فناوری درخدمت فوتبال

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) بررسی‌های خود را روی ۱۳ نوع سیستم خط دروازه (گل-لاین) متفاوت که به داوران در گرفتن تصمیمات دقیق در حین بازی‌ها کمک می‌کند، آغاز کرد. براساس اعلام فیفا، تمامی‌این سیستم‌های پیشنهادی در نشست روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) هیات قانونگذاری مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

«سپ بلاتر» رییس فدراسیون بین‌المللی بعد از اشتباهاتی که در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ روی داد، یکبار دیگر پرونده استفاده از فناوری خط دروازه را برای کمک به داوران باز کرده است.

وی پیش از این از مخالفان سرسخت استفاده فناوری برای کمک به داوران بود و خطاهای انسانی را بخشی از فوتبال می‌دانست.

هیات قانونگذاری فیفا همچنین قرار است استفاده از دو داور اضافه در پشت دروازه‌ها را هم برای کمک به داوران در مورد اتفاقاتی که در محوطه جریمه روی می‌دهد، بررسی کنند.

پیش از این قرار شده بود که استفاده از پنج داور به صورت آزمایشی تا مسابقات لیگ قهرمانان ۲۰۱۲ اروپا ادامه پیدا کند، اما اکنون ممکن است این سیستم به جای فناوری خط دروازه برای تمامی‌مسابقات تصویب شود.

هیات قانونگذاری فیفا (IFAB) با قدمتی ۱۲۴ ساله متشکل از فدراسیون‌های فوتبال انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز و همچنین نمایندگانی از ۲۰۴ فدراسیون عضو فیفا است.

در این هیات هر یک از اعضای فدراسیون‌های بریتانیا یک رای و فیفا ۴ رای دارد. پیشنهاداتی که در این هیات مطرح می‌شوند برای اینکه به تصویب برسند نیاز به شش رای دارند.