آخرین فرصت

گروه ورزش - چند وقتی است که بازی با اردن برای ما مهم‌تر از بازی با ژاپن، کره و عربستان شده است. فرقی هم نمی‌کند که در چه رده‌ سنی باشد. از نونهالان گرفته تا بزرگسالان، حساسیت‌ها تقریبا یکسان است و بازی دو تیم همیشه در چارچوب حیثیت برگزار می‌شود. این ماجرا از زمانی شروع شد که تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی، درست مقابل چشمان پادشاه اردن که با لباس ورزشی به ورزشگاه آمده بود تیم ملی این کشور را شکست داد. ۲گل نیکبخت و علی دایی هنوز از ذهن هیچ کس پاک نشده. حتی خود مردم اردن هم پس از گذشت چند سال از آن بازی یاد می‌کنند. آنها ورزشگاه ملک‌ عبدا... را مظهر شانس ایرانی‌ها می‌دانند. صعود ایران در آن بازی آن هم در روز تولد شاه اردن خاطره بدی را برای آنها رقم زده است. روزی که قرار بود جشن تولد پادشاه بعد از صعود به جام جهانی برگزار شود. با همه این تفاسیر حالا آن اتفاقات در کلکسیون خاطرات جمع‌آوری شده و قرار است ایران - اردن یک بار دیگر در آن ورزشگاه (البته این بار در قالب تیم امید) به مصاف هم بروند. دیداری که علاوه‌بر اعاده حیثیت می‌تواند تکلیف صعود به المپیک چین را مشخص کند. پیروزی مقابل اردن می‌تواند همچنان ایران را امیدوار نگه دارد. در غیر این صورت ایران وارد سی و دومین سالی می‌شود که نمی‌تواند به المپیک صعود کند.

شانس صعود

در حال حاضر با کسب ۲امتیاز در قعر جدول رده‌بندی قرار داریم. البته اگر نخواهیم این مساله را توجیه کنیم در سه بازی گذشته بدبیاری گریبان تیم امید را گرفته است اگر نه در دو بازی خانگی مقابل استرالیا و اردن باید هر شش امتیاز ممکن را می‌گرفتند. اما مساله مهم این است که شانس صعود برای ایران همچنان وجود دارد. اگر در بازی امروز بتوانیم اردن را شکست دهیم، وضعیت مان در جدول رده‌بندی مطلوب می‌شود. در صورت شکست دادن این تیم ۵ امتیازی می‌شویم و در رده دوم یا سوم جدول قرار خواهیم گرفت. ضمن اینکه رقابت آن قدر نزدیک است که هیچ تیمی نمی‌تواند بگوید شانس اول صعود از گروه است چون با یک تساوی یا باخت ممکن است همه چیز تغییر کند. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته در گزارشی نوشت: «ایران به واسطه اینکه فوتبال ریشه‌ای دارد باید در این گروه مدعی می‌شد، اما اتفاقاتی که در بازی‌های دور رفت برای این تیم افتاد همه‌چیز را به هم زد. در هر صورت این یک واقعیت است که کار ایران برای صعود بسیار سخت است.» در گزارش سایت AFC از استرالیا و عربستان به عنوان بخت‌های اول صعود یاد شده است. عربستان با ۶ امتیاز از سه بازی صدرنشین است و استرالیا با ۵امتیاز در رده دوم قرار دارد.

جنگ روانی

بازی دو تیم ایران و اردن امروز در شرایطی برگزار می‌شود که اردنی‌ها از بدو ورود کاروان تیم امید ایران به فرودگاه امان جنگ روانی را شروع کردند. تنها چند دقیقه از ورود ایرانی‌ها به فرودگاه ملکه علیا نگذشته بود که به دلیل درخواست مسوولان اردنی مبنی بر انگشت‌نگاری از بازیکنان و اعضای کادر فنی ایران، مشکلاتی به وجود آمد. این در حالی بود که ایرانی‌ها در پاسخ به درخواست اردنی‌ها جواب منفی دادند و پس از ساعت‌ها رایزنی، بدون آنکه اثر انگشتی بدهند، وارد شهر شدند. بنابر ادعای اردنی‌ها تمامی افراد در هنگام ورود به کشورشان باید اثر انگشت بدهند. حتی از اردنی‌ها نیز در فرودگاه بین‌المللی این کشور هنگام ورود اثرانگشت گرفته می‌شود. پس از این اتفاق مقامات اردن این موضوع را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) گزارش کردند و مدعی شدند که ایرانی‌ها خلاف مقررات عمل کرده‌اند.

گوردن ساویچ، مسوول برگزارکننده مسابقات در‌این‌باره می‌گوید:‌«اقدام مسوولان اردنی کاملا قانونی بوده و تمام رفتارها در چارچوب خواست این دولت انجام گرفته است».

