تکرار تاریخ

میلان در حالی به سوی منچستر پرواز کرد که کارلو آنچلوتی، سرمربی ایتالیایی‌ها به حضور بازیکنان آسیب دیده خود در این دیدار خوشبین بود. امروز در ورزشگاه اولدترافورد میلان، میهمان منچستریونایتد خواهد بود تا نخستین دیدار از چهار گانه مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا برگزار شود. کایروس واساراس به همراه دو کمک داور هموطن خود دیمیتریوس بوزاتسیدیس و دیمیتریوس سارایداریس از یونان قضاوت این دیدار را بر عهده‌ خواهند داشت.

دو تیم در حالی برابر هم قرار خواهند گرفت که منچستریونایتد در فصل ‌١٩٩٩ با شکست تیمی دیگر از ایتالیا راهی دیدار پایانی شده بود. مردان اولدترافورد در آن سال در پایان جام قهرمانی را بالای سر برده بودند.

پس از پیروزی هفت بر یک شیاطین سرخ برابر رم در مرحله یک چهارم نهایی سرالکس فرگوسن و شاگردانش اکنون انتظار حریفی دیگر از ایتالیا را می‌کشند. گویا تاریخ برای این تیم در حال تکرار شدن است.

آنها در سال ‌١٩٩٩ در مرحله یک چهارم نهایی اینتر را حذف کردند و در مرحله نیمه نهایی هم یوونتوس، تورین را از پیش رو برداشته بود، جالب آن که در آن سال هدایت تورینی‌ها بر عهده کارلوآنچلوتی، سرمربی کنونی میلان بود. شباهت دیگر رقابت‌های سال جاری برای منچستریونایتد در آن است که در دوره مذکور هم منچستر ابتدا میزبان بازی مرحله نیمه نهایی بود و سپس در تمرین بازی برگشت را انجام می‌داد.

پیروزی‌های منچستر برابر اینتر و یووه نخستین پیروزی‌های تیم انگلیسی برابر حریفان ایتالیایی‌اش در مجموع دیدارهای رفت و برگشت بود.

در فصل جاری هم منچستر ابتدا در بازی رفت برابر رم با نتیجه دو بر یک شکست خورد اما، در بازی برگشت در اولدترافورد گل‌های مایکل کریگ (‌٢بار)، کریستیانو رونالدو (‌٢ گل)، آلن اسمیت، وین رونی و پاتریس اورا دومین بازی پرگل تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد.

میلان برای رسیدن به بازی‌های نیمه نهایی کار دشوارتری پیش رو داشت. آنها برای رسیدن به چهارمین حضورشان در مرحله نیمه نهایی در رقابت‌های پنج سال گذشته در خانه با تساوی دو بر دو برابر بایرن مونیخ به تساوی تن دادند و در بازی برگشت با پیروزی دو بر صفری که با گل‌های کلارنس سیدورف و فیلیپو اینزاگی رقم خورد، راهی مرحله نیمه نهایی شدند.

میلان برای یازدهمین بار در تاریخ پای به مرحله نیمه نهایی می‌گذارد و تنها دو بار از رسیدن به دیدار پایانی ناکام مانده‌اند. فصل ‌٥٦ - ‌١٩٥٥ برابر رئال مادرید و سال گذشته برابر بارسلونا حذف ایتالیایی‌ها در مرحله نیمه نهایی رقم خورد.

در سال ۹۳-۱۹۹۲ هم میلان به طور مستقیم از مرحله دوم رقابت‌های گروهی به دیدار پایانی راه یافته بود.

منچستریونایتد هم از هشت بار حضورش در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا تنها دو بار به بازی پایانی رسیده است. آخرین بار آنها پنج سال پیش با شکست برابر بایرلورکوزن آلمان از رسیدن به دیدار پایانی محروم ماندند.

شیاطین سرخ در ‌٢٩ بازی اخیر خانگی‌شان در لیگ قهرمانان اروپا تنها یک بار شکست خورده‌اند.

آنها در فصل جاری هم در خانه به حریف حریفی نباخته‌اند و تمامی حریفان را در تمام مراحل در خانه از پای درآورده‌اند.

میلان در فصل جاری به دفاع قدرتمند خود می‌بالد. آنها در پنج بازی خارج از خانه‌شان در فصل جاری تنها یک بار دروازه خود را برابر حریفان باز شده دیدند.

