قول قهرمانی درجام ملت‌ها را نمی دهم

گروه ورزش- در آخرین نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا افشین قطبی پس از صحبت‌های مقدماتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاران در مورد هدف قطبی از پیوستن به لیگ ژاپن و تیم شیمیزو سوال کردند که او در جواب گفت: «من در زندگی همیشه سعی کرده‌ام یک مربی بین‌المللی شوم. فکر می‌کنم با کار کردن در فرهنگ‌های مختلف بهتر می‌توانیم پیشرفت کنیم. من در کشورهای مختلف کار کرده‌ام و شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌ام به نظر من ژاپن بهترین لیگ آسیا و یکی از منظم‌ترین لیگ‌های جهان را دارد. فکر می‌کنم جای خوبی برای کار کردن من باشد. نظم و انضباط حاکم بر فوتبال ژاپن با تفکرات من خیلی متناسب است. افشین قطبی در مورد شایعاتی که در مورد دعوت علی کریمی و فرهاد مجیدی به تیم ملی وجود داشت، گفت: «هر دوی این بازیکنان کمک زیادی به فوتبال ایران کرده‌اند و موقعیت‌های زیادی هم داشته‌اند که هر کاری از دستشان بر می‌آید برای تیم ملی انجام دهند. اما وقتی در یک مقطع بازیکنی نشان می‌دهد که قلب و دلش با تیم ملی نیست شاید بهتر باشد من هم به بازیکنان دیگری فکر کنم ضمن اینکه هیچ کدام از این ۲ نفر در لیست ۵۰ نفره ما نبودند چون نشان ندادند که می‌خواهند در تیم ملی باشند، به همین خاطر من دیدم بهتر است در این جام ملت‌ها از بازیکنان دیگری استفاده کنم.»

در ادامه یکی از خبرنگاران در مورد اینکه آیا احتمال دارد او روزی دوباره برای کار به ایران برگردد سوال کرد که قطبی جواب داد: «ایران وطن من است و من خیلی دوست دارم که روزی به ایران برگردم، حتی موقعی هم که در ژاپن باشم دوست دارم بیایم و ایران را ببینم. من احتمالا ۲۰ سال دیگر مربیگری می‌کنم و امیدوارم که در ۲۰ سال آینده موقعیتی به وجود بیاید که بتوانم دوباره به مملکتم و مردم ایران خدمت کنم.»

قطبی در مورد حریفان ایران در جام ملت‌ها گفت: «هر بازی خصوصیات خودش را دارد و من نمی‌توانم بگویم عراق سخت‌ترین تیم گروه ما است. هدف ما این است که امتیازات زیادی را جمع کنیم و راحت به دور بعد صعود کنیم. برای این کار حداقل به پنج امتیاز نیاز داریم که هدف ما این است در دو بازی اول خیال خودمان را راحت کنیم تا با آرامش برای مرحله بعد آماده شویم. من خواهش می‌کنم هر نتیجه‌ای که مقابل عراق گرفتیم شما صبر داشته باشید و واکنش منفی نشان ندهید. البته من امیدوارم که خوب بازی کنیم و پیروز شویم، ولی در فوتبال احتمال گرفتن هر نتیجه‌ای ممکن است. به عقیده من بهترین کار این است که با نتایج تیم ملی حرفه‌ای برخورد کنیم.»

قطبی در مورد اینکه چه قولی برای جام ملت‌ها می‌دهد، گفت: «هدف ما قهرمانی است و همیشه برای قهرمانی بازی می‌کنیم ما سعی می‌کنیم از پتانسیل تیم‌مان بهترین استفاده را ببریم ولی اینکه بخواهم قولی بدهم غیرممکن است. در این مدت بارها از قول من گفته‌اند که حتما قهرمان می‌شویم، اما من هیچ وقت چنین قولی ندادم. البته رسانه‌ها تلاش کرده‌اند که با این کلمات بازی کنند برای اینکه به بعضی از اهدافشان برسند. مثلا می‌گویند قطبی پسر رضا قطبی است اما من پسر سید محمد قطبی که معلم بوده هستم. می‌گویند قطبی متولد شیراز است ولی من متولد تهران هستم. می‌گویند قطبی آنالیزور بوده، اما باید بگویم من از چهارده سالگی فوتبال را شروع کرده‌ام و سال‌های زیادی هم مربی بوده‌ام.»

افشین قطبی در مورد اینکه آیا مربیان بزرگ جهان می‌توانند در ایران موفق باشند، گفت: «من به مربیان بزرگ زیادی کمک کرده‌ام که فکر می‌کنم برایشان خیلی سخت باشد که در اینجا کار کنند چون حاشیه در ایران زیاد است و مربی را مجبور می‌کنند که در جمع کردن حاشیه‌ها تمرکز کنند. اغلب مسائلی که اینجا مطرح می‌شود غیر فنی است در صورتی که بهتر است مربیان روی مسائل فنی تیمشان وقت بگذارند شما خبرنگاران هم اگر روی این مسائل تمرکز کنید بهتر است شما نگاه کنید هر وقت تیم‌ها خوب بازی کردند تماشاچیان زیادی به ورزشگاه آمده‌اند چون مردم خیلی خوبی قضاوت می‌کنند. اگر فوتبال جذاب نباشد مردم هم به استادیوم نمی‌آیند و ترجیح می‌دهند بازی‌ها را از تلویزیون ببینند.»

او در پایان با اشاره به اینکه دوست ندارد از کسی خداحافظی کند، گفت: «همیشه خداحافظی سخت است و من قصد ندارم این جلسه را احساسی کنم من همیشه سعی می‌کنم از کسی خداحافظی نکنم، چون کسانی که همدیگر را دوست دارند یادشان در دل هم می‌ماند، البته ممکن است خیلی‌ها من را دوست نداشته باشند و خیلی‌ها در مورد من چیزهای بدی نوشته باشند اما من با هیچ‌کس بد نیستم و هر جا آنها را ببینم با روی باز برخورد می‌کنم فقط امیدوارم که دیدگاه ما همیشه ملی بماند».