چشم فیفا به درآمد سه میلیارد دلاری جام‌جهانی

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) امیدوار است امسال از ناحیه برگزاری جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی سه میلیارد و دویست میلیون دلار درآمد کسب کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه پنج تلویزیون فرانسه در گزارشی درباره درآمد‌های ناشی از برگزاری جام جهانی فوتبال اعلام کرد، برنده واقعی این رویداد ورزشی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) است. فیفا برگزارکننده اصلی جام‌جهانی فوتبال است که بودجه این سازمان بیشتر از راه برگزاری همین رویداد ورزشی تامین می‌شود.

از همین رو، ثروت‌های جام جهانی فوتبال هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد. به عنوان مثال‌، سرمایه‌های مختص به این فدراسیون در سال ۲۰۰۷ حدود ششصد و چهل و سه میلیون دلار بود و بعدا این رقم در سال ۲۰۰۸ به نهصد و دو میلیون دلار رسید. در سال ۲۰۰۹ نیز این میزان به نهصد و دو میلیون دلار و در سال ۲۰۱۰، میزان وجوه مختص به جام‌جهانی فوتبال به هزار و شصت و یک میلیون دلار رسید. بنابراین روشن است که وضع تجارت فیفا از ناحیه برگزاری جام‌های جهانی سکه است.

فیفا امیدوار است که از جام جهانی فوتبال امسال آفریقای جنوبی نیز حدود سه میلیارد و دویست میلیون دلار درآمد کسب کند که نسبت به جام جهانی گذشته‌، افزایش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد‌. میزان درآمدهای خالص فیفا در سال گذشته بعد از کسر هزینه‌ها به دویست میلیون دلار رسید.

اما سوال این است که فیفا این درآمدها را که رقم آن امسال سه میلیارد و دویست میلیون دلار برآورد می‌شود از کجا تامین می‌کند: حدود چهل درصد از این درآمدها از بازار‌یابی و روابط عمومی ‌و همچنین با وجود حامیان مالی‌ای چون شرکت آدیداس‌، ویزا و کوکاکولا به دست می‌آید.

شصت درصد این در‌آمد‌ها نیز از فروش امتیاز پخش مستقیم جریان بازی‌ها با شبکه‌های تلویزیونی خارجی تامین می‌شود. درآمدهای ناشی از برگزاری‌های جام جهانی برای فیفا دوره به دوره تفاوت داشته است. به عنوان مثال، در سال هزار و نهصد و نود که جام جهانی فوتبال در ایتالیا برگزار شد، درآمدهای فیفا به پنجاه و نه میلیون دلار رسید. درآمدهای ناشی از برگزاری جام جهانی فوتبال در آمریکا در سال هزار و نهصد و نود و چهار به هفتاد و دو میلیون دلار رسید‌.

در مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۱۹۹۸فرانسه نیز درآمدهای فیفا به هشتاد و چهار میلیون دلار رسید. در مسابقات جام جهانی فوتبال سال دو هزار و دو که به طور مشترک در کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، درآمدهای فیفا به هشتصد و سی و دو میلیون دلار رسید‌. در مسابقات جام جهانی فوتبال سال دوهزار و شش آلمان نیز میزان درآمدهای فیفا به یک میلیارد و نود میلیون دلار رسید و در امسال نیز که این مسابقات در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود به بیش از دو میلیارد دلار خواهد رسید.