جنگ دایی و کریمی به سود مرفاوی

گروه ورزش- لیگ برتر ایران به ایستگاه بیست و پنجم رسید تا رقابت‌های فوتبال به روزهای پایانی‌اش نزدیک شود. در حالی لیگ برتر به هفته بیست و پنجم رسیده که بی شک رقابت مدعیان برای قهرمانی و تیم‌های پایانی جدل برای فرار از سقوط مهم‌ترین اتفاق این لیگ خواهد بود. در این هفته فینال بالای جدول بین استقلال اهواز و سایپا برگزار می‌شود. استقلال اهواز با یک بازی کمتر فقط ۴ امتیاز با سایپا اختلاف دارد. آنها می‌خواهند با شکست سایپا خودشان را به صدر جدول نزدیک‌تر کنند. این تیم در هفته‌های گذشته عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته در خارج از خانه حریفان را یکی پس از دیگری شکست دهد. عملکرد استقلال اهواز در نیم فصل دوم کارنامه قابل قبولی برای این باشگاه به جا گذاشته. البته فیروز کریمی در این بازی نمی‌تواند همه بازیکنانش را در اختیار داشته باشد. ۴ بازیکن استقلال در اردوی تیم ملی امید هستند و این مساله باعث شده تا فیروز کریمی دیروز به فدراسیون برود و از مسوولان سازمان لیگ درخواست لغو این دیدار را داشته باشد. البته خیلی‌ها معتقدند که این کارها برای این است که تمرکز تیمی سایپا به هم بریزد. فیروز کریمی بارها و بارها تمرکز تیم‌هایی چون پرسپولیس را با چنین ترفند‌هایی توانسته به هم بزند. اما مربیان سایپا خیلی زود این مساله را متوجه شدند. دایی در آخرین تمرین قبل از بازی از بازیکنانش خواسته که به این مسائل توجه‌ای نداشته باشند و فقط به پیروزی مقابل استقلال اهواز بیاندیشند.

سایپا برخلاف نیم فصل اول، در نیمه فصل دوم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شد. این تیم در نیم فصل دوم دچار حواشی زیادی از سوی بازیکنانش شد. هر چند سایپایی‌ها با سیاستی که دارند تا به حال مانع از نفوذ این خبر به بیرون شدند. ولی به هر حال سایپایی‌ها برای بازی روز جمعه ۵ بازیکن خود را در اختیار ندارند. ابراهیم صادقی و غلام‌نژاد محرومان این تیم هستند. ارزانی، برجلو و مجید ایوبی هم به خاطر مصدومیت نمی‌توانند تیمشان را در فینال لیگ برتر همراهی کنند. حالا با این وضعیت هر دو تیم برای چنین بازی حساسی ۴، ۵ بازیکن خود را در اختیار ندارند تا شرایط برای دو تیم کاملا یکسان باشد.

فرصتی خوب برای فرار

در دیگر بازی حساس این هفته استقلال میزبان برق شیراز است. استقلال این روزها با بازی‌های درخشان توانسته به صدر جدول برسد. درست است که همه چیز طبق برنامه برای استقلالی‌ها پیش می‌رود اما مشکلات حاشیه‌ای که این روزها به وجود آمده، خواب را از چشمان مرفاوی گرفته.

هر روز خبر تازه‌ای از مذاکره بازیکنانی چون صادقی، قربانی و کاظمی با باشگاه رقیب یعنی پرسپولیس به گوش می‌رسد.

از آن طرف یونگ هم پولش را می‌خواهد و هر روز دم از رفتن می‌زند. بدتر از همه هواداران این تیم در تمرین روز چهارشنبه بر علیه بهمنی شعار دادند تا حواشی استقلال کامل شود. اما با همه این حرف‌ها مرفاوی قول داده که برق شیراز را شکست دهد. او برای این بازی فقط فرزاد مجیدی را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد. اما در خط دفاعی فکری و انصاریان به شرایط بازی رسیده‌اند و می‌توانند برای استقلال بازی کنند. این‌طور که به نظر می‌رسد به غیر از دو تغییر در خط دفاعی، استقلال با همان شیوه بازی مقابل ابومسلم به مصاف برق شیراز برود. البته اوت‌دستی‌های علیزاده آنقدر به داد مرفاوی رسید تا حتی بازیکن خوبی مثل کویکه بیشتر از ۱۰دقیقه فرصت بازی پیدا نکند.

