی بگیرد و به آنها انگیزه بدهد تا مقابل حریفان بزرگ کم نیاورند و دست پر از میدان خارج شوند. کریمی با ذکاوت بالای خود حاشیه‌های تیمش را کم کرده و قبل از بازی با حریف آنها را وارد جنگ روانی می‌کند تا به هدف اصلی خود که کسب امتیاز است برسد.

استقلال اهواز برای رویارویی با سپاهان تمام بازیکنان خود را در اختیار دارد و برای رسیدن به صدرجدول مشکلی ندارد ولی در آن سوی میدان سپاهان فرشاد بهادرانی را به دلیل محرومیت و محرم نویدکیا را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد تا سپاهان برای میان میدان خود به مشکل بخورد. آیا استقلال اهواز که در تهران و مقابل ۸۰هزار تماشاگر استقلال تهران توانست بازی قابل قبولی از خود ارائه دهد و یک امتیاز شیرین کسب کند می‌تواند از پس سپاهان برآید هر چند که این بازی به نوعی دوئل لوکا با فیروز کریمی است استادان جنگ روانی!؟

برنامه دیدارهای هفته بیست‌وهشتم

جمعه - ۱۴/۲/۸۶

سپاهان اصفهان- استقلال اهواز (معوقه از هفته بیست و دوم) ساعت ۱۴:۳۰ ورزشگاه نقش جهان اصفهان

راه‌آهن تهران - ذوب‌آهن اصفهان (۳۰/۱۶)

ابومسلم مشهد - صباباتری تهران (۳۰/۱۶)

برق شیراز - فولاد خوزستان (۳۰/۱۶)

پرسپولیس- ملوان بندرانزلی (۳۰/۱۶)