بوق زدن روی اعصاب تماشاگران

صدای بوق ووووزلا یادآور هواداران فوتبال آفریقای جنوبی است؛ اما هر کسی نمی‌تواند صدای آن را تحمل کند. اکنون مغازه‌های کیپ‌تاون خبر داده‌اند که گوشی‌هایی را که مانع شنیدن صدای ووووزلا می‌شود، تمام کرده‌اند. صدای ووووزلاها می‌تواند تا ۱۳۰ دسی‌بل بلند باشد. برای مقایسه باید گفت که صدای اره برقی ۱۰۰ دسی‌بل است و خیلی از مردم نیاز به آرامش دارند.

یک مغازه‌دار محلی می‌گوید: «اگر به اندازه کافی در انبار داشتم دیروز ۳۰۰ جفت گوشی ضدصدا می‌فروختم؛ اما تنها ۲۰۰ تا داشتم که همه‌شان فروخته شدند.

امروز هم اوضاع همین طور بود. این گوشی‌ها مرتب تمام می‌شوند و من ۱۰۰۰ تای دیگر سفارش داده‌ام!»

این گوشی‌ها با نام Vuvu-Stop فروخته می‌شوند و پشت جعبه‌شان نوشته شده: «کاهش بسیار اثربخش نویز. برای استفاده در رقابت‌های فوتبال، راگبی و افرادی که نمی‌خواهند صدای غرغرهای همسرشان را بشنوند.»

شرکت سازنده ادعا کرده که این گوشی می‌تواند نویز را به میزان ۳۱ دسی‌بل کاهش دهد. ووووزلا همچنین در دیگر نقاط دنیا هم سر و صدای زیادی به پا کرده و مقامات آلمانی استفاده از آن را در محل‌هایی که تلویزیون‌های بزرگ برای تماشای عموم نصب شده‌اند ممنوع کرده‌اند.

تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی آلمانی هم گفته‌اند هیاهوی ووووزلا می‌تواند مانع رسیدن صدای گزارش گزارشگران شود و ممکن است برای سلامت بینندگان هم مضر باشد. روزنامه بیلد روز شنبه تیتر زد: «دیگر دارید روی اعصاب ما راه می‌روید!»