ویمبلی ‌٥/١ میلیارد دلار ارزش دارد

در جهان ورزش استادیوم از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و شاید به همین دلیل بوده که برخی کشورها با صرف هزینه‌های میلیاردی اقدام به ساخت استادیوم‌های ورزشی کرده‌اند. بر اساس آخرین بررسی‌های اقتصادی انجام شده، برخی از باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی متمول جهان با صرف میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری اقدام به ساخت استادیوم‌های اختصاصی کرده‌اند. البته در مواردی نیز شرکت‌ها و گروه‌های غیرورزشی اقدام به ساخت استادیوم‌های گران‌قیمت کرده‌اند تا در کنار کسب شهرت بتوانند از عواید حاصل از فروش بلیت نیز به سود هنگفتی دست پیدا کنند.این استادیوم‌های بسیار مجلل علاوه بر اینکه گنجایش تماشاگر قابل توجهی دارند، در بسیاری از موارد به نماد اصلی یک باشگاه ورزشی نیز تبدیل شده‌اند.

ساخت یک استادیوم بزرگ ورزشی دارای جنبه‌های مختلف اقتصادی و تکنیکی است.

در زیر با ۱۰ ورزشگاه گران‌قیمت جهان آشنا می‌شوید:

۱ - استادیوم ویمبلی، لندن، انگلستان، ۵/۱ میلیارد دلار

مالک این استادیوم اتحادیه فوتبال انگلیس است. در این استادیوم ورزش‌هایی مانند فوتبال، راگبی و فوتبال آمریکایی انجام می‌شود. گنجایش تماشاگران فوتبال در این استادیوم به ۹۰ هزار نفر می‌رسد. در این استادیوم کنسرت‌های موسیقی هم برگزار می‌شود.

۲ - استادیوم المپیک، مونترال، کانادا، ۴/۱ میلیارد دلار

مالک این استادیوم دولت کبک درکانادا است. در این استادیوم ورزش‌هایی مانند بیسبال و فوتبال انجام می‌شود. ظرفیت تماشاگران فوتبال در این استادیوم بیش از ۶۶ هزار نفر است. در این استادیوم نیز کنسرت موسیقی نیز برگزار می‌شود.

۳ - مدیسون اسکوآر گاردن، نیویورک، آمریکا، ۱/۱ میلیارد دلار

مالک این استادیوم شرکت مدیسون اسکوآر گاردن است. در این استادیوم ورزش‌هایی مانند هاکی روی یخ، بسکتبال، بوکس و کشتی انجام می‌شود.

۴ - استادوفرانس، پاریس، فرانسه، ۹۷۴ میلیون دلار

مالک این استادیوم کنسرسیوم استادوفرانس است. ظرفیت این ورزشگاه به ۸۰ هزار نفر می‌رسد. فینال جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در این استادیوم برگزار شد.

۵ - راجر سنتر، تورنتو، کانادا، ۹۳۰ میلیون دلار

مالک این استادیوم شرکت ارتباطات راجرز است. در این استادیوم ورزش‌هایی مانند بیسبال، فوتبال کانادایی، فوتبال آمریکایی، بسکتبال و کشتی انجام می‌شود.

۶ - استادیوم امارات، لندن، انگلستان، ۷۷۰ میلیون دلار

مالک این ورزشگاه باشگاه آرسنال است. ظرفیت این استادیوم به بیش از ۶۰ هزار نفر می‌رسد.

۷ - سولجر فیلد، شیکاگو، آمریکا، ۷۱۴ میلیون دلار

مالک این استادیوم شهرداری شیکاگو بوده و ظرفیت آن به ۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد. این ورزشگاه در جریان مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ مورد استفاده قرار گرفت.

۸ - استادیوم لوکاس اویل، ایندیناپولیس، آمریکا، ۶۷۵ میلیون دلار

مالک این استادیوم شرکت استادیوم و ساختمانی ایندیانا و کانونشن است. ظرفیت این استادیوم که در آن ورزش‌های فوتبال و بسکتبال انجام می‌شود، در بالاترین سطح به بیش از ۷۰ هزار نفر می‌رسد.

۹ - سافکو فیلد، ‌سیاتل، ‌آمریکا، ‌۶۵۶ میلیون دلار

مالک این استادیوم شرکت استادیوم

واشنگتن - کینگ کانتی است. ظرفیت این استادیوم در بالاترین سطح به حدود ۴۷ هزار نفر می‌رسد. در این استادیوم نیز ورزش‌های بیسبال و فوتبال انجام می‌شود.

۱۰ - استادیوم ANZ، سیدنی، استرالیا، ۶۲۴ میلیون دلار

مالک این استادیوم گروه استادیوم استرالیا است. ظرفیت این استادیوم به ۸۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد. این استادیوم در جریان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی مورد استفاده قرار گرفت.