مسابقات لیگ برتر پخش زنده دارد؟

در فاصله‌ دو هفته مانده به شروع دوازدهمین لیگ برتر فوتبال،‌ بار دیگر بحث‌ پخش نشدن این مسابقات از تلویزیون مطرح شده است که بیش از همه مخاطب علاقه‌مند به فوتبال را نگران می‌کند. به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر بار دیگر اختلاف بین تلویزیون و سازمان لیگ برتر درخصوص خرید حق پخش بازی‌ها به رسانه‌ها سرایت کرده که به نگرانی‌ ببینندگان در خصوص پخش نشدن این مسابقات دامن می‌زند؛ این اختلافات حتی برای اهالی فوتبال هم چندان خوشایند نیست؛ به طوری که مسوولان تیم‌های لیگ برتری در مصاحبه‌هایی جداگانه با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، اظهار کرده‌اند که حاضرند بازی‌هایشان پخش تلویزیونی نداشته باشد، اما این مساله یک‌بار برای همیشه حل شود.

بازی تیم ملی ایران و قطر در مرحله‌ مقدماتی جام‌ جهانی ۲۰۱۴، آخرین موردی بود که اعلام خبر عدم پخش تلویزیونی آن از سوی برخی رسانه‌ها، نگرانی بینندگان علاقه‌مند به فوتبال را در پی داشت. هرچند شبکه سه در نهایت این بازی را پخش کرد، اما با اقداماتی مثل قرار ندادن پخش بازی در کنداکتور شبکه یا اعلام نکردن قطعی پخش بازی تا لحظات آخر، فشار زیادی را روی هواداران و تیم ملی که قرار است رسانه یار دوازدهمش باشد (!) وارد کرد. پیش از بازی ایران و قطر، موردی مشابه آن در خصوص پخش تلویزیونی مسابقه فوتبال ایران و ازبکستان نیز پیش آمده بود.

دو سال پیش هم به این بهانه که حق رایت بازی بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که سیما به فوتبال اختصاص داده، مخاطب در اضطراب پخش نشدن یکی از مهم‌ترین بازی‌های فوتبال سال - یعنی بازی ایران و برزیل - قرار گرفت؛ هرچند این اتفاق نیفتاد اما باز هم تلویزیون با جلوگیری از درج اخبار رسمی، تماشاگران را تا آخرین لحظات پیش از بازی معطل کرد.

این روزها نیز مشکل جدی‌تری مطرح است؛ این بار بحث خرید حق پخش یک مسابقه خارجی یا یک دیدار تدارکاتی مطرح نیست، بلکه صحبت از پخش نشدن بازی‌های باشگاهی لیگ برتر به میان می‌آید که اگر چه تحقق آن کابوسی دست نیافتنی(!) به نظر می‌رسد اما هر علاقه‌مند به مسابقه‌ فوتبالی را که البته تعدادشان کم هم نیست به شدت نگران می‌کند.

اما آنچه در دعوای بین سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال همواه نادیده گرفته می‌شود، مخاطبی است که می‌خواهد با فراغ بال رقابت‌های تیم محبوبش را از تلویزیون ببیند. تماشاگری که این روزها با آغاز هر بازی مهم، این دغدغه برایش پیش می‌آید که آیا این بازی از تلویزیون پخش می‌شود یا نه. هر چند در این دور باطل که تاکنون به نفع صداوسیما و البته بیننده تمام شده، مخاطب همیشه به خواسته‌اش رسیده اما فشار زیادی را تحمل کرده است.

اختلاف بین سازمان لیگ و رسانه‌ ملی در حالی این روزها جدی‌تر شده که راه‌اندازی شبکه ورزش و سراسری شدن این شبکه همزمان با مسابقات المپیک لندن ـ تفاهم بیشتری بین این دو سازمان را برای داشتن یک شبکه‌ ورزش معتدل و همه‌جانبه طلب می‌کند. تفاهمی که در نهایت به ارتقای ورزش کشور و آرامش و رضایت‌مندی مخاطب علاقه‌مند به ورزش می‌انجامد.