سیاست زدگی و ضعف علی‌آبادی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ضعف رییس پیشین سازمان تربیت بدنی را دلیل صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ عنوان کرد. علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس با تایید این موضوع که فوتبال می‌تواند زبانی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی ‌به جهان باشد اضافه کرد: حضور یک کشور در جام جهانی پیام یک ملت را به گوش جهانیان می‌رساند، شما نگاه کنید حداقل سه بار سرود ملی یک کشور در جام جهانی نواخته می‌شود و بعد روحیه بازیکنان، نوع بازی آنها و اخلاقی که بروز می‌دهند همه آنها می‌تواند پیام رسان انقلاب اسلامی‌باشد. حضور ما در جام جهانی ۹۸ فرانسه و شکست دادن آمریکا، آثار مثبت این موضوع را ثابت کرد.

مطهری در برنامه یک دنیا یک جام رادیو گفت‌وگو با انتقاد از صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایران به دور نهایی جام جهانی، عملکرد ضعیف و سیاست‌های غلط علی آبادی، رییس سابق سازمان تربیت‌بدنی را مسبب این موضوع دانست و افزود: امیدوارم با کامل شدن گزارش تحقیق و تفحص سازمان تربیت بدنی و قرائت آن در صحن علنی مجلس بسیاری از این سوء مدیریت‌ها مشخص شود. معتقدم در ورزش ایران افراد دلسوز کنار مانده‌اند.

علی مطهری در ادامه به نگاه‌های سیاسی در ورزش ایران پرداخت و اضافه کرد: دخالت‌های سیاسی در ورزش ایران مشکل‌ساز است، رییس فدراسیون فوتبال باید آدم مستقلی باشد که بر اساس نظرهای فنی و کارشناسی تصمیم‌گیری کند و محکم پای آن بایستد و حتی اگر رییس‌جمهور هم به او دستور داد فلان کس سرمربی تیم ملی شود، زیر بار نرود و این روش درستی نیست که از بالا دستور بدهند این فرد سرمربی باشد یا نباشد. به نظرم حداکثر موضوع این است که من به عنوان رییس فدراسیون فوتبال زیر بار نمی‌روم و استعفا می‌دهم. ما باید فوتبال را از سیاست زدگی جدا کنیم و فوتبال مثل بقیه دنیا به بخش خصوصی واگذار شود و رقابت واقعی ایجاد کنیم و مقامات سیاسی دخالت نکنند، یقین دارم استعداد مردم ایران و جوان‌ها خیلی بیش از اینها است و من سوالم این است آیا نمی‌توانستیم در آسیا جزو ۴ تیم برتر برای جام جهانی باشیم ؟ قطعا این توانایی را داشتیم، ولی مدیریت‌های غلط ما را از این نعمت محروم کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فوتبال از جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است و اعتقاد دارم بسیاری از کشورها مشکلات داخلی خودشان را با این پدیده تنظیم می‌کنند. نمی‌شود گفت جام جهانی فقط یک برنامه حساب شده و استعماری است برای مشغول کردن مردم دنیا؛ هر چند بهره‌برداری سیاسی هم می‌شود. به عنوان مثال رژیم صهیونیستی معمولا خیلی از جنایات و حملات خودش را در چنین فرصت‌هایی انجام می‌دهد، ولی من می‌گویم با خوش‌بینی نگاه کنیم. آثار مثبت جام جهانی زیاد است که تشویق مردم به ورزش و نمایش درست مفاهیمی‌مثل جوانمردی و اخلاق از جمله آنها است.

علی مطهری در مورد سوابق ورزشی خود هم گفت: به فوتبال و والیبال از دوره دبیرستان و دانشگاه علاقه‌مندم و تکنیک خوبی هم داشتم، ولی به طور حرفه‌ای عضو تیمی‌ نبودم.