واردات اسب برنامه‌ها را دچار اشکال کرده است

رییس فدراسیون سوارکاری که برای بررسی وضعیت این رشته ورزشی به قم سفر کرده بود، بعد از نشست مشترک با مسوولان تربیت‌بدنی و هیات سوارکاری استان قم، برای پاره‌ای از مذاکرات در مورد توسعه این رشته با استاندار قم دیدار کرد و خواستار نگاه ویژه به توسعه این رشته ورزشی در استان قم شد. محمدرضا تابش در این جلسه، پیشنهاد احداث کمپ مخصوص سوارکاری در قم را مطرح کرد و بیان داشت:‌ این مهم می‌تواند در زمره برنامه‌های مهم در بخش ورزش در سفر آینده هیات دولت به استان قم قرار گرفته و برای تحقق آن اقدام شود.

همچنین تابش در جلسه مشترک با مسوولان تربیت ‌بدنی و هیات سوارکاری استان قم نیز تصریح کرد: سوارکاری در واقع در دوران گذر از سنت به مدرنیته قرار دارد و تا زمانی که نگاه به این رشته سنتی است، این ورزش برای پیشرفت موانع و مشکلات زیادی دارد. وی ادامه داد: با توجه به این جایگاه مهم و ارزشمندی که سوارکاری و توجه به اسب در فرهنگ و دین ما دارد؛ ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم از نگاه اسلامی و دینی کاری برای این رشته انجام دهیم و این معضل ناشی از نگاه منفی به این رشته است. وی ادامه داد: متاسفانه همه جا تبلیغ می‌کنند که این رشته ورزشی برای اشراف و سرمایه‌داران است؛ در حالی که حضور سرمایه‌داران در هر صنف و شغلی امری طبیعی است و به جای این تفکر باید به این موضوع توجه کنیم که از ثمره ورود سرمایه‌گذار چه منابعی ایجاد می‌شود.

رییس فدراسیون سوارکاری تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر قرنطینه اسب‌ها است که اگر حل شود، هم پرورش‌دهند‌ه‌های اسب می‌توانند وارد کار شوند و هم اینکه می‌توانیم با اسب شخصی در مسابقات مهم داخلی و خارجی شرکت کنیم. وی تاکید کرد: امروزه به اسب دوانی و کورس به عنوان یک صنعت در دنیا نگاه می‌شود و در حالی که این رشته در حال حاضر پنجمین صنعت درآمدزا در دنیا به شمار می‌رود، وظیفه اصلی متوجه مسوولان ما است که برای رشد این رشته ورزش ما را حمایت کنند.

وی با تاکید بر پیگیری فدراسیون سوارکاری نسبت به کنترل واردات اسب افزود: اگر واردات اسب کنترل شود، به توسعه کار ما کمک زیادی می‌کند؛ ولی شرایط فعلی که بر واردات اسب حاکم است بیشتر برنامه‌ها و اهداف ما را دچار مشکل کرده است. تابش ابراز داشت: ما به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که باید نسبت به تقویت اسب‌های بومی و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری در این رشته توجه ویژه داشته باشند؛ ضمن اینکه هر استانی بر اساس قابلیت‌ در این رشته ورزشی میزبان مسابقات مهم نیز خواهد شد.