بازهم ردپای مورینیو

گروه ورزش- باشگاه اینترمیلان مدتی است با بحران خود ساخته‌اش دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان مربی کنونی و مربی سابق بیشترین سهم را دارند. اینتر با شکست ۲بر۱ مقابل لاتزیو همچنان به روند ناکامی‌های خود با رافا بنیتس ادامه داد. اینتر با این شکست ششم است، ولی در حالتی خاص ممکن است پس از دیدارهای این هفته تا رده نهم هم سقوط کند.

وقتی رکورد شکست‌ناپذیری اینترمیلان در خانه پس از ۳۲ ماه برابر آ.ث میلان شکسته شد، هواداران این تیم قدیمی و پرافتخار متهم ردیف اول این ناکامی را شخص رافائل بنیتس دانستند.

مخلوطی از اشتباهات در سطوح مدیریتی و برنامه‌ریزی، بحرانی را در اینترمیلان ایجاد کرده که بعید است تا مدت‌ها و به راحتی حل شود.

در این میان ۵ دلیل اصلی برای خلق چنین بحرانی به چشم می‌خورد:

۱- جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی: ۱۰ بازیکن اینترمیلان درگیر جام جهانی ۲۰۱۰ بودند و خسته و بدون تعطیلات بلافاصله پس از جام جهانی راهی اردوی تیمشان شدند.

۲- نقل و انتقالات: بسیاری از هواداران بر این باورند که خرید‌های خوب و استانداردی در فصل تابستان صورت نگرفته و رافائل بنیتس نیز به اندازه کافی در این مورد وسواس نداشته است.

بازیکنانی چون کوتینیو، بیابیانی و کاستلاتزی هرگز در حد و اندازه‌های اینتر نبوده و نیستند. اینتر برای خرید این جوانان جویای نام تنها ۸ میلیون یورو هزینه کرد. این در حالی است که اینترمیلان بزرگانی چون بالوتلی، بوردیسو، کارسما، رینکون، خیمنس، فیکور و دامینوتا را از دست داده است.

۳- مصدومیت‌ها: طبق آخرین آمار اعلام شده در ابتدای فصل حداقل ۱۲ بازیکن کلیدی اینترمیلان از مصدومیت رنج می‌بردند و اکنون در فهرست پزشکی اینتر با استناد به سایت رسمی این باشگاه ۳۱ بازیکن آسیب دیده‌اند. در این میان شخص بنیتس و کادر فنی اینترمیلان نیز مقصرند؛ چرا که اکثر کارشناسان علت این آسیب‌دیدگی‌ها را تمرینات غیرمنطقی و بدون برنامه کادر فنی می‌دانند.

۴- تاکتیک‌ها: رافائل بنیتس بازیکنان بسیار بزرگی را زیر دست خود می‌بیند، اما مشکل اینجا است که او هنوز آشفته تاکتیک‌های نهادینه شده توسط مورینیو است. خیلی از بازیکنان همچنان سرگرم پیاده کردن تاکتیک های آموخته شده در زمان مربیگری مورینیو هستند و بنیتس قدرت ایجاد تحول در این موارد را ندارد.

۵- سایه مورینیو: خوزه مورینیو برای اینترمیلان یک پدیده نادر و تکرارناشدنی بود. او نه تنها با اینترمیلان به افتخارات بسیاری دست یافت، بلکه به بازیکنان این تیم نیز اعتماد به نفس عجیبی هدیه کرده بود که در غیابش این مساله به شدت خدشه دار شده است. بازیکنان تحت هدایتگری مورینیو خود را گلادیاتورهای مئاتزا معرفی می‌کردند و این در حالی است که در هفته‌های اخیر همین بازیکنان حتی حوصله صحبت با خبرنگاران را هم ندارند.