پس از اینکه اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی در واپسین روزهای سال ۸۵ رکوردهای ورودی به مسابقات جهانی امسال و بازی‌های المپیک پکن را اعلام کرد فدراسیون دو و میدانی ایران با اعلام این رکوردها به رسانه‌ها، نام چهارده ورزشکار را به عنوان شانس‌های اصلی کسب این رکوردها اعلام کرد. رکوردهای ورودی به مسابقات جهانی دوومیدانی و بازی‌های المپیک پکن در حالی اعلام شد که سید‌مصطفی کریمی، رییس فدراسیون دوومیدانی در واپسین روزهای

سال پیش اعلام کرد که «پنج سهمیه

گروه A را برای بازی‌های المپیک کسب می‌کنیم.»

دو و میدانی‌کاران برای حضور در مسابقات مهم از جمله مسابقات جهانی و المپیک باید رکورد ورودی کسب کنند.

این رکوردها نیز بر دو بخش است، رکوردهای گروه A و رکوردهای گروه B. به طور معمول دستیابی به رکوردهای گروه A بسیار سخت‌تر از دستیابی به رکوردهای گروه B است و در پایان ورزشکاران گروه A و B به صورت جداگانه رقابت می‌کنند.

اما، در نهایت رکورد آنها چهره قهرمان را مشخص می‌کند. همچنین رکوردهای کسب شده برای مسابقات جهانی باید از ابتدای سال ۲۰۰۶ و برای المپیک باید از ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی باشد.

۴۰۰‌متر

رکورد ورودی A المپیک و مسابقات جهانی ۲۰۰۷ به میزان ۴۵ ثانیه و ۵۵‌صدم‌ ثانیه و رکورد B این ماده ۴۵ ثانیه و ۹۵‌صدم‌ ثانیه است. در این رشته‌ها رضا بوعذار و محمد عاکفیان به عنوان بهترین دوندگان ۴۰۰‌متری کشور به ترتیب در سال قبل به رکوردهای ۴۶ ثانیه و ۵۸‌صدم‌ ثانیه و ۴۶ ثانیه و ۸۴‌صدم‌ ثانیه رسیده‌اند. البته بهترین رکورد عاکفیان ۱۰‌صدم ثانیه کمتر از آن چیزی است که در سال ۸۵ دویده است.

بیشترین شانسی که می‌شود برای دوندگان ۴۰۰‌متری ایران متصور بود، کسب سهمیه ورودی B به مسابقات جهانی و المپیک است.

۱۵۰۰متر

رکورد ورودی B هر دوی این مسابقات ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه است. اما رکورد ورودی A بازی‌های المپیک ۳ دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۸۰‌صدم ثانیه و برای ورود به مسابقات جهانی در گروه A، سه دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۶۰‌صدم ثانیه است.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه سجاد مرادی از دویدن در دوی ۱۵۰۰‌متر کنار رفت، دیگر ورزشکاری در شرایط کنونی شانس کسب هیچ کدام از این رکوردها را ندارد.

۴۰۰‌متر با مانع

رکورد ورودی A این ماده به المپیک و مسابقات جهانی اوزاکا ۴۹ ثانیه و ۲۰‌صدم‌ ثانیه است. در گروه B این ماده نیز ورزشکاران با رکورد ۴۹ ثانیه و ۵۰‌صدم‌ ثانیه به المپیک می‌روند و رکورد ورودی B به مسابقات جهانی ۴۹ ثانیه و ۸۰‌صدم‌ ثانیه است.

در این ماده غلامرضا کریمی به عنوان بهترین دونده ۴۰۰‌متر با مانع ایران در سال قبل با شکستن رکورد کشور به رکورد ۵۰ ثانیه و ۹۶‌صدم‌ ثانیه رسید. او شانس زیادی برای رسیدن به رکوردهای ورودی ندارد.

دهگانه

این ماده که رشته ترکیبی نیز نام دارد در گروه۸T،Aهزار امتیاز و در گروه B۷،Bهزار و ۷۰۰ امتیاز است. در این ماده هادی سپهرزاد در بهترین وضعیت به رکورد ملی ۷۴۹۰ امتیاز رسیده است.

کسب رکورد ورودی المپیک هدف اصلی سپهرزاد است، اما این مساله برای او سخت است.

پرش ارتفاع

رکورد ورودی A این ماده در بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی دو‌متر و ۳۰ سانتی‌متر و رکورد ورودی B دو‌متر و ۲۷‌سانتی‌متر است. در این ماده تنها یک ورزشکار و آن هم امین حسین‌زاده رهبر است که با رکورد ۲‌متر و ۱۷ سانتی‌متر،‌ بهترین پرنده ایران در شرایط کنونی است.

پرتاب دیسک

رکورد ۶۴‌متر و ۵۰سانتی‌متر برای گروه A و رکورد ۶۲‌متر و ۵۰ سانتی‌متر برای گروه B ورودی به مسابقات پرتاب دیسک المپیک پکن و جهانی اوزاکا است.

تنها ورزشکار ایرانی که توانسته یکی از این رکوردهای ورودی را تاکنون کسب کند،‌ احسان حدادی است که در اسفند ماه گذشته در مسابقات بین‌المللی جام خلیج‌فارس با پرتابی بیش از ۶۳‌متر، رکورد ورودی مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک در گروه B را کسب کرده است.

عباس صمیمی نیز به عنوان یکی از قهرمانان این ماده در آسیا شانس بسیار بالایی برای دستیابی به این رکوردها دارد. چرا که او تاکنون دو بار برای مسابقات جهانی سال ۲۰۰۵ و بازی‌های المپیک آتن رکورد ورودی گروه B را کسب کرده است. حتی در این ماده می‌توان برای محمد صمیمی نیز شانس‌هایی را هر چند اندک متصور بود.