هدف جام‌جهانی آینده است، نه قهرمانی آسیا

رییس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه خواسته بزرگ این فدراسیون ساختن تیمی‌قدرتمند برای حضور در جام جهانی آینده است نه قهرمانی در آسیا گفت: برای رسیدن به این مهم باید همه از برنامه‌ها و کادر فنی تیم ملی حمایت کنند. علی کفاشیان که در تمرین صبح دیروز تیم ملی حضور داشت، درباره وقایع اخیر تیم ملی، برنامه‌ها و اهداف آینده صحبت‌هایی کرد که گزیده‌اش را می‌خوانید:

بعد از اردوی اتریش قصد داشتیم با تیم اوکراین بازی کنیم؛ اما شرایط این دیدار فراهم نشد و در نهایت با ارمنستان به توافق رسیدیم که این دیدار می‌تواند برای هماهنگی بازیکنان مفید باشد. پیش از رویداد بزرگ جام ملت‌ها چندین دیدار تدارکاتی دیگر و حضور در تورنمنت غرب آسیا را برای تیم ملی در نظر گرفته‌ایم که ملی‌پوشان می‌توانند با این شرایط به خوبی خود را برای حضور در این رقابت‌های آسیایی آماده کند. ما نظارت خاصی بر نحوه تمرینات و مسابقات تیم ملی خواهیم داشت تا با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، تیمی ‌با قدرت را روانه مسابقات جام ملت‌های آسیا کنیم.

شاید تیم ارمنستان سنخیتی با تیم‌های همگروه ما در جام ملت‌های آسیا نداشته باشد؛ اما این تیم اروپایی می‌تواند به تیم ملی ما کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بهتر پیدا کند. البته کادر فنی تیم ملی بازی‌های دیگری بهتر از ارمنستان را خواسته بودند؛ اما شرایط لازم برای انجام دیدار تدارکاتی با این تیم‌ها فراهم نشد.

باشگاه‌ها باید در تصمیمات کمیته فنی مشارکت کنند، زیرا یک هفته پیش از زمان برگزاری مسابقه اعتراض صحیح نیست. ما وقتی برنامه‌ای را تدوین می‌کنیم چه درست و چه غلط باید اجرا شود. این درست نیست که یکی دو هفته قبل از یک بازی در خصوص زمان آن انتقاد کرد. ما دو سه ماه قبل برنامه این بازی را تدوین کرده بودیم و زمانی که قرارداد برگزاری بازی منعقد شده است، نمی‌توانیم آن را کنسل کنیم. باز هم می‌گویم چه به سود و چه به ضرر باشگاه‌ها باشد، بازی‌هایی که کمیته فنی برای تیم ملی تصویب می‌کند، برگزار خواهد شد.

(در جواب پرویز مظلومی‌که مدعی شده است: قطبی تنها نظر خودش را قبول دارد و به نظر اعضای کمیته فنی اهمیتی نمی‌دهد) این حرف آقای مظلومی‌را قبول ندارم. به طور مثال بین تیم امید و بزرگسالان در خصوص استفاده از بازیکنان اختلافی وجود داشت و در شرایطی که قطبی می‌گفت بازیکنان امید باید در اختیار تیم بزرگسالان باشند، ما حرف او را قبول نکردیم و اولویت را به حضور این بازیکن در تیم امید دادیم.

(در دفاع از افشین قطبی که گفته است، بهترین بازیکن جهان هم اگر بی‌نظمی ‌کند در تیمش جایی ندارد) نظم و انضباط لازمه تیم است و ما هم نمی‌توانیم نظر قطبی را نادیده بگیریم. البته بازیکنان باید بدانند کجا حرف زده و باید در خصوص چه مسائلی صحبت کنند؛ اما در مجموع باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که روحیات همه بازیکنان یکسان نیست و همیشه با تشویق و تنبیه براساس روحیات بازیکنان می‌توان یکسری از مشکلات را برطرف کرد.

کادر فنی در انتخاب بازیکنان مختار است و ما در چنین مسائلی دخالت نمی‌کنیم این شایعه را هم که به توصیه سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال، قطبی، علی کریمی‌ را از تیم ملی خط زده است، قبول ندارم. ما هیچ توصیه‌ای نه شنیده و نه کرده‌ایم. اگر صحبتی هم شود به عنوان مشورت است؛ اما در نهایت مربی تیم ملی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

قطعا از قطبی در جام ملت‌ها حمایت می‌کنیم و حتی تیم ملی را تقویت خواهیم کرد. هدف ما این است که بتوانیم تیم ملی موفقی در جام ملت‌ها داشته باشیم. الان همه یکپارچه شده‌ایم و حتی در جلسه هیات رییسه هم حمایت کامل خود از قطبی را اعلام کردیم.

(درباره صحبت‌های سعیدلو که گفته است: تیم ملی باید در جام ملت‌ها قهرمان شود) این خواسته بحق و درست است. ما توانایی آن را داریم و باید هدف‌مان این باشد. تمام برنامه‌های ما هم برای موفقیت تیم ملی در جام ملت‌ها صورت می‌گیرد. البته قهرمانی در آسیا خواسته بزرگ ما نیست، بلکه ما باید تیم قدرتمندی تشکیل دهیم که در جام‌جهانی بعدی بتواند به مراحل بالایی صعود کند. تیم‌های ما در آسیا این توانایی را دارند که یک سر و گردن بالاتر از تیم‌های دیگر باشند. ما باید با برنامه‌ریزی به این خواسته اصلی خود برسیم، زیرا توانایی آن را داریم.