اما در آن طرف میدان قضیه کاملا فرق می‌کند. ذولفقارنسب بدون هیچ غایبی تیمش را مقابل استقلال ارنج می‌کند. برق شیراز برخلاف انتظار با برد‌های پیاپی هفته‌های قبل توانست از رده ۱۲ به رده ۹ جدول صعود کند. آنقدر شرایط برق شیراز خوب شده که ذوالفقارنسب، سرمربی این تیم به مساوی مقابل استقلال هم راضی نیست. او درباره این بازی می‌گوید: «من به بازیکنانم گفتم که برای برد به زمین بروند. ما در روز‌های گذشته روی کارهای تاکتیکی استقلال کار کرده‌ایم و من مطمئنم که تیم ما روز جمعه پیروز میدان است.»

فینال ته‌جدولی‌ها

در پایین جدول رقابت بیش از پیش سخت‌تر شده. تیم‌های ته جدول در این هفته به هم رسیدند. فولاد در اهواز میزبان راه‌آهنی است که این روز‌ها فقط مساوی می‌گیرد. این دو تیم نیز فینال ته جدول را انجام می‌دهند. این بازی برای این دو تیم حکم مرگ و زندگی را دارد. طوری که هر کدام حتی مساوی هم بگیرند حکم باخت را برایشان دارد. اما اگر فولاد یا راه‌آهن هرکدام سه امتیاز این بازی را بگیرند به ملوان نزدیک می‌شوند. البته این بازی در زمین فولاد انجام می‌شود و همین موضوع می‌تواند کمک بزرگی به فولاد بکند. اما راه‌آهن هم در هفته‌های گذشته آن قدر مساوی گرفته که احتمال باختش در روز جمعه خیلی کم است.

به هر حال تیم بازنده در این دیدار تقریبا قعرنشینی‌اش مسجل می‌شود. فولاد در این بازی مصدوم ندارد اما عادل کلاه‌کج و پیتر خاویر و رادیاز را به خاطر محرومیت در اختیار ندارند.

نبود کلاه‌کج برای فولاد مشکل ایجاد می‌کند. بیشتر بازی‌های فولاد روی این بازیکن و جان داریو می‌چرخد. همین موضوع ایناسیو سرمربی فولاد را نگران کرده.

برخلاف فولادی‌ها، راه‌آهنی‌ها غایبان زیادی دارند. جمشیدیان، داوود حقی، حسن سروری به خاطر مصدومیت و تارتار و شیرخانلو به خاطر محرومیت نمی‌توانند راه‌آهن را در این بازی همراهی کنند.

میثاقیان با این همه غایب نمی‌داند چه کار کند. او خوب می‌داند که تیمش شانس اول سقوط به لیگ یک است اما باز هم دم از ماندن در لیگ برتر می‌زند. او معتقد است که شکست فولاد آنها را از این بحران نجات می‌دهد.

برنامه‌های بازی‌های هفته بیست و پنجم

پنج‌شنبه ۲۳/۱/۸۶: صباباتری - ملوان، ورزشگاه شهید درخشان: ۳۰/۱۶

جمعه ۲۴/۱/۸۶: فولاد - راه‌آهن، ورزشگاه نفت اهواز: ۳۰/۱۶

ذوب‌آهن - پیکان، ورزشگاه فولادشهر: ۳۰/۱۶

مس کرمان - ابومسلم، ورزشگاه سلیمی‌کیا:۳۰/۱۶

سایپا - استقلال اهواز، ورزشگاه انقلاب کرج:۳۰/۱۶

استقلال تهران - برق شیراز، ورزشگاه آزادی:۳۰/۱۶

یکشنبه ۲۶/۱/۸۶: فجر سپاسی - پرسپولیس، ورزشگاه حافظیه: ۳۰/۱۶

پاس - سپاهان، ورزشگاه دستگردی ۳۰/۱۶