لیگ، راه فرار استقلال از بحران

اکبرخان محمدی - برگزاری سه دیدار بین تیم‌های همشهری نقطه عطف بازی‌های لیگ برتر در هفته بیستم است که از روز جمعه با برگزاری ۵ مسابقه آغاز می‌شود. در این هفته از بازی‌های لیگ برتر سایپا صدرنشین باید در خانه راه‌آهن قصرنشین بازی کند. در دیگر بازی این هفته نیز استقلال به مصاف صبا باتری می‌رود. پیروزی در این بازی برای هر دو تیم با اهمیت است. اما سومین بازی بین تیم‌های تهرانی، روز یکشنبه بین پرسپولیس و پیکان انجام می‌شود. پرسپولیس برای فرار از بحران باید سه امتیاز از پیکان بگیرد.

سروته جدول به هم رسیدند

سایپا فردا در حالی به مصاف راه‌آهن می‌رود که با بازگشت دایی فقط به برد فکر می‌کند. آنها می‌خواهند با این برد اختلاف امتیازات خود را با تیم‌های مدعی چون استقلال و سپاهان افزایش دهند. البته صدرنشین لیگ برتر در تیم فصل دوم نتایج قابل قبولی کسب نکرده. نارنجی‌پوشان تهرانی از ۲ بازی در دور برگشت فقط ۲ بازی را بردند و در ۲ بازی دیگر به تساوی اکتفا کردند.

البته فاصله این تیم با رقیبانش آنقدر زیاد است که اگر در این بازی هم امتیاز نگیرد، باز هم در صدر جدول می‌ماند. سایپایی‌ها بعد از مساوی با ملوان کمی محتاط‌تر شدند. آنها می‌خواهند در این بازی با تمام وجود بازی کنند و هر سه امتیاز بازی مقابل راه‌آهن را کسب کنند.البته این بازی برای دو تیم صدرنشین و قصرنشین سخت است. طوری که دایی سرمربی و بازیکن سایپا می‌گوید: بازی سختی مقابل راه‌آهن داریم. آنها می‌خواهند با کسب امتیاز مقابل خودشان را بالاتر ببرند. معمولا بازی مقابل تیم‌های قصرنشین سخت است. ولی ما با تمریناتی که انجام دادیم فقط به برد با راه‌آهن فکر می‌کنیم. در طرف دیگر میدان راه‌آهن به برد احتیاج دارد. این تیم برای فرار از قعر جدول باید از سایپا امتیاز بگیرد. هر چند برد آنها مقابل سایپا هم نمی‌تواند تغییری در جدول ایجاد کند.

راه‌آهنی‌ها با اکبر میثاقیان در نیم‌فصل دوم نتایج بهتری گرفتند. آنها هفته پیش هم مقابل پیکان احیا شده یک امتیاز گرفتند تا نشان بدهند که حریف ساده‌ای برای سایپا نیستند. راه‌آهن اگر سه امتیاز این بازی را کسب کند، فاصله امتیازاتش را با ملوان کمتر می‌کند. البته همه چیز روز جمعه مشخص می‌شود. نکته جالب توجه این بازی، این است که سایپا تا به حال فقط یک بار باخته و راه‌آهن برخلاف سایپا فقط یک‌بار برده. این موضوع می‌تواند اختلافات این دو تیم را کاملا نشان بدهد.

فرار از بحران با شکست صبا

صباباتری در هفته بیستم لیگ برتر به حریف سختی خورد. این تیم در این هفته باید میزبان استقلال باشد. آنها هنوز بازی دور رفت را فراموش نکرده‌اند. به همین خاطر شاگردان ضیایی می‌خواهند سه امتیاز دور رفت را بگیرند. صباباتری در‌حال‌حاضر ۱۹ امتیاز دارد. آنها از زمانی که ضیایی به جای فرهاد کاظمی سرمربی صباباتری شد، فقط دو بازی پیروز میدان بودند. البته آمار کلی صباباتری نشان می‌دهد که این تیم از ۱۹ بازی لیگ‌برتر فقط سه برد در کارنامه خود دارد و اکثر بازی‌های این تیم مساوی بوده است. صباباتری این‌روز‌ها شرایط خوبی ندارد. این تیم در بازی هفته پیش هم سه امتیاز به پاس هدیه داد. این تیم تهرانی با نتایج ضعیفی که گرفته در رده دوازدهم جدول لیگ برتر قرار دارد. همین موضوع باعث شده تا صبایی‌ها روی لبه‌تیغ قرار بگیرد. اگر برق شیراز و ملوان در این هفته امتیاز بگیرند، صباباتری جایگاهش در رتبه دوازدهم جدول را هم از دست می‌دهد و به رده چهاردهم جدول نزول می‌کند. اما آن طرف میدان هم شرایط همین‌طور است. استقلال بعد از اینکه جام‌ باشگاه‌های آسیا را از دست داد، از لحاظ روحی و روانی افت شدیدی داشت. طوری که در تیم دو دستگی ایجاد شده. بعضی از بازیکن‌ها که خواب بازی کردن در جام باشگاه‌ها را می‌دیدند، قهر کردند و دیگر در تمرینات حاضر نمی‌شوند. پیروز قربانی، معروف‌ترین آنها است. این مدافع به خاطر حذف استقلال در لیگ قهرمانان آسیا حاضر نیست در تمرینات استقلال شرکت کند. او حتی مصاحبه‌های تندی علیه مسوولان استقلال کرد تا مرفاوی اسم این بازیکن را اجباری از لیست خط بزند. در طرف دیگر هم جناح سمت چپ این تیم کاملا بحرانی است. گیلائوری به خاطر مشکلات شخصی قصد جدایی استقلال را دارد. یاورزاده هم که اینروزها مصدوم است و نمی‌تواند مقابل صباباتری هم تیمی‌هایش را همراهی کند. با این حساب بازیکنی نمانده که در سمت چپ به استقلال کمک کند. شرایط استقلال آنقدر به هم ریخته است که اگر سپاهان، برق شیراز را ببرد فاصله امتیازاتشان به حداقل می‌رسد و این کار آبی‌پوشان تهرانی را سخت‌تر از قبل می‌کند.

حذف استقلال از بازی‌های آسیایی آن قدر تاثیرگذار بود که صمد مرفاوی چهارشنبه در حین تمرینات به بازیکنانش گفته: «ما هر وقت تمرکز تیمی را از دست دادیم، باختیم. پس عاقلانه‌ترین کار این است که حواسمان را روی این بازی متمرکز کنیم تا با بودن صباباتری فاصله امتیازاتمان را با سایپا کم کنیم.»

برنامه دیداری هفته بیستم مسابقات فوتبال لیگ برتر

جمعه ۴/۱۲/۸۵

* ذوب‌آهن اصفهان - فجر سپاسی شیراز ورزشگاه فولادشهر اصفهان ساعت ۴۵/۱۴

* فولاد خوزستان - مس کرمان ورزشگاه تختی اهواز ساعت ۴۵/۱۴

* برق شیراز - سپاهان اصفهان ورزشگاه حافظیه شیراز ساعت ۴۵/۱۴

* راه‌آهن تهران - سایپا تهران ورزشگاه اکباتان تهران ساعت ۱۴

* صباباتری - استقلال تهران ورزشگاه آزادی تهران ساعت ۱۶

یکشنبه ۶/۱۲/۸۵

پرسپولیس تهران - پیکان تهران ورزشگاه آزادی تهران ساعت ۳۰/۱۵