ایران در المپیک لندن

سورپرایز «مستر بین» و قایق سواری بکام

آغاز دو هفته هیجان چهارمین المپیک قرن

المپیک سی ام رسما در لندن افتتاح شد. از ساعت ۲۰:۱۲ دقیقه جمعه شب به وقت لندن پیش نمایش بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ اجرا شد و راس ساعت ۹ شب، با به صدا در آمدن زنگ بزرگ در ضلع غربی ورزشگاه، المپیک لندن رسما افتتاح شد.

۸۰ هزار نفر در ورزشگاه المپیک لندن در استرافورد به تماشای افتتاحیه نشسته بودند و حدود ۲۹ میلیون پوند خرج مراسم افتتاحیه شده بود. بلیت‌های مراسم افتتاحیه به طور رسمی به دو قیمت ۲۰۱۲ پوند و ۱۶۰۰ پوند به فروش رفتند. گفته می‌شود پشت در ورزشگاه این بلیت‌ها در بازار سیاه تا ۵ هزار پوند هم خرید و فروش شده‌اند.

افتتاحیه المپیک لندن

«دنی بویل» کارگردان معروف انگلیسی که سازنده فیلم میلیونر زاغه نشین است، مراسم افتتاحیه را کارگردانی کرده است.۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۴ کشور در بازی‌های المپیک شرکت کرده‌اند. نمایش ابتدای مراسم رودخانه معروف «تیمز» را از سرچشمه این رودخانه تا ورزشگاه المپیک را به تصویر کشید که در مسیر این رودخانه وقایع مختلفی به تصویر کشیده می‌شوند.

در مسیر این رودخانه با شخصیت‌ها و داستان‌های معروف انگلیسی مواجه شدیم. «رتی» و مول «چهره‌های داستانی کتاب‌های کودک انگلیس»، قایق آهنگین «اتون» و برخی المپیکی‌های قدیمی انگلیس نظیر جون کارول، مارگارت ویلدینگ، مایکل هاوارد، جان راسل در این تصویرها دوباره در ذهن‌ها نقش بستند.مسابقه قایق‌های کمبریج و آکسفورد، چرخ و فلک معروف «چشم لندن» که دومین چرخ و فلک بزرگ جهان است هم در ادامه نمایش داده شدند.

میدان ورزشگاه را یک دهکده سبز فرا گرفته است. داستان‌های سنتی نقش می‌بندند. کشاورزها به شخم زنی مشغول می‌شوند، ورزش‌ها در دهکده بازی وارد می‌شوند و خانواده‌ها از پیک نیک لذت می‌برند. فوتبال با توپ‌های چرمی و بدمینتون و کریکت روی کره سبز بازی می‌شوند. انگلیسی‌ها به نوعی قصد دارند ریشه این بازی‌ها را به انگلیسی بودن ربط دهند.

۱۰- ۹- ۸ ... شمارش معکوس شروع می‌شود. پنج حلقه المپیک با چهار بالن به هوا می‌روند و با صدای زنگ بزرگ ورزشگاه، زنگ المپیک به صدا در می‌آید. چهار ملیت که سرزمین بریتانیا را تشکیل داده اند در استادیوم المپیک ظاهر می‌شوند و موسیقی‌های سنتی‌شان نواخته می‌شوند.در ادامه بخشی از نمایشنامه شکسپیر با نام «Tempest» به میان می‌آید و با انقلاب صنعتی در قرن ۱۹ و در بریتانیا همراه می‌شود. اشاره به دو جنگ جهانی و یادبودهایی از مردم سراسر جهان ادامه بخش مراسم افتتاحیه می‌شود. تغییرات فرهنگی دهه ۶۰ هم تماشاگران ورزشگاه را به گذشته می‌برد. پیامی به صورت تصویری از بان کی مون دبیر کل سازمان ملل پخش می‌شود که ملت‌ها را دعوت به صلح و دوری از جنگ می‌کند.

با نمایش فیلمی که الیزابت دوم ملکه انگلستان و بازیگر نقش ۰۰۷ در آن دیده می‌شوند، ملکه انگلیس با هلی کوپتر به زمین فرود می‌آید که در هنگام پخش این فیلم، الیزابت دوم به همراه ژاک روگ وارد ورزشگاه می‌شوند.همچنین «جی کی رولینگ» که نویسنده هری پاتر است، به همراه برخی شخصیت‌های کارتونی در بخش بعدی برنامه نقش آفرینی می‌کنند.

شخصیت برتر کمدی جهان یعنی «روان آتکینسون» یا همان «مستر بین» یک سورپرایز برای تماشاگران افتتاحیه المپیک سی ام است. در این قسمت از برنامه، مستر بین به اجرای موسیقی با پیانو می‌پردازد که در آخر آن مشخص می‌شود که فرد دیگری نوازنده اصلی است و مستر بین فقط تقلید حرکات او را کرده است. در آخر مستر بین با مینی ماینر خود ورزشگاه را ترک می‌کند.

بکام، پشت قایق موتوری

دیوید بکام که پرچمداری کشورش را نپذیرفته بود، در مراسم افتتاحیه نقش کوتاهی داشت و فیلمی از او پخش شد که راننده قایق موتوری بود.

