پرتغالی‌های جنجال‌ساز فوتبال دنیا

بخش ورزشی سایت یاهو در گزارشی به جنجال‌سازی‌های مربیان و بازیکنان پرتغالی پرداخته و نکته جالب آنکه در این فهرست نام سرمربی جدید پرسپولیس هم وجود دارد. به گزارش ایسنا در گزارش سایت یاهو اسپورت آمده است: پیدا است که یکی از پارامترهای اصلی اندیشه‌ورزی علمی و منطقی قاعده (عدم تعمیم و شمولیت) است کسی که منطق را خوانده باشد به خوبی با این اصطلاح آشنا است. به این معنا که وجود یک حالت معین در شرایطی خاص نمی‌تواند به این معنا باشد که این حالت در تمام شرایط و حالت‌های مشابه هم رخ خواهد داد و از همان صفات و ویژگی‌ها برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم که یک فرد اسکاتلندی حسود است، نباید این ویژگی را برای تمام اسکاتلندی‌ها تعمیم دهیم و همه آنها را حسود بدانیم، اما چنانچه با ۱۰ نفر اسکاتلندی برخورد کردی و همه آنها را حسود یافتی آیا از قاعده بالا صرف نظر نمی‌کنی؟

اجازه بدهید اسکاتلند را ترک و به طرف جنوب اروپا یعنی پرتغال حرکت کنیم در اینجا هوا نسبت به اسکاتلند گرم‌تر است و ورزش فوتبال از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در اینجا بسیاری از کودکان را خواهی دید که با مهارت توپ را به حرکت در می‌آورند و چشم‌ها را غرق خود می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم شش چهره سرشناس و تاریخ ساز فوتبال پرتغال را ذکر کنیم که بعضی از ما عاشق آنها هستیم، اما درباره بعضی دیگر حتی طاقت شنیدن نامشان را هم نداریم.

۱ـ آقای خاص

از آن زمان که اسم ژوزه مورینیو در جهان فوتبال مطرح شد، همواره خبر جنجال سازی و مساله سازی وی را می‌شنویم. وی همواره تلاش می‌کند تا واکنش‌های متفاوت و غیرمنتظره‌ای داشته باشد و هیچ گاه به احساسات بازیکنان، مربیان یا حتی سران و مسوولان دیگر تیم‌ها توجه نمی‌کند بلکه بر عکس گاهی اوقات عمدا برای کسب امتیاز به تخریب و اذیت کردن حریفان می‌پردازد.

خلاصه این که ژوزه مورینیو از هر فرصتی برای جلب نگاه‌ها استفاده می‌کند و سخن، رفتار و حتی نگاه‌های او با هدف خاصی است.

۲ـ شوالیه سفید

کریستیانو رونالدو همچون ژوزه مورینیو افتخارات زیادی به دست آورده است و همواره در این چند سال اخیر از ستاره‌های جهان فوتبال بوده است و رقابت تنگاتنگی با لیونل مسی داشته و دارد. رونالدو بازیکنی سریع و قوی است و ضربات سر او ویران‌کننده است. پاهای او چارچوب دروازه را به خوبی می‌شناسند و ضربات آزاد مثال زدنی می‌زند، اما با این حال بسیاری او را به غرور «خود خدا انگاری» متهم می‌کنند و سخنان و مصاحبه‌های او را نمونه آشکاری برای توجیه سخن خود می‌آورند. به عنوان مثال در جایی گفت: من ثروتمند، خوش تیپ و بازیکنی خوب هستم. یا تمسخر او به ابراهیموویچ نمونه دیگر جنجال سازی او است. البته در این زمینه مثال‌های زیادی وجود دارند که به خاطر به درازا نکشیدن سخن آنها را ذکر نمی‌کنیم.

۳- قصاب

قصاب، اسمی که با آن پپه مدافع رئال مادرید را می‌شناسند. اسمی که در این چند سال اخیر در جهان سحرآمیز مستطیل سبز طنین انداز شد، اما چرا اسم پپه در لیست جنجال سازهای پرتغال قرار دارد؟ کسی که در باشگاه قرن بازی می‌کند طبیعی است که شهرت او در جهان بپچید و همه با نام او آشنا باشند، به ویژه اینکه او در فصل گذشته رقابت‌های لالیگا و همچنین در یورو ۲۰۱۲ نمایش بسیار خوبی داشت، اما عجیب،ولی واقعی این است که بیشتر شهرت پپه به خاطر خشونت در سبک بازی او است. آنچه که او دو فصل پیش با کاسکرو مدافع ختافه انجام داد، گویاترین مثال در این زمینه است. برای اثبات جنجالی سازی او همین کافی است که رسانه‌های اسپانیا لقب «قصاب» را به او داده‌اند. البته به زیر گرفتن دست مسی هم از دیگر جنجال سازی‌های این مدافع پرتغالی است.

۴- فیگو

بازیکنی از دورانی طلایی رئال مادرید، ستاره بارسلونا و محبوب هواداران این تیم. اما فیگو که بازوبند کاپیتانی بلوگرانا را بر بازو می‌بست دست به ماجراجویی بزرگ زد و از بارسلونا راهی رقیب دیرینه این تیم یعنی رئال مادرید شد تا با ستاره‌های آن زمان این تیم یعنی رونالدو، زیدان، بکام، رائول و روبرتو کارلوس همبازی شود. تماشاگران بارسلونا با این اقدام فیگو هیچ‌گاه او را فراموش نکردند و حتی به هنگام آمدن به نوکمپ با سر خوک از او پذیرایی کردند.

۵- جادوگر شیاطین سرخ

جادوگر شیاطین سرخ لقبی است که تماشاگران الاهلی مصر برای مانوئل ژوزه سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب کردند. تماشاگران الاهلی عاشق این مربی با تجربه هستند. او بهترین مربی تاریخ الاهلی مصر است و ۱۹ جام با این تیم کسب کرد. با این وجود او هم در لیست جنجال سازهای پرتغال قرار دارد.

فرگوسن فوتبال آفریقا رابطه خوبی با رسانه‌ها نداشت و پرتاب کردن کفشش به صورت یک عکاس نمونه گویایی در این زمینه است. پاره کردن پیراهنش در اعتراض به داور از دیگر واکنش‌های این مربی پرتغالی است، همچنین در آخرین جنجال خود در مصر با الفاظ تند از خجالت اهالی رسانه درآمد. همه اینها شواهد گویایی است که ژوزه یک مربی غیر قابل پیش‌بینی به معنای تمام کلمه است.

۶- رائول میرلس

هافبک چلسی که در این لیست شش نفره از شهرت کمتری برخوردار است. مدل موهای عجیب و غریب او و شادی گل عجیب‌تر از آن باعث شده که هواداران فوتبال او را بازیکنی غیرعادی بدانند. آیا با آوردن این مثال طبیعی نیست که این سوال به ذهن‌ها خطور کند که جنجال‌سازی عادت پرتغالی‌ها است.