بازیکنان فوتبال در انگلیس سالانه 100 میلیون پوند فرار مالیاتی دارند

بازیکنان فوتبال در لیگ برتر انگلیس به شیوه‌های مختلف از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. فرار مالیاتی این بازیکنان سالانه حدود صد میلیون پوند برآورد شده است. روزنامه انگلیسی «دیلی میرور» در شماره روز سه‌شنبه خود نوشت: برخی از ثروتمندترین بازیکنان فوتبال در انگلیس‌، متخصصان و وکلای ماهر را استخدام می‌کنند و ده‌ها هزار پوند به آنها می‌دهند تا راه‌هایی برای فرار مالیاتی برای آنها بیابند.

این امر اداره مالیات انگلیس را بر آن داشته است که تیمی‌را به کار گیرد تا روزنه‌های فرار مالیاتی را ببندد.

یک منبع آگاه به «دیلی میرور» گفته است که راه‌های فرار مالیاتی به دقت جمع‌آوری شده است و در حقیقت بسیار پیچیده است. آنها صفحه به صفحه را مطالعه کرده‌اند؛ به طور مثال یکی از این راه‌های فرار مالیاتی مخصوص یک بازیکن فوتبال است.

کارشناس مزبور افزود: تیم کارشناسی قانون مالیات را به دقت بررسی کرده و جزئی‌ترین بخش‌ها را که ممکن است به فرار مالیاتی منجر شود، یافته‌اند. بازیکنان فوتبال ده‌ها هزار پوند به گروه‌هایی که بتوانند این روزنه‌ها را برایشان بیابند، می‌پردازند و در عوض، میلیون‌ها پوند ذخیره می‌کنند.

وی گفت:‌مجبوریم اسناد را مو به مو بررسی کنیم. کار آ‌نها از یک لحاظ قانونی به نظر می‌رسد، ولی عملا طفره و فرار مالیاتی محسوب می‌شود. این منبع تاکید کرد: تیم کارشناسی مالیاتی می‌خواهند مطمئن شوند که بازیکنان فوتبال مانند اغلب مردم مالیات می‌دهند و هیچ مزیت و برتری نسبت به دیگران ندارند. با این حال هنوز اداره مالیاتی انگلیس در جذب بیش از ۶۰۰ میلیون پوند مالیات، مشکلاتی دارد؛ مشکلاتی که برخی فعالان اجتماعی را خشمگین کرده است.

جان کریستین سن از شبکه عدالت مالیاتی می‌گوید: انگار دو قانون وجود دارد یکی مخصوص پولدارها و دیگری مخصوص مردم عادی.

«وین رونی» بازیکن منچستریونایتد به همین شیوه توانست از پرداخت بیش از ۶۰۰ هزار پوند و «گرت باری» بازیکن منچسترسیتی از دادن بیش از ۱۳۵ هزار پوند مالیات بگریزد.

آنها این کار را با این عنوان که در شرکت‌شان هزینه کرده اند، انجام دادند. بعضی از بازیکنان نیز وام می‌گیرند و به جای آنکه ۵۰ درصد مالیات بدهند‌، دو درصد بهره وام را می‌پردازند. به این وام‌ها مبلغ اندکی مالیات تعلق می‌گیرد.

به طور مثال، رونی یک میلیون و ۶۰۰ هزار پوند وام دوساله گرفته است و ۴۸ درصد این مبلغ را برای خود پس انداز می‌کند. اگر این مبلغ‌، درآمد او محسوب می‌شد‌، باید با حساب ۴۰ درصد مالیات، ۶۲۲ هزار و ۸۰۲ پوند پرداخت می‌کرد، البته اگر جزو درآمدهای بالا محسوب می‌شد که در آن صورت لازم بود نیمی‌از این مبلغ را مالیات بدهد.

در حال حاضر بازیکنان دیگری همچون اشلی کول، تئو والکات، ریو فردیناند‌، دیوید جیمز و مایکل اون نیز شرکت‌هایی را تاسیس کرده‌اند.