مراسم رژه کشورها و پرچمداری مظاهری

در حالی که محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان و محمد علی آبادی رییس کمیته ملی المپیک در ابتدای مراسم از جایگاه ویژه مراسم افتتاحیه را تماشا می‌کردند البته بعد از حضور در جایگاه ویژه در رژه هم شرکت کردند، کاروان ورزشی ایران به پرچمداری علی مظاهری ملی‌پوش بوکس رژه رفت. پس از رژه کشورها و مراسم آتش بازی، سباستین کو رییس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک به سخنرانی پرداخت و اعلام کرد که برگزاری المپیک و حرکت در راستای جنبش المپیک بزرگترین افتخاری بوده که نصیبش شده است.ژاک روگ رییس کمیته بین‌المللی المپیک دیگر سخنران این مراسم بود. در نهایت نیز با روشن شدن مشعل بازی‌ها و آتش بازی، المپیک ۲۰۱۲ لندن رسما وارد اولین روز رقابت‌های خود شد.

ندا شهسواری نخستین حذف شده المپیکی ایران

بانوی پینگ‌پنگ باز ایران با شکست در اولین دیدار خود اولین حذف شده کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن لقب گرفت.

به گزارش ایلنا، ندا شهسواری صبح دیروز به وقت محلی در نخستین دیدار خود در جریان رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن به مصاف اوشونایک از نیجریه رفت و در یک بازی نزدیک با نتیجه ۴ بر ۳ تن به شکست داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. شهسواری ست‌های اول، چهارم و ششم را به سود خود به پایان برد، اما در ست‌های دوم، سوم و پنجم بازی را واگذار کرد تا کار به ست هفتم کشیده شود. شهسواری ست هفتم را با حساب ۱۱ بر ۳ واگذار کرد، تا در ‌‌نهایت با نتیجه کلی‌ ۴ بر ۳ (۱۳-۱۱، ۸-۱۱، ۸-۱۱، ۱۱ - ۹، ۴-۱۱، ۱۱-۵ و ۳-۱۱) شکست را پذیرفته و به عنوان اولین نماینده ایران از دور رقابت‌ها حذف شود.

الهه احمدی نفر ششم مسابقات تیراندازی المپیک شد

بانوی تیرانداز کشورمان در مسابقات تیراندازی تفنگ ۱۰ متر بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن به مقام ششم دست یافت.رقابت‌های تفنگ بادی ۱۰ متر زنان المپیک ۲۰۱۲ لندن، صبح دیروز در مرحله مقدماتی پیگیری شد و الهه احمدی، نماینده کشورمان موفق شد با امتیاز ۳۹۷ و قرار گرفتن در جایگاه پنجم مشترک به مرحله شوت‌آف راه یابد. وی در این مرحله موفق شد با کسب ۵۲ امتیاز به عنوان نفر پنجم راهی مرحله نهایی رقابت‌های تیراندازی شود. الهه احمدی در فینال به مصاف حریفانی از آمریکا (دو نماینده)، چین (۲ نماینده)، لهستان، روسیه و جمهوری چک رفت که در پایان به مقام ششمی بسنده کرد.

الهه احمدی با کسب ۱/۴۹۹ امتیاز به عنوان ششم المپیک رسید. در این رقابت ورزشکاران کشورهای چین، لهستان، چین، جمهوری چک و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم قرار گرفتند. در همین ماده مه‌لقا جام بزرگ دیگر نماینده کشورمان با کسب ۳۹۱ امتیاز در جایگاه چهل و سوم قرار گرفت و از صعود به فینال بازماند.رشته تیراندازی ایران برای نخستین بار است که با سه تیرانداز و به صورت مستقیم و بدون وایلد کارت (سهمیه اعطایی) در المپیک شرکت می‌کند.

افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ به روایت آمار

با پایان مراسم افتتاحیه رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، آمار و ارقام این مراسم نیز اعلام شد.

آمار و ارقام مراسم افتتاحیه سی امین دوره المپیک به شرح زیر است:

۷ میلیارد قطعه کاغذ در مراسم در ورزشگاه المپیک پارک ریخته شد.

نمایشگر ال ای دی ورزشگاه ۶۴۰ هزار تصویر را به نمایش گذاشت.یک میلیون وات برق صرف برگزاری این مراسم شد.

۵۷ هزار دست لباس برای این مراسم دوخته شد.از ۴۰ هزار بطری آب پلاستیکی بازیافت شده برای مراسم و پوشاک استفاده شد.

صحنه برگزاری مراسم افتتاحیه ۱۵ هزار متر مربع اعلام شد و ۷۵۰۰ داوطلب در مراسم مشارکت کردند. در این مراسم همچنین ۷۳۴۶ متر مربع از سقف ورزشگاه مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین ۶۵۰۰ پایه و ستون و تیرک و ۹۶۵ طبل زن مورد استفاده قرار گرفت و ۶۰۰ نفر از هنرمندان نیز از مرکز ملی سلامت لندن به خدمت گرفته شدند.

برای این مراسم کلینیکی با۳۲۰ تخت بیمارستانی در کنار ورزشگاه آماده بود.

همچنین ۳۱۷ کیلومتر کابل برای صفحات نمایشگر مورد استفاده قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه همچنین از کودکانی که با ۵۰ زبان مختلف جهان صحبت می‌کردند استفاده شد.

تعداد جلسات تمرینی برای این مراسم ۲۸۴ جلسه اعلام شد. مشعل المپیک پس از روشن شدن در معبد المپیای آتن ۷۰ روز تا رسیدن به ورزشگاه المپیک پارک در سفر بود.

۴۰ گوسفند، ۳۲ چتر، ۱۲ اسب و ۳ گاو نیز در این مراسم به کار گرفته شدند.