ایران- کره شمالی؛ نبردی برای صعود تیم کشورمان

گروه ورزش- تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی بعدازظهر امروز دومین دیدار خود در پانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را در برابر کره‌شمالی برگزار خواهد کرد که کره‌ای‌ها با وجود تساوی در دیدار اول برابر امارات، باز هم تیم مرموزی به شمار می‌روند. تیم ملی ایران که در نخستین دیدار امیدوارکننده ظاهر شد و عراق - مدافع عنوان قهرمانی- را از پیش رو برداشت، برای شش امتیازی شدن ساعت ۱۶:۴۵ در مصاف با کره شمالی قرار می‌گیرد.

شاگردان افشین قطبی که با امید شکستن رکورد ۳۵ ساله قهرمان نشدن تیم ملی ایران راهی قطر شده‌اند، پس از آنکه در دیدار اول سه امتیاز مهم، روحیه ساز و امید بخش را برابر عراق کسب کردند، حالا در مصاف دیگری باید به نبرد با کره شمالی بپردازند.

حریف امروز تیم ملی ایران هر چند در بازی اول برابر امارات نمایش قابل قبولی نداشت و نتوانست به پیروزی برسد، اما کره‌ای‌ها در تورنمنت‌های گذشته نشان داده‌اند تیم قابل پیش‌بینی نیستند و با وجود آنالیزهایی که روی آنها صورت می‌گیرد، اما نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد با چه میزان از توانشان به میدان خواهند آمد.

آنچه مسلم است فوتبال کره‌شمالی فوتبالی متکی بر سرعت و تا حدودی قدرت بدنی با چاشنی بازی خشن است که در همه سا‌ل‌های گذشته همراه بازیکنان این تیم بوده است. شاید سرعت اصلی‌ترین خصوصیت بازی تیمی‌کره شمالی باشد که برای دفاع هر تیمی‌ خطرناک است.

شاید یکی از دغدغه‌های بزرگ افشین قطبی سرماخوردگی و بیماری چهار بازیکن اصلی این تیم باشد که پس از دیدار برابر عراق کمتر در تمرینات شرکت کردند و غیبت‌شان نگرانی‌هایی را برای کادر فنی و سایر بازیکنان به‌وجود آورد. با این وجود تیم ملی مردانی را در اختیار دارد که فاصله فنی بالایی با یکدیگر ندارند و سایر بازیکنان می‌توانند جایگزین غایبان شوند.

آنچه باید برای تیم ملی ایران در اولویت قرار گیرد گل نخوردن از تیمی‌است که وقتی جلو بیفتد باز کردن دروازه‌اش کار سخت و دشواری می‌شود. کره‌ای‌ها نشان داده اند در امور دفاعی تیم محکم و قلدری هستند که هر خط حمله ای نمی‌تواند در موقعیت گلزنی قرار گیرد. ضمن اینکه تیم ملی فوتبال ایران نیز مهاجمانی که بتوانند از خط دفاعی مستحکم کره با استفاده از توانایی ذاتی خود عبور کنند را در اختیار ندارد و باید دلخوش به کارهای ترکیبی و موقعیت‌های بوجود آمده باشد. از سوی دیگر مهاجمان کوتاه قامت تیم ملی هم یکی دیگر از ضعف‌های تیم افشین قطبی است که در چنین بازی‌هایی به چشم خواهد آمد.

به هر حال تیم ملی فوتبال کشورمان اگر می‌خواهد صعودش به مرحله بعد را قطعی کند باید در دیدار برابر کره شمالی از تمام توانش استفاده و سه امتیاز را به نام خود کند تا با خیالی آسوده راهی مرحله بعدی شود. البته به این مهم هم باید اشاره کرد که مغرور شدن بازیکنان تیم ملی به خاطر پیروزی برابر عراق می‌تواند آفت بزرگ غرور را در کالبد این تیم بارور کند که این اتفاق ضربه بزرگی به پیکره تیم ملی خواهد بود.

افشین قطبی در صورتی که امروز شاهد پیروزی تیمش مقابل کره شمالی باشد، باید به فکر دیدارهای گروه سوم و آنالیز تیم‌های کره جنوبی و استرالیا باشد که به احتمال فراوان دو تیم صعود کننده از گروه C خواهند بود.

در دیگر دیدار این گروه امارات مقابل عراق صف‌آرایی خواهد کرد. مدافع عنوان قهرمانی که در بازی نخست مقابل ایران شکست تحقیرکننده‌ای را متحمل شده درصدد است با پیروزی در این دیدار راه را برای صعود به دور بعدی جام‌ملت‌ها هموار کند. امارات نیز به‌دنبال کسب امتیاز از این دیدار دشوار است.

نکونام: روی نقاط ضعف کره‌شمالی کار کرده‌ایم

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران پیش از دیدار برابر کره شمالی گفت: با آنالیزی که از این تیم داشته‌ایم نقاط ضعفش را به خوبی می‌شناسیم و در تمرینات روی آنها کار کرده‌ایم.

جواد نکونام پس از تمرین پنج‌شنبه شب تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: کادر فنی دیدار تیم‌های کره شمالی و عراق را برای کلیه بازیکنان آنالیز کرد تا همه به شناخت خوبی از این دو تیم دست پیدا کنند. الان شناخت خوبی از دو حریف پیش روی تیم ملی داریم.

وی در مورد کره‌شمالی که حریف روز شنبه تیم ملی است گفت: به شناخت خوبی از این تیم دست پیدا کرده‌ایم و با توجه به توصیه‌های مربیان در تمرینات روی نقاط ضعف آنها کار کرده‌ایم. کره‌شمالی تیم خوب و قدرتمندی است که باید با قدرت برابر آنها به میدان برویم.