برای هشتمین بار به کویت باختیم

گروه ورزش- تیم ملی فوتبال ایران در فینال ششمین دوره جام غرب آسیا در حالی ۲-۱ مغلوب کویت شد که این تیم یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال کویت بود. در ترکیب تیم کویت فقط ۲ بازیکن بالای ۲۳ سال حضور داشتند؛ در حالی که تیم ملی تقریبا با بازیکنان اصلی خود در میدان حضور داشت. این هشتمین باخت تیم ملی مقابل کویت در تاریخ بود. ایران در ۳۴ رویارویی خود با کویت ۷ بار به این تیم باخته بود که آخرین بار در سال ۱۳۸۲ با نتیجه ۳-۱ بود. باخت هشتم در حالی اتفاق افتاد که تیم ملی در دو فینال قبلی با کویت این تیم را برده بود: فینال جام ملت‌های ۱۹۷۶ و فینال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸.

متا سفم که باختیم ؛شاید این باخت بازیکنان ما را به خود بیاورد

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران یکشنبه شب پس از شکست برابر کویت در فینال رقابت‌های غرب آسیا در اردن درباره این دیدار و دلایل شکست توضیحاتی به خبرنگاران داد. نکته جالب اینکه پس از این مسابقه برخلاف کلیه دیدارهای بین‌المللی، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نشد.

افشین قطبی گفت: نتیجه ناراحت‌کننده‌ای بود و متاسفیم که نتوانستیم روند پیروزی‌هایمان را در سال ۲۰۱۰ ادامه دهیم و قهرمان این رقابت‌ها شویم. همان‌طور که همه دیدند در این رقابت‌ها علاوه بر کارهای فنی، جسمی و روحی که روی یک تیم می شود، هر تیمی نیاز به کمی شانس هم دارد که متاسفانه تیم ایران برابر کویت به‌ویژه در نیمه اول خیلی بدشانس بود.

وی افزود: کویت در اولین حمله خود به گل نخست و در آخرین دقیقه نیمه با دومین حمله خود به گل دوم دست یافت و این کار ما را بسیار مشکل کرد. تیم کویت بسیار بسته بازی کرد و اتلاف وقت و داوران عرب که هیچ برخوردی با این وقت کشی‌ها نمی‌کردند، باعث شد تیم ما در نیمه دوم هوش و سازماندهی و کار تیمی و نیز نظم و انضباط را از دست بدهد و من بیش از نتیجه، از روش بازی تیم کشورم در نیمه دوم ناراحت هستم.

قطبی ادامه داد: گاهی اوقات شکست‌ها هستند که بزرگ‌ترین پله‌ها برای پیروزی‌های آینده خواهند بود و امیدوارم این شکست برای ما چنین باشد و من مطمئن هستم که این باخت هرچند تلخ، کمک زیادی به ما برای ایجاد انگیزه بیشتر و ساختن یک تیم ملی بی‌نظیر خواهد کرد.

وی در پایان گفت: اولین شکست تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۰ در سیزدهمین بازی شاید بازیکنان ما را که طعم تلخ باخت را فراموش کرده بودند، به خود بیاورد و این تجربه شاید کمک کند برای تلاش بیشتر و دست‌کم نگرفتن دیگر تیم‌های آسیایی.

بازتاب شکست تیم ملی در تلویزیون کویت و الجزیره

شکست تیم ملی فوتبال و از دست دادن جام قهرمانی غرب آسیا در تلویزیون ورزشی کویت و شبکه الجزیره اسپرت بازتاب داشت.

در پایان دیدار فینال جام غرب آسیا نتیجه‌ای به‌دست آمد که باور هیچ کارشناس فوتبال عربی نبود، آن هم باخت تیم ملی ایران در برابر جوانان آینده‌دار کویتی که تکیه کلام شبکه‌های ورزشی عربی منطقه شده بود؛ اما تحقیر تیم ملی ایران در بخش‌های خبری تلویزیون کانال ۳ کویت (کانال ورزشی کویت) و شبکه الجزیره اسپرت یک از همه دردناک‌تر بود. شبکه الجزیره اسپرت یک با شادمانی از پیروزی تیم ملی کویت سخن گفته و در خصوص گل ثانیه‌های پایانی میداوودی گفتند این گل شکست ایران را در فینال جام غرب آسیا آبرومندانه‌‌تر کرد. گلی که تلخی شکست را برای تیم مدعی قهرمانی در این مسابقات کم کرد.

تلویزیون ورزشی کویت نیز گل‌های جوانان تیم ملی کشورش را برزیلی توصیف کرد و با کنایه گفت: ایرانی‌ها آخر همین هفته در حالی به مصاف تیم برزیل می‌روند که از کویت با گل‌های برزیلی پذیرایی شدند. مفسران این تلویزیون تیم ایران را یک تیم تسلیم شده در برابر خواسته‌های تاکتیکی کویت دانستند.

نیل اسپرت نیز باخت ایران به کویت را به دلیل تزلزل دروازه‌بان و خط دفاعی این تیم برشمرد و گفت: خط میانی این تیم نیز توانایی لازم را برای تغییر آهنگ یکنواختی که کویتی‌ها به ایران تحمیل کردند، نداشت.