قطع امید از آسیا

استقلال با رای دادگاه CAS هم نتوانست به جام باشگاه‌ها برگردد. از همان اول هم معلوم بود که تلاش‌های آنها برای بازگشت به این جام بیهوده است گروه ورزش- موضوع محرومیت استقلال از رقابت‌های آسیایی به سوژه مناسبی برای دادگاه عالی ورزش تبدیل شده است. این دادگاه برای سومین‌بار در خصوص پرونده استقلال اظهارنظر کرد و این بار باشگاه پرطرفدار ایران را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم کرد. در اولین حکم دادگاه ورزش اعتراض استقلال را نپذیرفت، در دومین حکم این دادگاه استقلال را صاحب حق دانست و علیه کنفدراسیون حکم داد و حالا و با اعلام سومین حکم آخرین امید نماینده ایران را ناامید کرد. به گزارش سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا دادگاه عالی ورزش در سومین حکم اعلام کرده که براساس قوانین AFC و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشگاهی که در زمان مقرر ثبت‌نام نکرده باشد از رقابت‌ها کنار گذاشته می‌شود و این دادگاه براساس قوانین مسابقات استقلال را صاحب حق نمی‌داند.

در ادامه این مطلب آمده است که مقررات مسابقاتی مانند بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در این دادگاه بررسی نمی‌شود و با این شرایط تقاضای استقلال برای ورود مجدد به این بازی‌ها خارج از وظایف این دادگاه است.

این در حالی است که وکیلی که شکایت باشگاه استقلال از کنفدراسیون فوتبال آسیا را پیگیری می‌کند می‌گوید موضوع را از طریق ICAS (شورای بین‌المللی عالی ورزش) پیگیری خواهد کرد.

غلامرضا علیپور می‌گوید: «رای دادگاه عالی ورزش به نفع باشگاه استقلال صادر شد و در زمانی که این دادگاه AFC را موظف کرده بود تا شرایط بازگشت استقلال به لیگ قهرمانان آسیا را فراهم کند، مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق ارتباطات خود با CAS نظر این دادگاه را برای بررسی پرونده تغییر دادند. رای جدید دادگاه عالی ورزش به باشگاه استقلال ابلاغ شده است، اما تاکید داریم که این پرونده را تحت هر شرایطی به نتیجه می‌رسانیم. چون معتقدیم بررسی این پرونده در صلاحیت دادگاه عالی ورزش است.» علیپور ادامه می‌دهد: ‌«طی تماسی با دو نفر از وکلای IQC که همکاری نزدیکی با ما برای به سامان رساندن این پرونده را داشته‌اند، می‌خواهیم با استعلام از ICAS که مرجع بالاتری از دادگاه عالی ورزش است،‌ صلاحیت ذاتی CAS را برای رسیدگی به پرونده روشن کنیم. ما پنج‌شنبه نامه‌ای به دادگاه سوئیس ارسال کردیم تا این دادگاه تشخیص دهد که آیا واقعا CAS صلاحیت رسیدگی به شکایت باشگاه استقلال علیه کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد یا خیر؟ سه‌شنبه این هفته به سوئیس می‌روم تا از نزدیک این پرونده را پیگیری کنم. تحت هر شرایطی به دنبال تحقق این هدف هستم».

با شکایت مجددی که باشگاه استقلال کرده است اگر دادگاه سوئیس اعلام کند که CAS می‌تواند به این پرونده رسیدگی کند که مجددا این پرنده در دادگاه عالی ورزشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در غیر اینصورت استقلال هیچ راهی برای پیگیری این موضوع ندارد.

اما روز چهارشنبه هفته گذشته بحثی در خصوص این موضوع مطرح شد که تا حدودی به نفع مسوولان استقلال است.

اگر این اتفاق بیفتد استقلالی‌ها پولی که قرار بود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کنند را بدون حضور در این رقابت‌ها به جیب می‌زنند.

وکیل باشگاه استقلال می‌گوید: «دروغ‌پردازی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا زمینه حذف استقلال از لیگ قهرمانان را فراهم کرد. البته ما هنوز شانس حضور در این مسابقات را داریم و از طریق ICAS به حق واقعی‌مان خواهیم رسید.

کنفدراسیون فوتبال آسیا باید زمینه حضور استقلال در لیگ قهرمانان را فراهم کند. اگر نه از آنها غرامت خواهیم گرفت. آیین‌نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا دارای نواقص و ضد و نقیض‌گویی‌های فراوانی است که متاسفانه هیچ‌کس به آن توجهی ندارد.»

نماینده حقوقی استقلال در مورد غرامت مالی مطرح شده که بازتاب‌های مختلفی را در برداشت ادامه می‌دهد: «ارزش فوتبال ایران خیلی بالاتر از این رقم‌ها است و نباید ارزش خود را رایگان از دست بدهد. استقلال پنج سال زحمت کشیده تا به این مرحله برسد. در واقع هزینه‌های زیادی در این چند سال شده و حتی تلویزیون ایران هم بابت چنین اتفاقی می‌تواند غرامت بگیرد.

AFC بارها اعلام کرده اگر استقلال به لیگ قهرمانان بازگردد آبرویش می‌رود. پس در قبال آبرویی که از استقلال در این جریان رفته و تقصیری نداشته چه کسی باید پاسخ بدهد؟».

علیپور در ادامه و با اعلام مبلغ غرامتی که استقلال باید دریافت کند می‌گوید: «استقلال باید ۷۰میلیون دلار از کنفدراسیون غرامت بگیرد. این رقم با احتساب ۵سال تلاش شبانه‌روزی تیم، اسپانسرهای جذب شده و حق پخش تلویزیونی در نظر گرفته شده است. فکر می‌کنم AFC چاره‌ای جز بازگرداندن استقلال به لیگ قهرمانان را ندارد.»

با اتفاقاتی که افتاده این احتمال وجود دارد که با تایید ICAS و رای بماند که دادگاه CAS قرار است بدهد استقلال به لیگ قهرمانان بازگردد.

حتی شنیده شده که اگر شرایط استقلال برای حضور در لیگ امسال فراهم شود این تیم سال آینده مستقیما به لیگ قهرمانان خواهد رفت.

هر اتفاقی ممکن است بیفتد. اما این مساله بعید است که مسوولانAFCن۷۰میلیون دلار به استقلال غرامت بدهند.

۷۰میلیون دلار بودجه دو فصل تمام تیم‌های لیگ برتری ایران است و مشخص نیست که مسوولان استقلال چه طور این رقم را محاسبه کرده‌اند.