افتتاحیه 900 دلار، اختتامیه 570 دلار

از حدود ده روز قبل، پیش فروش اینترنتی بلیت بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک - ‌٢٠٠٨ پکن - آغاز شده و علاقه‌مندان می‌توانند از هم اکنون صندلی خود را در سالن رقابت مورد نظرشان رزرو کنند. بر اساس برنامه‌های کمیته برگزاری بازی‌ها‌ی المپیک پکن (BOCOG)، فروش بلیت‌های بازی‌ها در طی چند مرحله برگزار می‌شود که نخستین مرحله پیش فروش از روز ‌٢٧ فروردین ماه به صورت اینترنتی از طریق وب سایت www.tickets.Beijing۲۰۰۸.cn آغاز شده و تا روز شنبه نهم تیر ماه ادامه خواهد داشت.

روز اول ‌٢٥٠ هزار بلیت فروخته شد

«رونگ جون» رییس مرکز بلیت فروشی بازی‌های المپیک پکن در این رابطه می‌گوید: «در نخستین روز، بیش از ‌٥٠ هزار نفر درخواست خرید بیش از ‌٢٥٠ هزار بلیت را ارسال کرده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «سه چهارم این بلیت‌ها برای فروش در داخل کشور است و مرحله‌ دوم پیش فروش بلیت، بین ماه‌های اکتبر و دسامبر سال ‌٢٠٠٧ خواهد بود.»

باید با RMB چین بلیت بخرید

بر اساس قوانین کمیته‌ برگزاری بازی‌های پکن، فروش بلیت با RMB یکی از پول‌های رایج صورت می‌گیرد و بنابر قوانین بانک خلق چین هر دلار آمریکا چیزی بین ‌٨/٧ تا ‌٢/٨، RMB خواهد بود.( این تفاوت قیمت در چند ماه اخیر نوسان داشته و قیمت امروزی چیزی حدود ‌٢/٨ دلار است.)

همچنین کمیته برگزاری مسابقات برای جلب توجه و تشویق نوجوانان چینی به گرایش به ورزش، ‌١٤درصد بلیت‌ها را به نوجوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان چینی اختصاص داده است.

قیمت بلیت‌ها

بلیت مسابقات بخش مقدماتی در رشته‌های مختلف بین ‌٣٠ تا ‌٣٠٠ RMB خواهد بود و بلیت مسابقات مراحل نهایی هم بین ‌٦٠ تا ‌١٠٠٠ RMB است. اما گران‌ترین بلیت مربوط به افتتاحیه‌ی بازی‌ها خواهد بود. مسوولان برگزاری این بلیت را بین ‌٢٠٠ تا ‌٥ هزار RMB اعلام کرده‌اند که چیزی حدود ‌٩٠٠ تا ‌٣٠٠ دلار خواهد بود. البته این بلیت‌ها به سه درجه‌ی A، B و C تقسیم‌بندی شده‌اند. پس از آن‌ هم بلیت‌های اختتامیه «گران‌ترین» است که بین ‌١٥٠ تا ‌٣ هزار RMB، یعنی چیزی حدود ‌٥٧٠ تا ‌١٦٠ دلار است.

در بیشتر مسابقه‌ها، بلیت‌ها بین ‌٦ تا ‌٦٠ دلار از مرحله مقدماتی تا فینال است، اما قیمت بلیت در رشته‌های شنا، شیرجه، بدمینتون، تنیس روی میز، دوومیدانی و شنای سینکرونایز به همراه فینال رقابت‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال قیمت‌های متفاوتی دارند.

در رشته‌ شنا قیمت بلیت‌ها از ‌٦٠دلار شروع شده و در حین برگزاری رقابت‌های مهم به ‌١٢٠ تا ‌١٦٠ دلار هم می‌رسد.

در رشته‌ شیرجه، هیچ کدام از رقابت‌های آن کمتر از یک‌صد دلار نیست. رقابت‌های بدمینتون و تنیس روی میز هم بین یک‌صد تا ‌١٦٠ دلار پیش فروش می‌شود.

در رشته‌ی دوومیدانی، به غیر از چند مسابقه‌ صبح و چند مسابقه‌ آزاد هم‌چون ماراتن، بلیت سایر مسابقات بین ‌٤٠ تا ‌١٦٠ دلار فروخته می‌شود.

قیمت بلیت شنای سینکرونایز هم یک‌صد دلار است.

بلیت دیدار نهایی والیبال المپیک پکن ‌١٦٠ دلار، بسکتبال ‌٢٠٠ دلار و فوتبال ‌١٦٠ دلار قیمت دارد. اما چند مسابقه با اهمیت هم برای ایرانیان کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو است که بلیت این مسابقات کمی ارزان‌تر است. بلیت همه‌ مسابقات کشتی بین ‌٢٠ تا ‌٤٠ دلار خواهد بود و در برخی مسابقات فینال به ‌٦٠ دلار هم می‌رسد.

بلیت مسابقه‌های وزنه‌برداری همگی بین ‌٢٠ تا ‌٤٠ دلار است و بدین ترتیب می‌توان از هم اکنون با چیزی حدود ‌٢٠ تا ‌٤٠ دلار، بلیت مسابقه‌ حسین رضازاده در المپیک پکن را رزرو کرد. قیمت بلیت‌های تکواندو کمی گران‌تر است. در این رشته قیمت بلیت‌ها چیزی حدود ‌٤٠ تا ‌٨٠ دلار، به خصوص در رقابت‌های نهایی خواهد بود.

مسوولان برگزاری بازی‌های المپیک بیش از هفت میلیون بلیت را برای این رقابت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.