وی ادامه داد: «مدیران فدراسیون اردن حق سرپیچی از مقررات دولتی را ندارند و باید از ایرانی‌ها اثرانگشت می‌گرفتند.»

این در حالی است که ایرانی‌ها یک روز پیش از زمان مقرر وارد امان شدند و هنوز هیچ کدام از مسوولان فدراسیون جواب روشنی درباره انگشت‌نگاری از ایرانی‌ها نداده‌اند.

هراس از کعبی

از وقتی که مشخص شد حسین کعبی می‌تواند مقابل اردن بازی کند، بیشتر اخبار ورزشی که از شبکه‌های مختلف این کشور پخش می‌شود درباره حسین کعبی و رهایی از مصدومیت‌اش است.

مدیر فنی اردن که مهمان یکی از این شبکه‌ها بود با اشاره به حسین کعبی گفت: «اردن از آمادگی بالایی برخوردار است. ما برای شکست دادن ایران آماده هستیم و برای صعود به المپیک چین باید این تیم را شکست بدهیم. ایرانی‌ها در این مسابقه حسین کعبی بازیکن با تجربه‌شان را در اختیار دارند. کعبی بازیکن سرعتی و تکنیکی است اما هرگز یک بازیکن نمی‌تواند مانع از شکست تیمش شود. متاسفانه ما به دلیل محرومیت نمی‌توانیم از عیسی السباح استفاده کنیم، او هم قابلیت کعبی ایرانی‌ها را دارد و اگر بود می‌توانست یکی از ستاره‌های بازی باشد.»

صوقار ادامه می‌دهد «با همه این شرایط اکنون اطلاع چندانی از شرایط ایران ندارم. در واقع از آنها بی‌اطلاع هستم.» البته دیروز از امان خبر رسید که حسین کعبی مصدوم شده و احتمالا نمی‌تواند مقابل اردن بازی کند اما شاید این هم جنگ روانی ایرانی‌ها علیه اردنی‌ها باشد.

تعویض داور

مسوولان تیم امید در اقدامی از AFC خواسته‌اند تا داور بازی برگشت ایران اردن عرب نباشد. در بازی قبل دو تیم داور اشتباهات فاحشی انجام داد و حتی یک گل بازیکنان ایران را مردود اعلام کرد.به همین دلیل مسوولان تیم امید درخواست کرده‌اند تا مقامات AFC برای تغییر داور عراقی این دیدار اقداماتی را انجام بدهند.البته با درخواست ایرانی‌ها موافقت نشده و کنفدراسیون فوتبال آسیا همان داور عراقی را برای قضاوت بازی ایران و اردن در نظر گرفته است.

بگوویچ: با تغییر روش، اردن را می‌بریم

سرمربی تیم ملی امید فوتبال ایران گفت: «با تغییر شیوه و بازیکن در دیدار برابر اردن برای کسب پیروزی به مصاف حریف خواهیم رفت.»

وینکو بگوویچ با پذیرفتن مشکلات فراوان تیم امید در خط حمله گفت: «این مشکلی است که در تیم ما وجود دارد.امید بازیکن تمام کننده و خوبی ندارد اما این مشکل تنها به تیم امید مربوط نیست. کل فوتبال ایران از نداشتن مهاجم تمام کننده رنج می‌برد. نگاهی به اسامی بازیکنان برتر لیگ در گلزنی نشان می‌دهد که فریدون فضلی، اولروم و دایی هر سه بالای ۳۰ سال سن دارند و ما از داشتن نیروهای جوان که مهاجم جوان و خوب نیز باشند محروم هستیم. باید در آینده این مشکل را حل کنیم.»

وی با ابراز رضایت از شیوه بازی تیم امید در بازی‌های گذشته گفت: «فکر می‌کنم در بازی‌های گذشته بدشانس بودیم که نتوانستیم نتیجه خوبی کسب کنیم. به ویژه در برابر اردن و عربستان نمایش دلپذیری را ارائه کردیم.باید پیروز این دو دیدار می‌شدیم که این امر محقق نشد.»

وی بر کسب پیروزی در دیدار برابر اردن تاکید کرد و ادامه داد: «برای زنده نگه داشتن امیدهای صعودمان باید برابر اردن به پیروزی برسیم و قطعا برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم.»

سرمربی تیم امید در پایان درباره دعوت از یک بازیکن فوتسال به تیم امید گفت: «اردویی برپا کرده‌ بودیم و از این بازیکن هم برای حضور در این اردو دعوت کرده بودیم.

او در آزمون‌‌های ما شرکت کرد اما نه در تیم حضور داشت و نه در مسابقه‌ای بازی کرد.»