محمد تاجیک-هنوز کسی نمی‌داند در جام باشگاه‌های آسیا چه بر سر استقلال می‌آید.

در حال حاضر کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاه استقلال را به دلیل رعایت نکردن مقررات ثبت‌ اسامی بازیکنان از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته است. مسوولان باشگاه استقلال بی‌تردید مقصران اصلی این موضوع هستند. آنها بنا بر مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا باید تا ۱۱ فوریه (۲۲بهمن‌ماه) مدارک لازم را به کنفدراسیون ارسال می‌کردند.

اما کوتاهی آنها و نرسیدن این مدارک به دفتر کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شد تا این تیم بازی‌های ۲۰۰۷ آسیا را از دست بدهد.در ماده ۳۰ مقررات بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا آمده است: «باشگاه‌هایی که وارد این مسابقات می‌شوند باید اسامی ۳۰ نفر را تا ۱۱ فوریه به AFC ارسال کنند. هر باشگاهی که فهرست‌اش را تا این تاریخ اعلام نکند به طور خودکار از بازی‌ها کنار گذاشته می‌شود و تمام بازی‌های این تیم ۳ بر صفر به نفع تیم‌های مقابل در نظر گرفته می‌شود.»برکناری یک تیم از بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا اتفاق تازه‌ای نیست. سال گذشته AFC باشگاه‌های پرووینشال الکتریستی و توباکو مونوپولی (از تایلند) و آرما مالانگ و پرسیپورا جایاپورا (از اندونزی) را به همین خاطر از لیگ قهرمانان کنار گذاشت.

پست اکسپرس نه معمولی

برکناری استقلال از بازی‌های آسیا تقریبا قطعی شده. اما مسوولان استقلال با اطمینان کامل درباره حضورشان در این مسابقات حرف می‌زنند.نجف‌نژاد، مدیرعامل استقلال در این باره می‌گوید: «ما مدارک لازم را تا ۱۰فوریه، آخرین مهلت AFC به کنفدراسیون فوتبال آسیا پست کردیم. پس نباید نگران حذف استقلال از این بازی‌ها باشیم.»حرف‌های مدیرعامل استقلال نشان می‌دهد که اطلاعات کافی در این باره ندارد.چون استقلال تا ۱۱ فوریه فرصت داشت مدارک‌اش را به AFC بفرستد.

نکته جالب توجه اینکه مسوولان استقلال مدراک را از طریق پست به AFC فرستاده‌اند. در حالی که این مدارک را می‌شد با فکس یا ایمیل به مقر فوتبال آسیا فرستاد.در ضمن به گفته ترابیان، مسوول روابط‌ بین‌المللی استقلال قرار بود مدراک را با پست اکسپرس و از سیکل اداری به AFC برسد.اما کوتاهی مسوولان باعث شد تا نامه مذکور با پست معمولی ارسال شود. با این وضعیت مشخص نیست که چه بر سر این تیم خواهد آمد.حتی مسوولان این تیم هم از این موضوع اطلاع ندارند.

امیر قلعه‌نویی، مدیر سازمان فوتبال استقلال می‌گوید: «نمی‌دانم چه خواهد شد. ما مدارک لازم را فرستادیم، اما اینکه چرا خیلی دیر به دست مسوولان AFC رسیده است را نمی‌دانم. در حال حاضر شرایط برای این تیم خیلی سخت است و فکر نمی‌کنم هیچ‌کس به اندازه من ناراحت باشد».این‌ها در حالی است که قلعه‌نویی یکی از مقصرین اصلی این موضوع است. او با بی‌توجهی به این موضوع باعث شد تا کار به اینجا برسد.

فراهانی به مالزی می رود

مسوولان استقلال بعد از اینکه متوجه شدند حضورشان در جام‌باشگاه‌های آسیا در پرده‌ای از ابهام قرار داد، رایزنی‌هایشان را شروع کردند. نجف‌نژاد مدیرعامل استقلال دیروز با صفایی فراهانی رییس کمیته انتقالی فدراسیون تماس گرفت و از او خواست تا این مشکل را از طریق نفوذی که در AFC دارد حل کند. فراهانی هم چراغ سبز را به مسوولان استقلال نشان داد. به همین خاطر احتمال سفر رییس کمیته انتقالی به مالزی زیاد است. شاید او بعد از مذاکره با پل مونی، دبیرکل کنفدراسیون آسیا این مشکل را حل کند. حالا مسوولان استقلال دست به دامن صفایی‌فراهانی شده‌اند.

حرف AFC عوض نمی‌شود

«تصمیم نهایی درباره حذف استقلال از بازی‌های آسیایی گرفته شده و بازگشتی برای آن وجود ندارد». این حرف‌های علی تارقلی‌زاده، مدرس AFC در کنفدراسیون فوتبال آسیا است. او معتقد است مسوولان AFC تصمیمات نهایی را گرفته‌اند و راهی برای بازگشت استقلال به این بازی‌ها وجود ندارد. البته نظر سایر کارشناسان هم همین است.نصیرزاده کارشناس امور حقوقی فوتبال می‌گوید: «AFC با کسی شوخی ندارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حذف استقلال حتما دلایل منطقی داشته و این تصمیم روی هوا گرفته نشده است. به نظر من اداره فوتبال در ایران خیلی ضعیف است و مسوولان استقلال با سهل‌انگاری که انجام دادند باعث شدند تا نه تنها حق استقلال بلکه حق فوتبال ایران در این بازی‌ها ضایع شود».