درها باز است حتی برای کریمی‌و کعبی

نکونام توانست خودش را به عنوان کاپیتانی برجسته اثبات کند

گروه ورزش - تیم ملی ایران با مربیگری افشین قطبی در حالی از حضور در نوزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی بازماند که تنها هشت دقیقه تا حضور در این رقابت‌ها فاصله داشت، اما یک گل تساوی بخش از سوی پارک جی سونگ سبب شد تا این تیم از حضور در آفریقای جنوبی بازبماند. بر پایه این گزارش، این یک اتفاق تلخ بود اما قطبی به جای اینکه افسوس بخورد روی تیم ملی ایران تمرکز کرده و ۶ بازی دوستانه در سال ۲۰۱۰ را با پیروزی پشت سر گذاشته است. پیروزی مقابل چین و کره‌جنوبی از جمله این پیروزی‌ها است. هدف تازه این مربی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است. مربی ۴۶ ساله تیم فوتبال ایران گفت‌وگویی را با سایت فیفا انجام داده که می‌خوانید:

ارزیابی شما از پیشرفت‌های تیم ملی در یک سال گذشته چیست؟

تیم ایران دوره‌ای گذرا را پشت سر گذاشته است. با استفاده از بازیکنان بااستعداد و تازه وارد زیاد در کنار چند چهره قدیمی‌ می‌خواهیم تیمی ‌بسازیم که باز هم جزو بهترین‌های آسیا باشد. اکنون سازماندهی خط دفاع تیم بهتر از گذشته است و منظم‌تر بازی می‌کند. این وضعیت بهبود‌یافته در تیم سبب شد در کنار دسترسی به سرعت و قدرت تهاجمی‌بیشتر، بتوانیم نتایج خوب اخیر را کسب کنیم.

تیم ملی ایران چهره کاملا متفاوتی نسبت به تیمی ‌که در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ ظاهر شد، پیدا کرده است. بسیاری از قدیمی‌ها جا را برای

تازه‌ واردان باز گذاشتند.

پس از آنکه در آخرین مرحله مقدماتی جام‌جهانی گذشته تنها ۸ دقیقه با حضور در این پیکارها فرصت داشتیم و بعد این فرصت را از دست دادیم، ‌زمان خیلی خوبی پیدا کردیم تیمی‌ جدید را از نو بسازیم. اکنون به لطف خون تازه‌ای که به تیم تزریق شده، در هر پست دو بازیکن داریم و تیم ترکیبی معقول از تجربه و جوانی است. اینک میانگین سنی کمتر از ۲۵ سال شده است.

علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا مدت‌های مدیدی فرمانده تیم ملی بودند. اکنون چه بازیکنی می‌تواند جانشین این بزرگان شود؟

ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانند به اشکال مختلف فرماندهی تیم ملی را برعهده گیرند. به خصوص جواد نکونام توانسته خودش را به عنوان کاپیتانی برجسته اثبات کند. او برای تیم در داخل و خارج از میدان یک الگوی واقعی است.

شما می‌خواهید فاتح جام‌ملت‌‌های آسیا در قطر شوید. فکر می‌کنید فوتبال ایران از چنین شانسی برخوردار است که خون تازه‌ای به شریان‌های آن دمیده شود؟

صد البته بله. فوتبال در ایران نقش بسیار مهمی ‌دارد و درصورت کسب عنوان قهرمانی، برای هر ایرانی و کل جهان شور و شوق بسیاری دربر خواهد داشت.

آیا بازیکنانی مثل علی کریمی ‌و حسین کعبی این شانس را دارند که به تیم ملی اضافه شوند؟

درهای تیم ملی به روی همه بازیکنان آماده، منظم و با روحیه تیمی ‌بالا،‌ ‌باز است.

پس از مسابقات جام ملت‌های آسیا،‌ مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل از راه خواهد رسید. چگونه می‌خواهید تیم‌تان را آماده حضور در این پیکارها کنید؟

ما الان هر بازی که انجام می‌دهیم، در راستای آماده‌سازی برای جام‌جهانی ۲۰۱۴ است. پس از این حیث کارمان را از مدت‌ها قبل شروع کرده‌ایم. امیدواریم کسب عنوان قهرمانی در جام ‌ملت‌ها بتواند به فوتبال کشور اعتماد به نفس لازم را ببخشد که توان حقیقی و کیفیت واقعی خود را عیان کند.