گزارش قطبی از بازی‌های جام جهانی

آنکه پاسخگوی موفقیت یا ناکامی تیم‌ ملی است، سرمربی است

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: مانند هر بازیکن و مربی‌ای از این که تیم ملی فوتبال کشورم در جام جهانی حضور نداشت، ناراحت و متاثر بودم. افشین قطبی در حاشیه نشست دیروز کمیته فنی فدراسیون فوتبال با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در ۱۸ روزی که در آفریقای جنوبی بودم ۱۱ بازی جام جهانی را از نزدیک تماشا کردم. تمامی ‌دیدارهای تیم‌های کره‌شمالی و کره جنوبی و استرالیا را از نزدیک دیدم. همچنین دو بازی آفریقا و اروگوئه و پرتغال و اسپانیا را نیز از نزدیک تماشا کردم.

وی در ادامه افزود: برای من مهم بود مسابقات تیم‌های آسیایی را از نزدیک تماشا کنم و با شکل بازی آنها در جام جهانی آشنا شوم. به عقیده من تیم‌های ژاپن و کره جنوبی در مسابقات جام جهانی عملکرد مناسبی داشتند. تیم استرالیا نیز بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشت و با بدشانسی از دور مسابقات حذف شد. با اخراج دو بازیکن اصلی‌اش در دیدار با آلمان و غنا نتیجه را واگذار کرد و مقابل صربستان هم به برتری رسید. در کل استرالیا نماینده‌ای شایسته برای فوتبال آسیا بود.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به جذابیت‌های مسابقات جام جهانی افزود: در جریان مسابقات جام جهانی بسیار غمگین بودم از این که تیم ما در فاصله هشت دقیقه فرصت حضور در این مسابقات را از دست داد. من در سه جام جهانی گذشته داخل سه تیم بودم و از این که در این جام جهانی تیمی‌نداشتم، بسیار غمگین بودم. اما حضور در جام جهانی آفریقای جنوبی جذابیت‌های خاص خود را نیز برای من داشت و من دیدم که هواداران چطور به سختی خود را به ورزشگاه‌ها می‌رسانند و تیم‌های خود را حمایت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: چیزی که برای من در آفریقای جنوبی بسیار جالب بود این که مردم آفریقا با رنگ‌ها و نژادهای مختلف یک‌رنگ بودند. مردم آفریقا به خود افتخار می‌کردند از اینکه میزبان جام‌جهانی بودند و تیم ملی کشورشان را یک صدا فریاد می‌کردند. آنها حتی با این که تیم ملی کشورشان از دور رقابت‌های جام جهانی خیلی زود حذف شد و اتفاقی بی‌نظیر با حذف میزبان رقابت‌ها رقم خورد، دست از حمایت و پشتیبانی از بازیکنان و مربی تیم ملی خود نکشیدند. مردم آفریقای جنوبی نشان دادند که مردمی ‌باروحیه و با پتانسیل بالایی هستند. به عقیده من آفریقای جنوبی یکی از بهترین و زیباترین کشورهای دنیا است.

وی با اشاره به اینکه برپایی اردوهای مختلف و برگزاری دیدارهای دوستانه تیم ملی را در راه آماده‌سازی برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند، در خصوص آینده تیم‌های آسیایی و حضور آنها در جام ملت‌های ۲۰۱۱ گفت: استرالیا به احتمال فراوان با یک مربی جدید تغییر نسل خواهد داد و با نفراتی جدید در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا می‌کند. کره‌جنوبی با تغییر مربی به احتمال زیاد با همان نفرات جام جهانی به قطر خواهد آمد. ژاپن هم مانند کره جنوبی عملکرد موفقیت‌آمیزی در مسابقات جام جهانی داشت و به احتمال فراوان تغییر زیادی نیز در این تیم اعمال نخواهد شد. کره‌شمالی هم فکر نمی‌کنم با تیم متفاوت از آنچه در جام جهانی به میدان آمد در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: ما باید تیم خود را بسازیم و در ماه‌های پیش رو

علاوه بر کسب اطلاع از وضعیت حریفان روی نقاط ضعف و قوت خود کار کنیم.

قطبی در پاسخ به این پرسش که آیا فقط شما در ناکامی تیم ملی نقش داشتید و مربیان و دیگر مسوولان فدراسیون هم در عدم صعود تیم ملی به جام جهانی نقش داشتند، گفت: من در هر پستی که بر می‌دارم سعی می‌کنم تمام بار مسوولیت را بر دوش خودم بگیرم. با اینکه اعتقاد دارم برای موفقیت تیم ملی باید همه مردم به نوعی خود را مسوول بدانند و برای موفقیت تیم کمک کنند، اما در نهایت آن شخصی که باید پاسخگوی موفقیت و ناکامی‌ تیم باشد شخص سرمربی است.

وی با تاکید بر اینکه اردوی تیم ملی در اتریش قطعا برپا خواهد شد، افزود: در فاصله شش ماه مانده به آغاز جام ملت‌های آسیا، می‌توانیم با حضور تعداد زیادی از بازیکنان تیم علاوه بر برگزاری تمرینات مناسب، دیدارهای دوستانه خوبی نیز انجام دهیم که به هماهنگی هرچه بیشتر بازیکنان کمک می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان حضور در جام جهانی با تیم‌های مختلف برای برگزاری دیدارهای دوستانه مذاکره کرده‌اید، گفت: فدراسیون فوتبال کمیته روابط بین‌المللی خوبی دارد که وظیفه گفت‌وگو با فدراسیون‌های مختلف را نیز بر عهده دارد تا تیم ملی دیدارهای دوستانه برگزار کند. من مربی تیم ملی هستم و نباید با فدراسیون و مربیان تیم‌های دیگر برای دیدارهای دوستانه گفت‌وگو کنم به هر حال ما سعی می‌کنیم طی ماه‌های آینده دیدارهای تدارکاتی با بهترین تیم‌ها برگزار کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از اظهار نظر در مورد اظهارات اخیر یحیی‌زاده در مورد تیم ملی فوتبال ایران خودداری کرد و گفت: من نباید پاسخ هر منتقدی را بدهم و حرفی برای گفتن در این زمینه ندارم.