شکست سنگین سعیدلو در انتخابات آسیا

محمدبن‌همام (رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا) در ضیافت علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی

گروه ورزش- انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا روزپنج‌شنبه در حالی برگزار شد که کشورمان در دستیابی به یک کرسی ناکام ماند و کشورهایی چون سریلانکا، اردن، نپال، بنگلادش، مالدیو، میانمار، مغولستان، ویتنام، گوام و پاکستان صاحب کرسی شدند. علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی با شکست برابر حریف نپالی از رسیدن به کرسی نایب رییسی آسیا محروم شد تا با توجه به کناره‌گیری علی کفاشیان از حضور در کرسی هیات اجرایی که قطعا به ‌ایران می‌رسید‌، ایران هیچ سمتی در تشکیلات فوتبال آسیا نداشته باشد.

شب قبل از انتخابات از علی کفاشیان خواسته شد تا انصراف دهد و با انصراف او بن همام ناچار به حمایت از نامزدی سعیدلو باشد چون قبل از‌این ادعا کرده بود ‌ایران حتما باید یک کرسی در تشکیلات اجرایی فوتبال آسیا داشته باشد. با ‌این انصراف اما در حالی که بن همام و مردانش در چرخشی ناگهانی به لابی شورای المپیک آسیا که از شاهزاده علی‌، اردنی حمایت می‌کرد‌، پیوستند و یک کرسی مهم را از دستان دکتر چانگ کره‌ای در آوردند، اما حاضر به حمایت از رییس سازمان ورزش‌ایران که نامزد همان لابی بود نشدند تا‌ایران پس از مدت‌ها هیچ جایگاهی در سیستم تصمیم سازی فوتبال آسیا نداشته باشد و حتی کرسی هیات اجرایی محسن صفایی فراهانی را هم از دست بدهد.

در هر صورت‌ایران از دستیابی به یک کرسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا بازماند و‌این در حالی است که محمد بن همام در آخرین سفر خود به تهران تاکید کرده بود،‌ ایران به عنوان یکی از قطب‌های فوتبال آسیا‌ این استحقاق را دارد که در AFC یک کرسی داشته باشد. در شرایطی که کشورهایی چون سریلانکا، اردن، بنگلادش، نپال، مالدیو، مغولستان، گوام و پاکستان صاحب کرسی در کنفدراسیون آسیا شدند، ‌ایران از مناسبات فوتبال در قاره کهن بیرون ماند.‌این در حالی بود که مسوولان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال امیدوار بودند، پس از چند سال ‌ایران در AFC صاحب کرسی شود.

انتقاد دادگان

از سویی محمد دادگان از تصمیم علی کفاشیان برای انصراف از نامزدی هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا به شدت انتقاد کرد و آن را خیانت به جامعه فوتبال ایران دانست. رییس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کناره گیری علی کفاشیان از نامزدی در انتخابات کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: کفاشیان پس از یازده سال پستی را از فوتبال ایران گرفته است که با زحمت فراوان به دست آمده بود. پست اکس‌ کو(Executive Committee) یا همان کمیته اجرایی، پستی بسیار مهم است؛ چرا که کارهای اجرایی فوتبال آسیا را در این کمیته انجام می‌دهند و همچنین تمامی اقدام‌های مثبت و تصمیم‌های کلان مربوط به کنفدراسیون فوتبال آسیا را اعضای این کمیته انجام می‌دهد. وی ادامه داد: مگر کفاشیان چه کاره است که به راحتی از این پست انصراف می‌دهد؟ این پست حق فدراسیون و حق جامعه فوتبال است. آقای کفاشیان چرا پستی را که مربوط به کارهای اجرایی فوتبال آسیا می‌شد، واگذار کردید تا به جای آن نایب رییسی غرب آسیا را بگیرید که یک پست کاملا تشریفاتی است که آن را هم نتوانستیدبه دست آورید. چرا باید این کار را بکنید؟ نه تنها پست تشریفاتی را در اختیار نگرفتیم که یکی از مهم‌ترین پست‌های اجرایی را هم در فوتبال آسیا از دست دادیم. دادگان با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌کس از اهالی فوتبال حاضر نیست در مورد این اتفاق‌های ناخوشایند صحبتی بکند، گفت: این حق ماست که در کمیته‌ اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشیم. اگرهم من صحبت کنم بعد می‌گویند، چرا دادگان انتقاد می‌کند. متاسفم برای تمام مطبوعات و پیشکسوتان ورزش که در قبال این موضوع سکوت کرده‌اند و سکوت کرده‌اند و هیچ صحبتی نمی‌کنند. از تمام مسوولان، پیشکسوتان، معلمان و دانشگاهیان کشور می‌خواهم که وارد این بحث شوند و نگذارند که پست‌هایی را که در این چندسال در صحنه بین‌المللی برای ایران به دست آمده،از دست برود.