آیا طلسم 40 ساله می‌شکند؟

برنامه دیدارهای تیم ملی والیبال ایران:

شنبه (۳ مهرماه)

ایران - مصر (ساعت ۱۸:۳۰)

یکشنبه (۴ مهرماه)

ایران - ژاپن (ساعت ۱۸:۳۰)

دوشنبه (۵ مهرماه)

ایران - ایتالیا (ساعت ۲۲:۳۰) گروه ورزش - هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در حالی از امروز در ایتالیا آغاز می‌شود که ایران پس از گذشت ۴۰ سال از نخستین حضورش، هنوز در این مسابقات به پیروزی نرسیده و امیدوار است این بار این طلسم را بشکند. ۶ دهه از برگزاری نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان می‌گذرد. پیکارهای امسال برای هفدهمین بار عرصه رقابت میان برترین‌های ۵ قاره جهان است. فدراسیون بین‎المللی والیبال (FIVB) با همکاری فدراسیون والیبال ایتالیا طی روزهای ۳ تا ۱۸ مهرماه برگزارکننده این دوره از مسابقات قهرمانی مردان جهان خواهد بود. نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان با حضور تنها ۱۰ تیم برگزار شد. این دوره از مسابقات سال ۱۹۴۹ به میزبانی چکسلوواکی برگزار شد و با قهرمانی شوروی سابق به پایان رسید. پس از آن به تدریج بر تعداد تیم‎ها افزوده شد و رقابت میان آنها نظم بهتری گرفت تا اینکه برگزاری مسابقات به صورت هر ۴ سال یکبار و با حضور ۲۴ تیم در تقویم FIVB ثبت شد.

دوره پیشین مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در شرق آسیا و در کشور ژاپن برگزار شد. برزیل در دیدار نهایی لهستان را از پیش‌رو برداشت تا مدافع عنوان قهرمانی مسابقات امسال باشد. پیکارهایی که ایران برای دومین سال متوالی در آن حضور خواهد داشت و قرار است ایتالیایی‌ها در ۱۰ شهر برگزارکننده آن باشند. میلان، تورینو، ورونا، مودنا، تریسته، آنکونا، فلورانس، رم، رجوکالابریا و کاتانیا میزبانان این مسابقات هستند. ضمن اینکه قرار است دیدار نهایی برای تعیین تیم قهرمان در شهر رم برگزار شود.

چهارمین حضور بدون تجربه پیروزی!

سال ۱۹۷۰ والیبال کشورمان نخستین حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کرد. این مسابقات به میزبانی بلغارستان برگزار شد و با عنوان نوزدهمی برای والیبال ایران و البته قهرمانی آلمان شرقی به پایان رسید. والیبالیست‎های ایرانی پس از آن حضوری در عرصه جهانی نداشتند تا مسابقات ۱۹۹۸ ژاپن و قرار گرفتن در رده بیست و سوم. عنوانی که ظاهرا میزبانی ژاپنی‎ها در کسب آن تاثیر گذار بود چون در مسابقات ۲۰۰۶ و دومین میزبانی ژاپنی‎ها برای والیبال کشورمان تکرار شد و امسال تیم ملی والیبال ایران برای چهارمین بار حضور در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه خواهد کرد، بدون آنکه تجربه ای از پیروزی در این مسابقات داشته باشد.

ترکیبی از بازیکنان جهانی و غیرجهانی

حسین معدنی که سرمربیگری در تیم ملی والیبال را با قهرمانی در مسابقات ۲۰۰۸ AVC کاپ آسیا آغاز کرد، ترکیبی ۱۴ نفره از جوانی و تجربه را شکل داده تا با کنار هم قراردادن توانایی‎های هر یک از آنها حضوری متفاوت از والیبال ایران در مسابقات جهانی رقم بزند. ترکیبی که علیرضا نادی، سعید معروف و محمدمحمد کاظم تنها نفرات آن هستند که حضور در پیکارهای جهانی را تجربه کرده‎اند. عادل غلامی، مجتبی عطار، سیدمحمد موسوی عراقی، حمزه زرینی، محسن عندلیب، فرهاد نظری افشار، مهدی مهدوی، آرش کشاورزی، حسام بخششی، عبدالرضا علیزاده و آرش کمالوند بازیکنانی هستند که برای نخستین بار در مسابقات جهانی به میدان می‎روند. سرمربی تیم ملی والیبال در هر بازی ۱۲ نفر آنها را انتخاب خواهد کرد.

حریفان اروپایی، آسیایی و آفریقایی

ایتالیا (میزبان)، مصر(قهرمان آفریقا) و ژاپن (قهرمان آسیا) حریفان تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات ۲۰۱۰ قهرمانی جهان هستند. ایتالیا در دوره پیشین مسابقات جهانی نیز حریف کشورمان بود که موفق به پیروزی شد. البته آخرین تقابل والیبالیست‌های ایران و ایتالیا مربوط به مسابقات انتخابی المپیک پکن می‌شود که با شکست بازیکنان کشورمان همراه بود. همچنین تیم ملی ایران در فینال جام ملت‌های ۲۰۰۹ آسیا مغلوب ژاپن شد، اما آخرین دیدار دو تیم در چارچوب مسابقات جایزه بزرگ برگزار شد که طی آن نماینده کشورمان نتیجه را واگذار کرد، در حالی که در جریان همین رقابت‌ها موفق به شکست مصر شد. مصری که دوبار در رقابت‌های انتخابی لیگ جهان، ایران را شکست داده بود. تیم ملی ایران امیدوار است با شکست یکی از این تیم‌ها به نخستین پیروزی خود در مسابقات جهانی دست یابد.

گروه‌بندی ۲۴ تیم شرکت کننده

نمایندگان آسیا (۴ تیم)، آفریقا (۳ تیم)، اروپا (۹ تیم)، آمریکای شمالی (۵ تیم) و آمریکای جنوبی (۳ تیم) تیم‎های شرکت کننده در مسابقات والیبال ۲۰۱۰ قهرمانی جهان هستند. این تیم‎ها دیدارهای مقدماتی خود را در ۶ گروه برگزار می‎کنند، و در پایان مرحله مقدماتی از هر گروه ۳ تیم به دور دوم صعود می‎کنند. تیم ملی ایران که دیدارهای مقدماتی خود را در استادیوم ۱۱۲۰۰ نفری مدیولانوم فوروم میلان برگزار می‎کند در صورت اول یا دوم شدن در گروه A دیدارهای دور دوم را در شهر کاتانیا دنبال خواهد کرد. اما در صورت سوم شدن در میلان می‎ماند تا به مصاف تیم اول گروه E و دوم گروه D برود.

قهرمان آفریقا اولین حریف

تیم ملی کشورمان نخستین دیدار خود در مسابقات قهرمانی جهان را امروز مقابل مصر، قهرمان آفریقا برگزار می‌کند.