استقلال و مانع سختی به نام میثاقیان

فصل دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران که آغاز هیجانی جدید را به همراه خواهد داشت از امروز (دوشنبه) با برگزاری چهار دیدار آغاز خواهد شد و در روز سه‌شنبه با پیگیری ۵ دیدار دیگر به پایان می‌رسد. دهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که در این فصل برای اولین بار سازمان لیگ، برنامه کامل نیم فصل را همراه با تاریخ هر هفته به باشگاه‌ها اعلام کرده است، اما موضوعی که باعث شده این اتفاق خوشایند از سوی باشگاه‌های لیگ برتری نادیده گرفته شود، تعطیلی‌های بیش از حد معمول و بعضا طولانی در برنامه لیگ امسال است که باعث شده تیم‌ها برای آماده نگه داشتن بازیکنانشان در طول فصل با نگرانی‌های زیادی مواجه شوند. با این حال ۹ بازی هفته اول لیگ برتر در فصل ۹۰-۸۹ به این ترتیب است: دوشنبه ۴ مرداد ۸۹

‌ شهرداری تبریز - استقلال تهران، ساعت ۱۷ و ۳۰

آبی‌پوشان پایتخت باید در نخستین بازی خود که دیدار افتتاحیه لیگ دهم خواهد بود، میهمان تیم تازه لیگ برتر شهرداری تبریز باشند. آنها که در این فصل بار دیگر علی فتح‌الله‌زاده را به عنوان همه کاره باشگاه در کنار خود می‌بینند قصد دارند با سرمربیگری پرویز مظلومی فوتبال جدیدی را به هواداران نشان دهند. واقعیت امر این است که اگر استقلالی‌ها کمی دیرتر دست به کار شده بودند ممکن بود عطای حضور موفق در لیگ را هم به لقایش ببخشند؛ چرا که تا یک مقطع زمانی نه سرمربی داشتند، نه مدیرعامل و نه حتی هیات مدیره! اما با آمدن فتح‌الله‌زاده کارهای استقلال دوباره رونق گرفت. اما شهرداری تبریز که پس از تراکتورسازی نماینده دوم تبریز در لیگ برتر محسوب می‌شود و نوید یک فصل پرتماشاگر دیگر را در این شهر به لیگ می‌دهد تحت هدایت اکبر میثاقیان قطعا حریف سختی برای استقلال در زمین خود خواهد بود. فرهاد مجیدی و مجتبی جباری غایبان استقلال در این بازی خواهند بود.

‌ فولاد خوزستان - استیل‌آذین، ساعت

۲۰ و ۴۵

ستاره‌های پرشمار و اسمی استیل‌آذین باید در اولین آزمایش مهم و رسمی خود در خانه شاگردان مجید جلالی به میدان بروند. سرمربی جدید استیل‌آذین که سابقه قهرمانی در لیگ چین را دارد، چند هفته‌ای بیشتر نیست که تیم را از افشین پیروانی تحویل گرفته و باید دید مربی‌ که در ابتدا قرار بود افرادی چون رایکارد و دنیزلی بر جایگاه او بنشینند با موجی از ستارگان پا به سن گذاشته و جوان فوتبال ایران چه عملکردی از خود بر جای خواهد گذاشت. شاید با وجود این بازیکنان انتظار قهرمانی از استیل آذین چندان نامعقول نباشد. در آن سوی میدان نیز مجید جلالی با بستن تیمی جوان و یک دست قصد دارد نیم نگاهی به کسب رتبه‌های بالایی جدول داشته باشد.

‌ ذوب آهن اصفهان - پیکان قزوین، ساعت ۱۹ و ۳۰

شاگردان ابراهیم‌زاده پس از چند سال حضور پیاپی در کورس قهرمانی دوست ندارند این بار نیز دست‌شان از عنوان اول دور باشد. هر چند به نظر می‌رسد یک بار قهرمانی حق با ثبات‌ترین تیم لیگ در چند سال اخیر بوده است. محمد احمدزاده اما در آن سوی میدان پس از اینکه نتوانست آخرین نماینده شیراز در لیگ برتر را از خطر سقوط نجات دهد کنترل فرمان پیکان را در دستان خود گرفته و گفته است که طی راهی که با پیکان طی می‌کند سری به انزلی نخواهد زد.

