مفسر و کارشناس فوتبال کشور با تاکید بر اینکه هر مربی دیگری هم جای قطبی بود تیم ملی در جام ملت‌ها محکوم به شکست بود، تاکید کرد: همه در این شکست سهم دارند و مقصر دانستن یک فرد یا بازیکنان تیم ملی غیرمنصفانه است. امیر حاج رضایی ضمن بیان این مطلب افزود: بنده پیش از جام ملت‌ها گفته بودم که نسبت به عملکرد تیم ملی در این مسابقات در بیم و امید هستم و فوتبال ما با هر نتیجه‌ای در جام ملت‌ها به رنسانس و نوزایی نیاز دارد و باید نگاه کلی‌تری به مشکلات فوتبال کشور داشت.

وی در ادامه افزود: فوتبال ایران در یکسال اخیر جشنواره‌ای از شکست‌ها را به علاقمندان فوتبال هدیه کرده است و اعتقاد دارم هیچ یک از این شکست‌ها را نباید از منظر فنی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، چرا که دلایل آن فراتر از مسائل فنی و چارچوب مستطیل سبز است.

این کارشناس فوتبال اظهار داشت: ناکامی‌تیم‌های فوتبال نوجوانان، جوانان، امید و حالا بزرگسالان، سلسله شکست‌هایی است که کام دوستداران فوتبال را تلخ کرده است و اگر باز هم بخواهیم با تشکیل کمیته شکست به دنبال پیدا کردن مقصر و قربانی کردن این و آن باشیم، باز هم در اشتباهیم و بار دیگر کاری را تکرار کرده‌ایم که سال‌های گذشته از آن طرفی نبسته‌ایم. این کارشناس فوتبال کشور تصریح کرد: اگر همه چیز این فوتبال در جای خودش قرار داشت امروز می‌توانستیم بنشینیم به تحلیل فنی تیم ملی بپردازیم و تصمیمات کادر فنی را به چالش بکشیم، ولی اعتقاد دارم مشکلات فوتبال ایران کلان‌تر از بحث فنی است.

حاج رضایی با تاکید بر اینکه هرگز نباید کادر فنی و بازیکنان را در این شکست مقصر دانست و آنها را بابت ناکامی‌در جام ملت‌های آسیا سرزنش کرد، اظهار داشت: به اعتقاد من هر مربی دیگری هم جای قطبی بود، تیم ملی در جام ملت‌ها نتیجه نمی‌گرفت چرا که زیرساخت‌ها در فوتبال ایران فراهم نیست و اگر پیروزی‌هایی هم برای تیم ملی رقم خورد با تلاش کادر فنی و بازیکنان تیم ملی بدست آمد که اعتقاد دارم این مجموعه حتی فراتر از توان خود برای تیم ملی زحمت کشیدند و باید قدردان زحمات آنها باشیم. مفسر فوتبال کشور با تاکید بر اینکه حمله به تیم ملی و کادر فنی در شرایط کنونی به هیچ عنوان منصفانه و شایسته نیست و نباید باز هم به دنبال قربانی کردن این و آن باشیم اظهار داشت: با شرایط فوتبال ایران، توان تیم ملی همین است و نباید از آن انتظاری فراتر از حد خودش داشته باشیم. فوتبال یک مجموعه است که همه در موفقیت آن نقش دارند و تا زمانی که زنجیره این موفقیت‌‎ها برای فوتبال ایران فراهم نشود سریال شکست‌ها ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر برای زخم‌های فوتبال تدبیری وجود دارد که باید آن را به کار بگیریم و التیامش ببخشیم و اگر تدبیری وجود ندارد، زخم های فوتبال را تحمل کنیم و افکار عمومی ‌را با لبخندها و خرج کردن از آینده فریب ندهیم.

وی یادآور شد: به اعتقاد من مجموعه فوتبال کشور نیاز به نقد دارد و بنده مخالف صددرصد این هستم که به یک فرد خاص به عنوان کم کار و مقصر نگاه شود، بلکه حتی من هم به عنوان مفسر باید پاسخگو باشم که در نقدهایم نسبت به تیم ملی محافظه کاری کردم و با اظهارنظرهای احتیاطی اجازه ندادم واقعیت‌ها روشن شود.

حاج رضایی در پایان گفت: تا زمانی که به فوتبال کشور نگاه جدی وجود نداشته باشد، موفقیت‌های فوتبال جرقه‌ای خواهد بود در حالی که ما باید به دنبال شعله اصلی باشیم تا فوتبال کشور با هر شکست و پیروزی دچار فراز و فرود نشود.