بازگشت سه باره فتح‌اله‌زاده؛ اولین سرمربیگری مظلومی

بهروز صمدبیگی - علی فتح‌اله‌زاده برای سومین بار مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده گرفت تا در تاریخ این باشگاه رکورددار شود. این برای اولین بار در تاریخ استقلال است که یک نفر در سه مقطع زمانی مدیریت آبی‌های پایتخت را بر عهده دارد. فتح‌اله‌زاده اولین بار در آبان ۱۳۷۵ مدیرعامل استقلال شد و دوران مدیریت او تا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ ادامه یافت. در این دوره استقلال با مدیریت فتح‌اله‌زاده موفقیت‌های خوبی کسب کرد و از زیر سایه پرسپولیس بیرون آمد. دو قهرمانی در لیگ‌های ۷۶ و ۷۹، جام حذفی ۷۸و ۸۰ و نایب قهرمانی و همچنین یک مقام سومی در آسیا کارنامه خوبی برای فتح‌اله‌زاده در مدیریت باشگاه استقلال بود. همچنین انتقال بازیکنان به اروپا که البته بسیاری از آنها نیز موفق نبود، باعث کسب درآمدهای زیادی برای استقلال شد. فتح‌اله‌زاده در دوران اول مدیریت خود برای استقلال ناصر حجازی، منصور پورحیدری، سکومورخوف، قلعه‌نویی و رولند کخ را برای مربیگری آّبی پوشان انتخاب کرد.

دوران دوم مدیریت فتح‌اله‌زاده بر استقلال از ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با عنوان سرپرست موقت آغاز شد و تا ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ ادامه یافت. استقلال در هفته‌های پایانی لیگ ششم به‌رغم اینکه مدعی قهرمانی بود به ناگاه تا رتبه چهارمی سقوط کرد. در لیگ هفتم نیز دوباره

ناصر حجازی و در نیم فصل دوم فیروز کریمی برای مربیگری انتخاب شدند که هیچ‌کدام موفق به کسب نتیجه مطلوب نشدند. در ادامه و برای جام حذفی قلعه‌نویی انتخاب شد که استقلال موفق به قهرمانی در جام حذفی ۸۶ شد. در هفته‌های ابتدایی لیگ هشتم نیز در حالی که استقلال با مربیگری قلعه‌نویی و مدیریت فتح‌اله‌زاده در رتبه سیزدهم جدول بود، مدیریت باشگاه تغییر کرد و فتح‌اله‌زاده جای خود را به واعظ آشتیانی داد.

علی فتح‌اله‌زاده درباره انتخابش به عنوان سرپرست جدید باشگاه استقلال گفت: به هر حال شاید قسمت این است که هر زمان به استقلال برمی‌گردم ۱۳-۱۴ بازیکن آزاد هستند و شرایط سخت است. با این حال احساس می‌کنم این وظیفه‌ام است و مطمئنا با دعای خیر هواداران تیم خوبی را جمع و جور می‌کنیم.

وی درباره وضعیت استقلال در فصل نقل و انتقالات گفت: با شرایط موجود باید وسواس زیادی در انتخاب بازیکنان داشته باشیم . قصد داریم سه بازیکن خارجی استخدام کنیم. چاره‌ای جز این نداریم. از سهمیه داخلی هم سه بازیکن مانده است. دوستان قبل از این سه بازیکن جذب کرده بودند. ما ۱۳-۱۴ بازیکن را از دست داده‌ایم و تنها می‌توانیم ۶ بازیکن جذب کنیم. به همین خاطر باید در انتخاب‌هایمان دقت کنیم.

