رقابت روباته در تهران

دومین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران با حضور مهندس رحیم مشایی، معاون رییس جمهور، دکتر ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس عباسپور، رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی، دکتر ترابی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، مهندس نصری، استاندار قزوین، دکتر موسی‌خانی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و ناظران جهانی فدراسیون بین‌المللی روبوکاپ صبح پنج‌شنبه آغاز به کار کرد. این مسابقات به همت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد با همکاری واحد قزوین و کمیته ملی روبوکاپ ایران برگزار می‌شود و تا روز شنبه ۱۸ فروردین‌ ماه ادامه دارد. دومین مسابقات روبوکاپ ایران در قالب ۱۵ لیگ و ۳۶۱ تیم از روز پنج‌شنبه تا ۱۸ فروردین در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که ۱۷ تیم آن از کشورهای آلمان، ژاپن، اسپانیا، چین، مکزیک، پرتغال، ترکیه، برزیل و امارات هستند. دکتر موسی‌خانی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و رییس برگزاری این مسابقات در مراسم افتتاحیه این مراسم ، با تبریک به دانشمندان جوان گفت: ایرانیان شایستگی محوری و هوش سرشاری دارند. بر همین اساس از مقام‌های مسوول تقاضا داریم اهمیت بیشتری به این مسابقات بدهند و ورود قطعات لازم برای تحقیقات با سهولت بیشتری به کشور انجام شود. خوشبختانه همگی عنایت ویژه به این موضوع داشته‌اند.

وی خواستار بهای بیشتر به مسابقات علمی همپای مسابقات ورزشی شد و گفت: برای تیم‌های ملی ورزشی حتی هواپیما هم گرفته می‌شود و از آنها حمایت مالی می‌شود در حالی که اهمیت مقام‌های علمی کشور کمتر از ورزشی نیست، تیم روباتیک ایران در مسابقات آلمان ۱۴ مقام کسب کرد. در دنیای متلاطم امروز آرمیدن بر افتخارات دیروز نیست و باید به کسب افتخارات ادامه بدهیم.

دکتر موسی‌خانی افزود: افتتاحیه این دوره از مسابقات روبوکاپ ایران با ارتباط زنده تصویری با پروفسور آسادا رییس فدراسیون جهانی روبوکاپ برگزار می‌شود.

عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران تاکید کرد: این مسابقات با حضور ۱۶ تیم خارجی مانند ایتالیا، چین، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا و ۳۹۶ تیم داخلی برگزار خواهد شد. وی اظهار داشت: ژاپن، آلمان، هلند، آمریکا و ایران تنها برگزار‌کننده مسابقات روبوکاپ در دنیا هستند که تا کنون در هیچ یک از این کشورها ۴۲۰ شرکت‌کننده حال حاضر در ایران در این مسابقات شرکت نکرده‌اند.

موسی‌خانی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و رشد این دوره از مسابقات ۶ نفر از اعضای فدراسیون جهانی روبوکاپ برای نظارت بر مسابقات ایران اپن در این مسابقات حضور خواهند داشت. وی ادامه داد: مسابقات در بخش‌های روبات‌های واقعی شامل قسمت‌های روبات امدادگر، مین یاب، روبات خانگی، فوتبالیست سایز متوسط و کوچک و نمایش روبات‌ها برای بزرگسالان و تعقیب خط امدادگر، فوتبالیست یک به یک و دو به دو برای نوجوانان برگزار می‌شود. عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران خاطرنشان کرد: رشته شبیه‌سازی نیز در بخش‌های شبیه ساز امداد، فوتبال سه بعدی، شبیه ساز مربی فوتبال، شبیه ساز روبات‌های مجازی و روبات‌های انسان نما برگزار می‌شود.وی گفت: در مجموع هشت رشته جدید به مسابقات روبوکاپ بین‌المللی ایران افزوده شده که این مساله باعث افزایش شرکت‌کنندگان شده است.عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران ادامه داد: برخی از رشته‌های این دوره از مسابقات Iran Open معیار و مرحله مقدماتی برای حضور تیم‌ها در مسابقات جهانی خواهد بود. موسی‌خانی گفت: مسابقات روبوکاپ بین‌المللی ایران با هدف آشنایی نسل جوان با دانش روز روباتیک و استفاده از تجربیات و دستاوردهای سایر کشورهای جهان برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات، ۶ تیم در رشته روبات‌های انسان‌نما،‌ ۶ تیم در رشته روبات‌های فوتبالیست سایز متوسط، ۵ تیم در رشته روبات‌های فوتبالیست سایز کوچک، ۵۳ تیم در رشته شبیه سازی سه بعدی، ۱۳ تیم در رشته شبیه سازی، ۲۴ تیم در رشته روبات‌های امدادگر، ۲۹ تیم در رشته شبیه ساز امداد،‌ ۱۳ تیم در رشته روبات‌های مجازی، ۱۲ تیم در رشته روبات‌های خانگی، ۱۷ تیم در رشته فوتبال دانش‌آموزی یک به یک، ۱۵ تیم در رشته فوتبال دانش‌آموزی دو به دو، ۱۹ تیم در رشته امداد دانش‌آموزی، ۲۲ تیم در رشته روبات‌های مین یاب، ۱۷ تیم در رشته روبات‌های نمایشی، ۱۱۰ تیم در رشته روبات‌های تعقیب خط دانش‌آموزی با هم به رقابت می پردازند.

حضور قدرتمند ایران موجب شد، در سال ۱۳۸۵ کشورمان برای اولین بار مجوز برگزاری اولین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران را دریافت کند. در حال حاضر فقط کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، اسپانیا، پرتغال و ایران موفق به اخذ مجوز برای برگزاری مسابقات آزاد ربوکاپ شده‌اند.