رکورد جالب دیگر برای یونایتدها آن است که آنها در دوازده بازی خانگی برابر تیم‌های ایتالیایی هشت پیروزی دو تساوی و تنها دو شکست را تجربه کرده‌اند.

یکی از تلخ‌ترین ناکامی‌های منچستریونایتد در مرحله یک هشتم نهایی فصل۵-۲۰۰۴ رقم خورد جایی که شیاطین سرخ در دو دیدار رفت و برگشت برابر میلان با گل‌های هرنان‌کرسپو مهاجم آرژانتینی آن روزهای میلان از رقابت‌ها کنار رفتند. شاید تلخ‌ترین حادثه تاریخ باشگاه منچستریونایتد در اولین حضور اروپایی آنها رقم خورد جایی که در پرواز به سوی مونیخ که روز ‌٦ فوریه سال ‌١٩٥٨ انجام می‌شد، بر اثر سانحه‌ هوایی ‌٨ بازیکن آنها جان خود را از دست دادند.

همان سال میلان در دیدار پایانی بازی‌ را به رئال مادرید واگذار کرد هر چند سال بعد آنها با شکست شیاطین سرخ توانستند خود را در دیدار پایانی برابر آژاکس حاضر ببینند. میلان در شش بازی از ‌٨ دیدار گذشته‌اش برابر تیم‌های انگلیسی در بازی‌های رفت و برگشت را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

بازی در اولدترافورد برای قرمز و مشکی پوشان میلانی با خاطره‌های خوشی همراه است. آنها در سال ‌٢٠٠٣ در دیدار برابر یوونتوس در همین ورزشگاه با پیروزی در ضربه‌های پنالتی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفتند.

پیش از این دیدار آندره‌آ پیرلو و گنارو گاتوسو یک بار دیگر در سیزدهم مارس در غالب تیمی منتخب از بازیکنان اروپا در اولدترافورد برابر تیم منتچستری حاضر شده بودند اما، آخرین دیدار گروه آنچلوتی برابر حریفی از ایتالیا با شکست همراه بود. دیدار پایانی فصل ‌٢٠٠٥ - ‌٢٠٠٤ لیگ قهرمانان با شکست برابر لیورپول و قهرمانی آنفیلدی‌ها همراه بود. لیگ برتری‌ها در آن دیدار شکست سه بر صفر را به تساوی به سه کشاندند و در ضربه‌های پنالتی جام را به شهر خود بردند.

چنانچه میلان بتواند از سد این حریف انگلیسی بگذرد، در دیدار پایانی باز هم با تیمی دیگر از لیگ برتر روبرو خواهد شد. لیورپول یا چلسی تیم‌هایی خواهند بود که در صورت راهیابی میلان به دیدار پایانی برابر آنها صف‌آرایی خواهند کرد.

ادوین فان درسار در فاصله سال‌های ‌١٩٩٩ تا ‌٢٠٠١ با یوونتوس در سری A بازی کرده است. مایکل سیلوستره هم در فصل ‌٩٩ - ‌١٩٩٨ پیراهن اینتر را بر تن داشت. او به دلیل آسیب دیدگی دیدار امشب را از دست می‌دهد. پاتریک اورا هم سابقه‌ بازی در ایتالیا را دارد اما، نه در رقابت‌های سری A.

آسیب دیده‌های تیم برای بازی سه‌شنبه عبارتند از: مایکل سیلوستره، نامانیا ویدیچ، ریو فردیناند و گری نویل (منچستریونایتد) و دیدا (میلان).

به گفته آنچلوتی مالدینی، اینزاگی و سرجینیو به این بازی خواهند رسید.

او در این باره گفت: «فکر می‌کنم هر سه این بازیکنان به این دیدار خواهند رسید و می‌توانند برابر منچستریونایتد بازی کنند.»

آنچلوتی درباره‌ی دیدار هم گفت: «بازی کردن یا نکردن این دروازه‌بان برزیلی تصمیمی دقیقه نود خواهد بود.»

بازی برگشت دو تیم روی دوم ماه مه در میلان برگزار خواهد شد تا یکی از دو تیم در بازی روز ‌٢٣ مه در آتن حاضر باشد.