غلبه شاهزادگان پارسی برشیران بین النهرین
گروه ورزش- تیم ملی کشورمان که با شعار «شاهزادگان پارسی» در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شرکت کرده است، در اولین بازی خود در حالی که یک بر صفر عقب افتاده بود موفق شد 2 بر یک عراق، مدافع عنوان قهرمانی این جام را شکست دهد و با سه امتیاز در رتبه نخست گروه چهارم مسابقات قرار بگیرد.

در این دیدار که از گروه D جام ملت‌‌های آسیا و با قضاوت «روشن ایرماتوف» ازبکستانی برگزار شد، غلامرضا رضایی (۴۱) و ایمان مبعلی (۸۴) برای تیم ایران گل زدند و یونس محمود (۱۲) تک گل تیم عراق را به ثمر رساند. ضمن اینکه سامر سعید از تیم عراق تنها بازیکن اخطاری این مسابقه بود.
پیروزی بر عراق از نگاه خیلی‌ها مزد برتری قاطع و فوتبال تاکتیکی‌تر و بابرنامه‌تر ایران نبود. شاید انگیزه و نیروی درونی که در بازیکنان کشورمان وجود داشت عامل این پیروزی شد، اما در پس این پیروزی ضعف‌های تیم ملی پوشیده ماند و بعد از بازی همه از شکوه و جلال مردان قطبی حرف زدند و مصاحبه کردند.
غافل از اینکه دو دیدار سخت و دشوار دیگر با کره شمالی و امارات با ضعف‌هایی که ایران دارد و بازیکنانی که برخی‌هاشان در حد و اندازه‌های لیگ‌های مبتدی هم بازی نکردند، پیش رو است و نگرانی‌های اهالی فوتبال بیش از گذشته است. هر چند که این نگاه می‌تواند کمی‌ سختگیرانه و شاید هم غیرمنصفانه باشد، اما فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و حریفان هم با هزار ترفند آمده‌اند.
با وجود اینکه شاگردان افشین قطبی دو دیدار سخت و دشوار برابر کره شمالی و امارات دارند، اما پیروزی برابر عراق مرهمی‌بود بر زخم‌های سال‌های اخیر فوتبال که با ناکامی‌‌تیم‌های جوانان و نوجوانان و چهارمی‌تیم امید در گوانگجو به اوج خودش رسید.
فوتبالی که در ایران علاقه‌مندان زیادی دارد - و البته خیلی‌هاشان به دلیل همین ناکامی‌ها دل از این رشته بریده‌اند - با این پیروزی کمی‌‌آرام شد و زخم‌هایش التیام یافت.
البته بسیاری از هم اکنون اعتقاد دارند در صورتی که تیم ملی در گروهش هم اول شود و به مرحله بعد صعود کند، در دیدار برابر استرالیا یا کره جنوبی تن به شکست خواهد داد و از دور مسابقات کنار خواهد رفت. با این حال باید امیدوار بود که تیم ملی با همین «مجموعه اتفاقات مثبت» از آن مرحله هم به سلامت عبور کند و به جمع چهار تیم برتر راه یابد.
قطبی: روز شیرینی را برای فوتبال رقم زدیم
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان از پیروزی مقابل عراق به عنوان روزی شیرین و تاریخی برای فوتبال ایران یاد کرد.
افشین قطبی پس از پیروزی تیم ملی کشورمان برابر عراق ضمن بیان مطلب فوق گفت: بسیار خوشحالم که با تلاش همه موفق شدیم به این پیروزی بزرگ دست یافته و روز تاریخی و شیرینی را برای فوتبال ایران رقم بزنیم.
وی اضافه کرد: این پیروزی از آن جهت اهمیت داشت که ضمن شکست دادن قهرمان سال 2007 جام ملت‌ها توانستیم شکست در این دیدار را با یک پیروزی ارزشمند عوض کنیم و در نهایت شانس‌مان را برای صعود به مرحله حذفی مسابقات افزایش دادیم.
وی ادامه داد: من مطمئن بودم عراق را شکست می‌دهیم، زیرا در چهره بازیکنان ایرانی و شخصیت بازی‌شان مشخص بود می‌توانند عقب افتادن خود را در این بازی جبران کنند، البته در این بین به ثمر رساندن گل تساوی پیش از پایان نیمه نخست برای‌مان بسیار ارزشمند بود.
قطبی با ارزشمند خواندن پیروزی مقابل عراق در مورد دیدار با کره‌شمالی هم گفت: باید در آن مسابقه هم به پیروزی دست یابیم تا پیش از پایان مرحله گروه صعودمان به مرحله حذفی را قطعی کنیم و در بازی سوم با استراحت دادن به بازیکنان شانس‌مان را برای موفقیت در بازی مرحله حذفی افزایش دهیم.
نکونام: این پیروزی تقدیم به بازماندگان سقوط هواپیمای ارومیه
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران پیروزی مقابل عراق را به بازماندگان سانحه هوایی ارومیه تقدیم کرد.
جواد نکونام درباره بازی تیم ملی ایران مقابل عراق گفت: بازی بسیار سختی بود، اما بازیکنان با تمام وجود و تلاش در این بازی به میدان رفتند و پیروزی را به دست آوردند که این موفقیت را به مردم ایران تبریک می‌گویم.
نکونام ادامه داد: این پیروزی را به بازماندگان سانحه هوایی ارومیه تقدیم می‌کنیم. درست است که ما در ایران نبودیم، اما اینجا دلمان با هموطنانمان بود و این پیروزی را از همین جا به آنها تقدیم می‌کنم.
مبعلی بهترین بازیکن دیدار ایران و عراق شد
در پایان دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق ایمان مبعلی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.
در پایان دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق که با برتری ۲ بر یک تیم ملی کشورمان به پایان رسید، از سوی مسوولان برگزاری این دیدار ایمان مبعلی به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد و جایزه ویژه‌اش را دریافت کرد.
تیموریان با 1/11 کیلومتر دونده‌ترین بازیکن زمین
در این دیدار کفه‌ ترازو از نگاه آمار و ارقام هم به سود ایران سنگینی می‌کند.
آمار بازی
درصد مالکیت توپ: ایران ۶۱ - عراق ۳۹
دوندگی در زمین: ایران 105 کیلومتر - عراق 102 کیلومتر
پاس سالم: ایران ۲۰۶ - عراق ۱۱۸
شوت: ایران 16 - عراق 6
شوت در چارچوب: ایران ۶ - عراق ۳
کرنر: ایران 5 - عراق 5
خطا: ایران ۱۹ - عراق ۲۵
سانتر: ایران 16 - عراق 17
آفساید: ایران صفر - عراق ۳
کارت زرد: ایران صفر - عراق یک
میزان دوندگی بازیکنان ایران بر حسب کیلومتر:
1- آندرانیک تیموریان: 11،1
۲- احسان حاج صفی: ۱۰،۵
3- ایمان مبعلی(تا دقیقه 87): 10،39
۴- محمد نصرتی: ۱۰،۲۱
5-جواد نکونام: 10
۶- غلامرضا رضایی: ۹،۸۷
7-‌هادی عقیلی: 9،46
۸- جلال حسینی: ۹،۴۴
9- محمد غلامی(تا دقیقه 84): 8،97
۱۰- مسعود شجاعی (تا دقیقه ۶۸): ۷،۵۲
دیدار بعدی تیم ملی کشورمان روزشنبه هفته آینده و در مقابل تیم کره شمالی برگزار خواهد شد.