مسوولان تیم ملی دست از حاشیه‌پردازی بردارند

بیژن ذوالفقارنسب*

من فقط نیمه اول بازی تیم ملی کشورمان را با تیم کویت دیدم و از جریان بازی به طور کامل آگاه نبودم، اما فکر می‌کنم حتی اگر در این مسابقه‌ها قهرمان می‌شدیم هم هیچ امتیاز بزرگی برای تیم ملی محسوب نمی‌شد. کویت تیمی است که ۱۰ سال است هیچ گونه مقام و موفقیتی کسب نکرده و پس از اینکه عراق این کشور را اشغال کرد، فوتبال این کشور دیگر رشد نکرد و چه در زمینه باشگاهی و چه در زمینه ملی به موفقیتی دست پیدا نکرد.

به نظر من تیم ملی باید راهکارهای جدیدی در پیش بگیرد. ما هنوز تا جام ملت‌های آسیا زمان زیادی در پیش داریم و می‌توانیم نقاط ضعف خود را تا آن موقع برطرف کنیم. هنوز می‌توان به این تیم خوش‌بین بود به شرط این که دیگر دست از حاشیه‌پردازی‌ها برداریم و از این به بعد بازی با تیم‌های بزرگ را در دستور کار خود قرار دهیم. ما باید باز هم از تیم ملی در این مقطع زمانی حمایت کنیم.

تیم ملی تاکنون ۱۰ ، ۱۱ بازی تدارکاتی با تیم‌های نه چندان قوی برگزار کرده که همگی در رنکینگ فیفا از ما پایین‌تر بوده‌اند. حال اینکه سرمربی ما روی این نکته که ۱۰ بازی پشت سر هم را بدون باخت پشت سر گذاشته‌ایم تاکید کند، کار درستی نیست و به نظر من باید دست از این حاشیه‌پردازی‌ها برداشت و تا زمانی که به آغاز جام ملت‌ها باقیمانده مشکلات تیم را برطرف کرد.

در مورد بازی دوستانه ایران و برزیل نیز باید گفت که مطمئنا هیچ کس از ما انتظار ندارد که برزیل را شکست دهیم. این بازی تاثیرات مثبتی روی فوتبال ما در ابعاد بین‌المللی دارد و دیدگاه عمومی را نسبت به فوتبال ما تغییر می‌دهد و از این منظر بازی ایران و برزیل بسیار مهم است.

ما نباید در این بازی به نتیجه فکر کنیم بلکه باید یک بازی شرافتمندانه و با برنامه را انجام دهیم و از ویژگی‌های فوتبال خودمان بهترین استفاده را ببریم تا دنیا جایگاه ما را ببیند و اکنون که ما به جام جهانی نرفته‌ایم، از این طریق این ناکامی را جبران کنیم.

به اعتقاد من ما با اختلاف یک گل به برزیل می‌بازیم؛ چرا که این مسابقه رسمی نیست و بازیکنان برزیل نیز در وضعیتی نیستند که بخواهند تمامی توان خود را برای این بازی بگذارند.

چندی پیش بازی دوستانه‌ای میان آرژانتین و اسپانیا برگزار شد و همه دیدیم که در آن بازی بازیکنان آرژانتین یک حس مبارزه جویی و رقابت قوی را داشتند که به دلیل عملکرد ضعیف‌شان در جام جهانی بود و چون فکر می‌کردند که حیثیت‌شان لکه‌دار شده، با انگیزه فراوان مقابل اسپانیا قرار گرفتند و یک نتیجه عالی را نیز به دست آوردند. اما برزیل اکنون چنین وضعیتی ندارد.

*مربی و کارشناس فوتبال