کارشناس ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: باید بپذیریم که اکنون کره‌جنوبی واقعا بهتر از ما است و یکی از شانس‌های فینال جام ملت‌ها خواهد بود. مرتضی محصص پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران برابر کره‌جنوبی و حذف از مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا، گفت: ما باید از این شکست درس بگیریم که در فوتبال مدرن امروز سرعت حرف اول را می‌زند. سرعت فقط دویدن از یک نقطه به نقطه دیگر نیست. سرعت باید در تصمیم‌گیری‌ها، پاس دادن‌ها و دویدن‌ها باشد.

وی افزود: در این مسابقه سرعت بازیکنان کره به خصوص در لحظاتی که نزدیک دروازه ما می‌شدند، فوق‌العاده بالا بود و زمانی هم که ما به دروازه آنها نزدیک می‌شدیم، آنها با سرعت بالایشان اجازه بازی‌سازی را به بازیکنان ایران نمی‌دادند. فوتبال ایران باید بیشتر از اینها روی نحوه بازی‌های تحت فشار و داشتن سرعت بالا کار کند. نکته دیگری که کره در آن خوب عمل کرد، کار دفاع توسط تمامی بازیکنان این تیم بود. حتی مهاجمان این تیم از مدافعان‌شان بیشتر دفاع می‌کردند. ما حتی دیدیم «پارک جی سونگ» که در منچستریونایتد هم بازی می‌کند، مثل سایر بازیکنان کره‌جنوبی، دفاع می‌کرد. ما باید عادت کنیم و بدانیم دفاع کردن در یک تیم وظیفه همه بازیکنان است.

محصص تاکید کرد: آن چیزی که برای فوتبال ایران در این مسابقه می‌توان گفت این است که در نیمه دوم بازی آبرومندی را به نمایش گذاشتیم. بازیکنان ایران واقعا جنگیدند، اما از نظر سرعت نمی‌توانستیم با کره‌ای‌ها رقابت کنیم. این ضعف تنها در فوتبال ما نیست. عربستان هم چنین خصیصه‌هایی را نداشت و دیدید به چه شکلی از جام خداحافظی کرد. آن‌ها در پرس کردن از جلو عملکرد خوبی نداشتند. این کره و ژاپن ۴ سال پیش این طور بازی نمی‌کردند. ضمن اینکه بازیکنان مختلفی از تیم کره در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند. سه بازیکن این تیم در سلتیک، یک بازیکن در دورتموند و یک بازیکن هم در منچستر حضور دارند.

محصص در پاسخ به این سوال که عملکرد ایران را در مجموع در جام ملت‌ها چطور دیدید نیز گفت: به نظر من در شرایطی که تا این مرحله جام بالا آمدیم و در دیدار یک چهارم نهایی هم در وقت‌های اضافه به این تیم کره جنوبی باختیم، چندان عملکرد بدی نیست.

کره جنوبی یکی از شانس‌های فینال جام است. ما نقاط ضعفی داریم که باید آنها را برطرف کنیم. ما بازیکنان فوق‌العاده لایق و شایسته‌ای داریم که باید از تلاش آنها تشکر کنیم و به جای اتهام زدن به افراد مختلف به دنبال راه‌حل برای آینده باشیم.