دکتر علیرضا الهی*

خصوصی‌سازی فوتبال می‌تواند یک راه برای کاهش هزینه‌های فوتبال و افزایش توانایی برای کمک به سایر رشته‌ها باشد. درخصوص وجود اختلاف در پرداخت‌ها بین فوتبالی‌ها و ورزشکاران سایر رشته‌ها باید گفت ابتدا باید پیش‌زمینه‌هایی را فراهم آورد؛ چرا که تجربه فعلی نشان می‌دهد باشگاه‌های خصوصی فوتبال نمی‌توانند با باشگاه‌های متکی به پول دولت رقابت کنند. باشگاه‌ها نمی‌توانند یک شبه خصوصی شوند، بلکه باید نظام جامع‌این کار از سوی دولت و سازمان ورزش تبیین شود.

پیش زمینه‌هایی چون وام‌های بلند مدت، در اختیار قرار دادن زمین برای ساخت ورزشگاه و‌اینکه حق فوتبال مانند حق پخش تلویزیونی، کپی رایت و بلیت فروشی را به فوتبال بدهیم می‌تواند برای آغاز خصوصی شدن باشگاه‌ها موثر باشد.

به هر حال فوتبال جدا از بحث ورزش اثرات روحی و روانی بسیاری بر جامعه دارد و بخش زیادی از مردم را سرگرم می‌کند. به همین دلیل است که پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی یک برنامه فوتبالی است یا بیشتر رسانه‌ها و مطبوعات ورزشی به فوتبال می‌پردازند.

تا زمانی که بحث خصوصی سازی اتفاق نیافتد پول فوتبال از جیب دولت و در واقع بیت‌المال پرداخت می‌شود. به عنوان نمونه دو باشگاه بزرگ پایتخت هیچ اسپانسر واقعی یا درآمدی از طریق حق پخش تلویزیونی، کپی رایت و بلیت فروشی ندارند و بدین ترتیب ۹۰ درصد پول هزینه خود را از طریق سازمان ورزش تامین می‌کند؛ در حالی که وظیفه اصلی سازمان تربیت بدنی توسعه و تعمیم ورزش برای عموم مردم جامعه است.

باشگاه‌های صنعتی هم همین وضعیت را دارند و از بیت‌المال هزینه‌های خود را پرداخت می‌کنند. حتی باشگاه‌هایی مانند صبا یا پاس هم پس از انتقال همچنان به بودجه دولت متصل هستند و اثری از خصوصی شدن در آنها دیده نمی‌شود. همان‌طور که عنوان شد بخش خصوصی هم تنها زمانی که بتواند منافعش را تامین کند وارد فوتبال می‌شود.

البته‌این توجه به فوتبال را حتی در تحلیل محتوای سخنان روسای سازمان تربیت بدنی نیز می‌توان یافت؛ چرا که بیشترین اظهارات روسای سازمان تربیت بدنی نیز متوجه فوتبال است.

سازمان تربیت بدنی می‌تواند با تخصیص نظام یافته بودجه و تعیین اولویت‌ها بودجه عادلانه‌ای را به تمامی ‌ورزش‌ها اختصاص دهد؛ به خصوص ورزش بانوان؛ چرا که تمام رشته‌ها نسبت به فوتبال مظلوم‌تر هستند و بانوان هر رشته در همان رشته خودشان هم امکانات محدود تری از آقایان آن رشته دارند.

* عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم