وداع شیرین با جام جهانی بسکتبال

عکس: ایسنا

صحنه‌هایی از بازی تیم ملی بسکتبال کشورمان با تیم ملی آمریکا که به برد تیم آمریکا منجر شد

تیم ملی بسکتبال ایران در اولین حضور خود در رقابت‌های جام جهانی با قرار گرفتن در رده نوزدهم با مسابقات خداحافظی کرد. تیم ملی ایران اولین حضور خود را در شانزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی بسکتبال تجربه کرد و با تیم‌های برزیل، آمریکا، اسلوونی، کروواسی و تونس در گروه B قرار گرفت.

هر چند که قبل از آغاز رقابت‌ها تمام کارشناسان بسکتبال و نزدیکان به تیم ملی صعود از این گروه را بسیار دشوار می‌دانستند، اما عملکرد بسکتبالیست‌های ایران در برابر تیم‌های صاحب قدرت بد نبود. البته این نکته نباید به فراموشی سپرده شود که تیم ملی ایران در نبود دو بازیکن موثر خود پا به این رقابت‌ها گذاشت.

رویارویی با قهرمان جهان در اولین گام

بسکتبالیست‌های ایرانی در حالی به مصاف برزیل رفتند که این تیم با ۲ قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و کسب ۲ عنوان سومی عملکرد درخشانی در این رقابت‌ها داشته است. تیم ملی کشورمان با توجه به اولین حضور خود درجام جهانی در اولین بازی خود بازی قابل قبولی ارائه داد و درنهایت با نتیجه ۸۱ بر ۶۵ شکست خورد.

شکست در گام دوم مقابل کروواسی

بسکتبالیست‌های ایران در ابتدای این دیدار اسیر تجربه بازیکنان کروواسی شدند و کوارتر اول و دوم را به ترتیب با نتایج (۲۲-۱۳) و (۲۲-۱۱)

واگذار کردند، اما در نیمه دوم این بازیکنان ایران بودند که با ارائه یک بازی منطقی توانستند ۱۶ بر ۹ به برتری دست یابند و امتیازهای از دست رفته را جبران کنند، اما در کوارتر چهارم بار دیگر کرووات‌ها با بازیکنان با تجربه خود توانستند با نتیجه ۲۲ بر ۱۴ به برتری دست یابند و در پایان ۷۵ بر ۵۴ تیم بسکتبال ایران را شکست دادند.

نخستین پیروزی جهانی بسکتبال ایران برابر تونس

شاگردان ماتیچ که در دو بازی گذشته برابر تیم‌های قدرتمند برزیل و کروواسی نتیجه را واگذار کرده بودند، در این دیدار به دنبال کسب پیروزی برابر تونس بودند بسکتبالیست‌های تونسی با وجود تلاش و جدیت فراوان در پایان (۷۱-۵۸) شکست را پذیرفتند و تیم ایران توانست در اولین حضور خود در جام جهانی نخستین پیروزی جهانی را کسب کند.

شکست ایران مقابل آمریکا

ایران در چهارمین دیدار به مصاف آمریکایی رفت که دارای ستاره‌های بزرگ بسکتبال است و در هر چهار کوارتر به ترتیب با نتایج (۱۹-۱۳)، (۲۴-۱۵)، (۱۹-۱۱) و (۲۶-۱۲) بازی را واگذار کرد و در پایان با نتیجه ۸۸ بر ۵۱ سومین شکست خود را تجربه کرد.

ایران با شکست مقابل اسلوونی به کار خود پایان داد

بازیکنان ایران در این دیدار نمایش نسبتا مطلوبی از خود ارائه کرده و تنها با اختلاف ۵ امتیاز بازی را به حریف واگذار کردند.

ایران در کوارترهای اول، دوم و سوم با نتایج (۱۹-۶)، (۲۸-۲۳)، (۲۴-۱۱) بازی را واگذار کرد و در کوارتر چهارم با نتیجه ۲۶ بر ۱۳ حریفش را شکست داد که این کوارتر تنها از اختلاف امتیازات نتیجه پایانی کاسته و نتوانست مانع از شکستی دیگر در کارنامه ایران شود و در پایان ایران با نتیجه ۶۵ بر ۶۰ بازی را واگذار کرد.

تیم ملی ایران در پایان دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی در ۱۵ کوارتر شکست را پذیرفت و ۴ کوارتر را به سود خود به پایان رساند و در یک کوارتر نیز به تساوی رسید و در مجموع با ۴ شکست و یک پیروزی در بین ۲۴ تیم حاضر رده نوزدهم را به خود اختصاص داد و پرونده خود را در جام جهانی بست.

حدادی در جمع برترین‌های جهان

در پایان مرحله اول لوئیس اسکولا بازیکن تیم ملی آرژانتین با ۱۴۵ امتیاز و میانگین ۲۹ امتیاز در هر بازی عنوان امتیاز‌آورترین بازیکن را به خود اختصاص داد.

کریک پنی از نیوزیلند با ۱۲۷ امتیاز و میانگین ۴/۲۵ در هر بازی در رده دوم قرار گرفت و جیانلی یی از چین با ۱۱۲ امتیاز و میانگین ۴/۲۲ در هر بازی عنوان سوم را به خود اختصاص داد.

حامد حدادی سنتر تیم ملی ایران با کسب ۱۰۰ امتیاز و میانگین ۲۰ امتیاز در هر بازی در رتبه چهارم قرار گرفت.

در بخش ریباند نیز جیانلی یی از چین با میانگین ۸/۹ ریباند در هر مسابقه عنوان برترین بازیکن را در این قسمت کسب کرد و ارسان الیاسوا از ترکیه با میانگین ۹ ریباند در هر بازی در مقام دوم ایستاد و حامد حدادی با میانگین ۶/۸ در هر مسابقه عنوان سومی را به خود اختصاص داد.