امیدواری بیهوده

مسوولان استقلال در فاصله سه روز به شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با وکیل جدیدی که استخدام کرده‌اند به مالزی می‌روند تا دوباره شانس بازگشت خود به این مسابقات را امتحان کنند گروه ورزش- خبر مضحک‌تر از یک شایعه است.«استقلال به لیگ قهرمانان آسیا بر‌می‌گردد!»

شایعه به هیچ عنوان باور کردنی نیست، چون همه به خصوص مسوولان رده بالای ورزش می‌‌دانند که وقتی AFC حکمی را اعلام می‌کند، بعید است آن حکم تغییر کند. استقلالی‌ها پس از اینکه دیدند کاری از دست کسی بر نمی‌آید و حتی رایزنی‌های صفایی‌فراهانی و مذاکره خاتمی (رییس‌جمهور سابق) با قطری‌ها که می‌توانستند رای را برگردانند فایده‌ای ندارد، روز پنج‌شنبه خودشان دست به کار شدند و با استخدام یک وکیل،‌ برای بازگشت به لیگ قهرمانان دست به کار شدند. آنها در حالی به بازگشتشان به لیگ قهرمانان آسیا امیدوارند که از ۳روز دیگر این مسابقات شروع می‌شود و اگر هم قرار است اتفاقی بیفتد باید امروز یا فردا عملی شود. اما از گوشه و کنار خبر می‌رسد که علیپور(وکیل این پرونده) حسابی نسبت به این قضیه خوشبین است. او در مذاکره با امیدوار رضایی، رییس مستعفی هیات مدیره استقلال گفته که کنفدراسیون آسیا این حق را نداشته که استقلال را به دلیل دیر ارسال کردن اسامی از کل مسابقات حذف کند. بلکه نهایت تنبیه از ۱۰تا۱۵هزار دلار جریمه نقدی بوده است! امیدوار رضایی در این مورد می‌گوید:«وکیل ما معتقد است که فدارسیون فوتبال در حذف استقلال نقش اساسی را ایفا کرده است. علیپور دفاعیه مفصلی را در این خصوص تهیه کرده و در آن استناد به مواد قانونی،‌آورده که AFC حق ارجاع پرونده استقلال به کمیته انضباطی کنفدراسیون را نداشته است.»آن طور که پیدا است علیپور با حرف‌هایش مسوولان استقلال را نسبت به برگرداندن رای از طرف AFC امیدوار کرده اما آنچه مشخص است این که حکم AFC به این راحتی تغییر نمی‌کند. طبق شنیده‌ها با توجه به دفاعیه‌های این وکیل، محسن صفایی‌فراهانی نیز وارد عمل شده و در تماسی با پل مونی، دبیر کل کنفداسیون آسیا او را برای شنیدن دفاعیات جدید استقلال مجاب کرده است.قرار است امیدوار رضایی به همراه محسن صفایی‌فراهانی و علیپور روز یکشنبه به مالزی (مقر کنفدارسیون آسیا) سفر کنند تا آخرین روزنه‌های امید برای بازگرداندن استقلال به لیگ قهرمانان آسیا را آزمایش کنند. تمام این اتفاقات در حالی می‌افتند که خود مسوولات استقلال چندان به این موضوع امیدوار نیستند. این را می‌شود به راحتی از حرف‌های نظری‌جویباری فهمید. او دیروز گفت:«دیگر چه رایزنی‌هایی؟ ما حذف شده‌ایم اگر هم قرار بود کاری کنیم باید از همان موقع که پیش‌بینی شده بود استقلال حذف می‌شود دست به کار می‌شدیم.»

فردا تکلیف هیات‌مدیره روشن می‌شود

مساله بازگشت احتمالی استقلال به لیگ قهرمانان آسیا در حالی مطرح است که طی روزهای آینده تغییر و تحولات اساسی در این باشگاه شکل می‌گیرد. پنج‌شنبه وقتی مقداد نجف‌نژاد رسما از سمتش استعفا داد مسوولان سازمان تربیت بدنی به تکاپو افتادند تا با مشخص کردن تکلیف هیات‌‌مدیره این باشگاه تا حدودی بحران را از استقلال دور کنند. محمدرضا بهمنی بازرس سازمان تربیت بدنی در باشگاه استقلال می‌گوید: علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی و رییس مجمع باشگاه استقلال فردا در خصوص هیات‌مدیره مستعفی باشگاه استقلال تصمیم‌گیری می‌کند. گمانه‌زنی‌ها در حالی از رد یا قبول استعفای برخی مدیران باشگاه استقلال حکایت دارد که هنوز رییس مجمع باشگاه به طور رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است و احکامی که فردا برای هیات‌مدیره باشگاه استقلال صادر می‌شود در حکم قبول یا رد درخواست کناره‌گیری مدیران این باشگاه خواهد بود. پس از تعیین تکلیف مدیران باشگاه استقلال، مدیر عامل باشگاه، نیز به زودی معرفی می‌شود. در‌حال‌حاضر رییس مجمع در حال جمع‌بندی نظرات ارائه شده و آرا از سوی هیات ۴نفره برگزیده خود است تا با تعیین اعضای جدید بخش بزرگی از دغدغه‌های فعلی این باشگاه برطرف شود.

قرارداد جاسم کرار، روی خبرگزاری‌ها

در حالی که باشگاه استقلال در شوک حذف از لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا قرار دارد شکایت باشگاه النجف عراق از این تیم به دلیل مذاکره و انعقاد قرارداد با جاسم کرار به کنفدراسیون فوتبال آسیا اوضاع این تیم را بحرانی‌تر کرده است. این اتفاق در حالی افتاده که مسوولان استقلال ضمن آگاهی از مجازات‌های نهادهای بین‌‌المللی اعلام کردند که با جاسم کرار مذاکره کرده‌اند اما هنوز قراردادی منعقد نشده است. یکی از نزدیکان باشگاه استقلال می‌گوید: «فقط می‌خواهند چوب لای چرخ تیم بگذارند. مطمئنا شکایت مسوولان النجف به جایی نمی‌رسد. ما با کرار مذاکره کرده‌ایم اما هرگز با او قرارداد نبستیم.» به‌رغم تکذیب مسوولان باشگاه استقلال و مدیر برنامه‌های این بازیکن عراقی، جزئیات قرارداد جاسم کرار با استقلال روی خروجی سایت‌های مختلف آمده است. دیروز خبرگزاری فوتبال ایران نوشت: «قرارداد جاسم کرار در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ و با شماره ثبت ۸۰۶۰ به امضای مقداد نجف‌نژاد رسیده است و این بازیکن عراقی برای یک فصل و نیم به عضویت باشگاه استقلال تهران درآمده است. در قرارداد باشگاه استقلال و این بازیکن عراقی هیچ‌گونه اشاره‌ای به عضویت وی در تیم النجف نشده است. ضمن اینکه در یکی از تبصره‌های این قرارداد به احتمال ترانسفر شدن جاسم کرار اشاره شده است. گفتنی است، طبق قوانین بین‌المللی فوتبال، هیچ باشگاهی حق مذاکره و یا انعقاد قرارداد با بازیکن باشگاه‌های دیگر را بدون هماهنگی ندارد و در صورت انجام چنین کاری باشگاه موردنظر از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا با جریمه نقدی مواجه می‌شود.