نادال جای من را می‌گیرد

حامد مومنی: راجر فدرر دوشنبه هفته گذشته یک بار دیگر رکوردی تازه از خود به جای گذاشت تا برای چندمین بار نشان دهد که بهترین بازیکن تنیس در جهان و حتی در طول تاریخ برگزاری مسابقات این رشته مهیج است. فدرر که در لیست افتخارات خود قهرمانی‌های متعددی در گرند اسلم‌ها، مسابقات اوپن و رقابت‌های تیمی دارد موفق شد هفته گذشته با قرار گرفتن در صدر جدول برترین تنیس‌بازان جهان برای یکصد و شصت و یکمین هفته متوالی به رکوردی تازه، دست‌نیافتنی و جالب برسد.

پیش از این جیمی کونورس آمریکایی موفق شده بود از جولای ۱۹۹۴ تا آگوست ۱۹۹۷ برای یکصد و شصت هفته متوالی در صدر جدول برترین تنیس‌بازان جهان قرار بگیرد ولی با انتخاب فدرر از سوی فدراسیون جهانی تنیس در صدر این جدول در پایان هفته گذشته، نابغه سوئیسی دنیای تنیس رکورد کونورس آمریکایی را شکست. فدرر پس از این رکوردشکنی در گفت‌و‌گویی با رویترز درباره افتخار جدیدی که به دست آورده می‌گوید: «راه زیادی را پیمودم تا به اینجا برسم. رسیدن به چنین رکوردی واقعا به زحمت و تلاش بسیار زیادی نیاز داشت. خیلی وقت بود، منتظر چنین روزی بودم و حالا خوشبختانه این روز رسیده است. مطمئنا این رکورد یکی از بزرگ‌ترین افتخاراتی است که در طول دوران ورزشی‌ام به آن دست پیدا کرده‌ام.»

از سایر افتخارات فدرر می‌توان به پیروزی در ۱۰ گرند اسلم، سه قهرمانی در جام تنیس مسترز و کسب ۱۲عنوان اولی در مسابقات تنیس ATP اشاره کرد. همچنین این نابغه ۲۵ساله سوئیسی تنها بازیکنی است که موفق شده هم مسابقات تنیس us اوپن و هم اوپن ویمبلدون را در سه سال متوالی فتح کند.

در تازه‌ترین رده‌بندی برترین تنیسورهای جهان که هفته پیش منتشر شد و منجر به رکورد شکنی کم‌نظیر فدرر شد او با ۸۱۲۰ امتیاز و با اقتدا کامل درصدر این جدول ایستاد تا با تفاوت فاحشی نسبت به رافائل نادال اسپانیایی (۳۴۱۵امتیاز) و اندی رادیک آمریکایی (۲۸۳۰امتیار) نه تنها رتبه اول این جدول را به خود اختصاص دهد بلکه مطمئن باشد که تا مدت‌ها کسی جایگاه برتر او را تهدید نخواهد کرد.

فدرر در ادامه گفت‌وگو‌یش با رویترز می‌گوید: «خیلی خیلی خوشحال و البته مغرور از به دست آوردن این افتخار هستم. اول شدن همیشه سخت و طاقت‌فرسا است ولی باید اعتراف کنم که لذت آن هم قابل مقایسه با هیچ چیز دیگری نیست. من در تنیس نه تنها توانستم رقبایم را پشت‌سر بگذارم بلکه با تاریخ تنیس جهان هم رقابت کردم و توانستم رکوردی تاریخی از خودم بر جای بگذارم. قرار گرفتن در صدر جدول برترین تنیسورهای حرفه‌ای جهان در یکصد و شصت و یک هفته متوالی مدت زمان بسیار طولانی است ولی مهم‌تر از آن این است که بتوانم از این به بعد هم همیشه به عنوان بهترین تنیسور انتخاب شوم تا رکوردم هفته به هفته دست‌نیافتنی‌تر شود.»

فدرر در آغاز سال میلادی جدید موفق شد اواخر ژانویه برای سومین بار فاتح رقابت‌های تنیس استرالیا شود. این در حالی بود که فدرر در طول این مسابقات حتی یک ست را هم به حریفان خود واگذار نکرد تا تنها تنیسوری باشد که در بیست و هفت سال گذشته چنین رکورد جالبی از خود بر جای گذاشته است. تنیس‌باز ۲۵ساله سوئیسی در مقایسه شروع دوران بازیگری‌اش با وضعیت کنونی خود می‌گوید: «وقتی تازه تنیس را شروع کرده بودم خیلی آسیب‌پذیر بازی می‌کردم. ولی الان اعتماد به نفس بسیار زیادی دارم. وضعیت کنونی‌ام با آن زمان قابل مقایسه نیست. الان دیگر برایم فرقی نمی‌کند که در هر ست چه کسی جلویم قرار می‌گیرد چرا که با تمام وجود تمرکز می‌کنم تا هر ست و هر مسابقه را با پیروزی به پایان برسانم.

فکر می‌کنم در‌حال‌حاضر بهترین بازیکن تنیس در دنیا باشم چون اگر کسی از من بهتر بازی می‌کرد باید با دیدن بازی او لذت می‌بردم ولی راستش را بخواهید از بازی خودم بیشتر از بازی هر تنیسور دیگری لذت می‌برم. مخصوصا وقتی که از تلویزیون بازی‌هایی را که در آنها پیروز شده‌ام را می‌بینم ، هم از نحوه بازی‌ام رضایت دارم و هم سعی می‌کنم نقاط ضعفم را برای بازی بعدی جبران کنم. ولی تمام این افتخارات و صدرنشینی‌ها روزی به پایان می‌رسد. فکر می‌کنم نادال کسی باشد که یک روز جایم را بگیرد و بهترین تنیس‌باز جهان شود، این پیش‌بینی من است».