فتح‌اله‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا به هواداران استقلال قول قهرمانی در فصل بعد را می‌دهید، گفت: شما می‌دانید که بهترین بازیکنان از جمع ما جدا شده‌اند، بنابراین امسال به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستیم. حتما هواداران هم به ما حق می‌دهند. سال گذشته آن تیم با ابهت سوم شد و دوستان گفتند کار بسیار بزرگی انجام شده است. بنابراین فکر می‌کنم کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بتواند در این شرایط نتیجه خوبی باشد. با این حال برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تیم خوبی را آماده خواهیم کرد. در زمان مدیریت من در استقلال این تیم هم نایب قهرمان آسیا شد، هم سوم و هم چهارم. شاید این نتایج انتظارات را بالا برده باشد، اما مهم نیست. من مرد میدانم و جایگاه استقلال هم باید جایگاه بزرگی باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره مسائل مالی هم با سعیدلو صحبت کردید، گفت: هنوز فرصت گفت‌وگو درباره مسائل مالی نشده است، اما بازیکنان به ما لطف دارند و اگر با بازیکنی مذاکره کنیم و بگوییم که فلان قدر به شما پول می‌دهیم آنها می‌پذیرند. دوره قبلی که به استقلال آمدم دو میلیارد و دویست میلیون تومان از چک شخصی خود استفاده کردم، اکنون هم باید همین کار را انجام دهم؛ چرا که اگر بخواهم منتظر سیر اداری باشم باید تا سه ماه دیگر منتظر بمانم. به همین خاطر فعلا همین کار را انجام می‌دهم.

سفید امضا کردم

از سوی دیگر پرویز مظلومی سرمربی جدید تیم فوتبال استقلال گفت: از سال ۸۰ صحبت از حضور من در استقلال می‌شد؛ اما پس از ۹ سال این اتفاق افتاد و از این بابت بسیار خوشحال هستم. وی افزود: ۲ ساله امضا کردم و از لحاظ مالی نیز همه چیز را به فتح‌اله‌زاده و نظری جویباری سپردم. قرارداد مالی‌ام با استقلال سفید امضا شده است.

مظلومی که در آستانه سرمربیگری در شاهین بوشهر بود، یادآور شد: باید از آقای حسینی کنگانی و هواداران خونگرم شاهین بوشهر عذرخواهی کنم ولی به آنها گفته بودم گزینه اولم استقلال است. با توجه به اینکه قراردادی با شاهین بوشهر نوشته نشده بود از آنها تا روز شنبه فرصت خواستم و حتی بلیت سفر به بوشهر را هم تهیه کردم، اما تکلیف شد که به عنوان یک استقلالی به تیمم خدمت کنم. اگر من این مسوولیت را قبول نمی‌کردم چه کسی باید این تیم را جمع می‌کرد؟‌ امیدوارم پیشکسوتان استقلال مثل حجازی‌ها، پورحیدری‌ها، روشن‌ها و قلعه‌نویی‌ها به تیم ما کمک کنند.

او تاکید کرد: کار در استقلال خیلی سخت است، اما من نمی‌توانستم به تیم محبوبم پشت کنم. قبول دارم ریسک کردم اما مطمئن هستم همه به من برای موفقیت در این تیم کمک خواهند کرد. استقلال تیم بزرگی است و از این پس هم بزرگ خواهد ماند. بازیکنانی که از استقلال جدا شدند همگی نفرات سرشناسی بودند و ما هم دوست داشتیم در این تیم حضور داشته باشیم. بلاتکلیفی باشگاه صبر آنها را کم کرد، اما باید به آینده فکر کرد و برای آنها جایگزین‌های خوبی انتخاب کنیم. آنهایی که جذب شده‌اند(صالحی‌نژاد، شیرزاد و دسوزا) با نظر من به این تیم نیامدند. صحبت‌های لازم را با مسوولان تیم انجام دادم و با توجه به اینکه قراردادشان را ثبت نکردند با آنها نشستی خواهیم داشت. منتظر سرپرست باشگاه استقلال هستم و در یک نشست مطبوعاتی همه چیز را اعلام خواهیم کرد. من لیستم را ارائه کردم و باید در این خصوص صحبت کنم. معتقدم بازیکنانی باید به استقلال اضافه شوند که به درد ما بخورند و در پست‌های مختلف کمک حال ما باشند.

مظلومی درباره دستیارانش هم عنوان کرد: در حال بررسی هستم و قصد دارم از پیشکسوتان استقلال کمک بگیرم و به زودی نام آنها را اعلام خواهم کرد.