‌ پاس همدان - مس کرمان، ساعت ۱۸

یکی از دو نماینده فوتبال ایران در مرحله یک هشتم جام باشگاه‌های آسیا که پس از یک فصل نه چندان خوب و دست و پنجه نرم کردن با خطر سقوط سکان هدایت خود را به صمد مرفاوی سپرده باید در نخستین بازی خود به مصاف حریف همدانی خود در این شهر برود. شاگردان مدیر روستا که تیمشان در فصل نقل و انتقالات بسیار کم سروصدا و آرام کار کرده بود می‌خواهند نخستین پیروزی را در خانه خود تقدیم هوادارانشان کنند.

سه‌شنبه ۵ مرداد

‌ سایپا کرج - صبا قم، ساعت ۱۸ و ۱۵

با شروط خاصی که باشگاه سایپا برای انتقال کریم انصاری فرد به پرسپولیس گذاشته بود مشخص شد که محمد مایلی کهن در این فصل روی بازیکنان جوان خود حساب ویژه‌ای باز کرده است. شاگردان مایلی‌کهن پس از شکست برابر تیم ملی امید در فینال جام ولایت در نخستین بازی خود در فصل جدید باید به مصاف صبای قم بروند که این بار محمود یاوری را روی نیمکت خود می‌بیند و امید دارد با حضور علیرضا نیکبخت در تیمش به مانند گذشته جایی در میانه‌های جدول برای خودش دست و پا کند.

‌ ‌ راه‌آهن - سپاهان، ساعت ۱۷ و ۴۵

قهرمان فصل گذشته لیگ باید در نخستین پیکار برای دفاع از عنوانشان رودرروی راه‌آهن قرار بگیرند. امیر قلعه‌نویی، تنها مربی‌ای که با دو تیم مختلف لیگ برتر را فتح کرده پس از اینکه به توصیه دوست خود، تیمش را به اردوی همیشگی ترکیه برد و در آخرین بازی تدارکاتی نیز با ۶ گل حریف دسته دومی خود را در هم کوبید، در پی این است که بازی‌های خوب و پرگل سپاهان در فصل قبل را تکرار کند و ثابت کند که در ایران هم یک تیم می‌تواند دو سال متوالی قهرمان لیگ شود.

‌ ‌ ملوان انزلی - نفت تهران، ساعت ۱۸ و ۱۵

ورود نفت تهران به لیگ برتر مصادف شد با بازگشت حسین فرکی پس از چند سال به سطح اول فوتبال کشور. گرچه مدیران نفت به دنبال ابقای نادر دست نشان در پست سرمربیگری تیم‌شان بودند، اما انگار استعلامی که از فدراسیون کردند این اجازه را به آنها نداد. به هر حال تماشای مصاف دو اندیشه کاملا متفاوت فوتبال ایران که یک سوی آن حسین فرکی مربی سابق تیم‌ ملی و دستیار برانکو و سوی دیگر آن محمد پورغلامی مربی جوان کشور است خالی از لطف نخواهد بود.

‌ پرسپولیس - تراکتور سازی، ساعت

۱۹ و ۴۰

بدون شک حساس‌ترین دیدار هفته اول لیگ جدال دو تیم سرخپوش و پرطرفدار کشور خواهد بود. در این فصل اتفاقی جدید برای پرسپولیس افتاد و آن این است که پس از چند سال برای

اولین بار مربی فصل قبل سرخپوشان تیم جدید آنها را می‌بندد و این یعنی دیگر عدم ناکامی را نمی‌توان به یارگیری مربی قبلی نسبت داد و این بار همه چیز برای علی دایی آماده است تا با تیمی که خود بسته و ساخته است و بازیکنانی که جذب کرده است، از حیثیت احتمالا پرطرفدارترین تیم در سه جام مختلف دفاع کند. هر چند پرسپولیس در بازی اول میزبان است، اما حریفش تیم قدر و البته پرطرفداری است که هوادارانش مطمئنا در تهران هم تیمشان را تنها نمی‌گذارند.

‌ ‌ شاهین بوشهر - صنعت نفت آبادان، ساعت ۲۰ و ۳۰

نخستین نمایش رسمی شاهینی‌ها تحت هدایت حمید استیلی در برابر تیمی خواهد بود که کمترین زمان آماده‌سازی را در میان تیم‌های لیگ برتری داشته و تا آخرین لحظات نیز به دنبال به تعویق انداختن این بازی بود. حمید استیلی این بار در بوشهر زمان کافی برای نشان دادن خود دارد و از اخراج‌های ناگهانی و پایان فصلی که فقط در باشگاه استیل آذین اتفاق می‌افتد مصون است. فوتبال‌دوستان آبادانی نیز که تیمشان پس از مدتی دوباره به لیگ برتر صعود کرده دوست ندارند به سادگی به لیگ یک بازگردند و می‌خواهند با مربی برزیلی خود همچنان برزیل ایران بمانند.